Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2019 18:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Markeringen en camouflage van Britse jagers aan het begin van de Tweede Wereldoorlog

Dit stuk is een vervolg op mijn eerde stuk over Duitse camouflage en markeruingen aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Net als de Duitsers kampten de Britten met vergelijkbare problemen bij het vinden van een juiste balans tussen herkenbaarheid en camouflage van hun vliegtuigen. Als voorbeeld zal ik de Hurricane en de Spitfire nemen vlak voor en in het begin van de Tweede Wereldoorlog.

Afbeelding
In vredestijd waren de Britse jagers zilver van kleur. Dat was niet alleen de kleur van het aluminium, maar ook zilververf, want bijvoorbeeld de vroege versies van de Hurricane waren nog grotendeels overtrokken met doek. Als markeringen waren kleurige blauw wit rode roundels aangebracht op 6 posities.

Afbeelding
Zo gauw in 1938 de oorlogsdreiging toenam werden op last van het War Ministry alle toestellen overgespoten in de bruin groene oorlogscamouflage. Voor de herkenbaarheid werd om de roundels een gele ring geschilderd.

Afbeelding
Na het uitbreken van de oorlog in september 1939 werden de Britse merktekens toch te opvallend geacht en vervangen door low visibility roundels in donker blauw en dull red, zoals bij de Spitfires op deze foto. Dat leverde een veel betere camouflage op, maar als snel kwamen er klachten over de slechte herkenbaarheid van de eigen toestellen.

Afbeelding
Om de herkenbaarheid toch weer te vergroten werd voor een heel korte periode in het vroege voorjaar van 1940 weer teruggekeerd naar de blauw wit rode roundels, zonder gele ring. Deze periode duurde echter maar kort, en voordat alle toestellen waren aangepast werd in het voorjaar van 1940 het volgende systeem alweer ingevoerd.

Afbeelding
Op deze foto zie je ook goed dat de low visibility roundels op de vleugel bijna helemaal wegvallen, maar de rondel met witte ring op de romp is goed zichtbaar.

Afbeelding
Dit is het kleurenschema dat we kennen van de Battle of Britain. Op de bovenkant van de vleugels de low-visibility roundels, die bijdragen aan een goede camouflage als het toestel op de grond staat. Op de zijkanten de blauw wit rode roundel met gele rand, die bijdraagt aan betere herkenbaarheid in de lucht, met de blauw wit rode vlag op de staart.

Afbeelding
Er zijn ook nog leuke onofficiële en tussen varianten. Bij deze is in het voorjaar van 1940 een gele ring om de roundel op de romp getrokken om te voldoen aan de veranderde eisen. De gele ring is echter niet volgens voorschrift, want te smal. De vliegtuigschilders hadden blijkbaar geen zin om een hele nieuwe roundel te maken.

Afbeelding
Bij deze waren de schildes ook lui. Hierbij is de gele ring wel van de juiste breedte, maar omdat hij om de bestaande roundel heen is geschilderd is het geheel veel te groot. Niet volgens voorschrift.

Afbeelding
Tegen het eind van de Slag om Engeland wordt daar ook nog de sky-kleurige spinner en band om de staart aan toegevoegd, zodat de piloten in de chaotische luchtgevechten hun eigen toestellen makkelijker van die van de vijand kunnen onderscheiden. Maar ook dit schema heeft niet het eeuwige leven.

Afbeelding
In de loop van 1941 en 1942 worden nog twee belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Omdat na afloop van de Slag om Engeland de ;luichtgevechten zich minder vaak boven Engeland afspelen, maar meer boven zee en op grotere hoogte wordt het camouflageschema aangepast van bruin en groen naar grijs en groen. Dit levert betere camouflage boven zee en in de lucht op. Omdat de Britten een goed luchtoverwicht boven eigen bodem hebben is camouflage op de grond van minder belang geworden. Ook worden de roundels op de romp en de finflash nogmaals aangepast door de witte en gele banen smaller, en dus minder opvallend te maken.

En dan nog wat over de onderzijde van de vliegtuigen:

Afbeelding
Aanvankelijk blijft de onderzijde van de Britse jagers zilver van kleur met blauw wit rode roundels en zwarte vliegtuigcodes.

Afbeelding
De Britse luchtmachteenheden die in 1939 en 1940 in Frankrijk gelegerd waren hadden vooral een teactische taak en moesten dicht bij de frontlijn en boven de eigen luchtafweer opereren. Om de eigen toestellen voor de luchtafweer beter herkenbaar te maken werd aanvankelijk één vleugel aan de onderzijde zwart geschilderd.

Afbeelding
Een stadium later werd een lijn midden onder het vliegtuig getrokken en werd de ene helft wit en de andere helft zwart geschilderd. Deze praktijk werd doorgevoerd tot in de zomer van 1940, ook bij toestellen die boven het Britse grondgebied opereerden.

Afbeelding
Maar in de zomer van 1940, zo rond het begin van de Slag om Engeland wordt de zwart-witte onderzijde weer afgeschaft en vervangen door de sky-kleurige onderzijde met blauw wit rode roundels. Hier draait het niet alleen meer om herkenbaarheid, maar speelt camouflage ook weer een rol.
Het resultaat is overigens dat de Britse jachtvliegtuigen ten tijde van de Slag om Engeland rondvliegen met drie verschillende typen roundels: low visibility blauw rood boven op de vleugel, high visibility geel blauw wit rood op de zijkanten van de romp, en iets minder high visibility blauw wit rood onder op de vleugel.

Ook bij de Britten zien we dus een voortdurend sleutelen aan de markeringen en het camouflagepatroon om in veranderende tactische en strategische omstandigheden, en als gevolg van ervaringen uit de praktijk, de juiste balans te zoeken tussen camouflage en herkenbaarheid.

Afbeelding
Hier zien we de belangrijkste varianten mooi bij elkaar.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2019 18:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooie en duidelijke stukken, bedankt!!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 dec, 2019 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Balkan en Kreta

En dan is het nog leuk om even terug te komen op het specifieke toestel dat Wim66 aan het bouwen was: een Ju88 met fel gele motorkappen en staartdelen.

Afbeelding
Ju52 boven Kreta.

Afbeelding
Ju88 Balkan-Kreta

Deze hele opvallende markeringen werden maar heel kort toegepast en wel tijdens de veldtocht op de Balkan en de landing op Kreta in het voorjaar van 1941. Hier ontstond een heel aparte situatie omdat de Duitsers eigenlijk de strijd overnamen van de Italianen die in een weinig succesvolle invasie van Griekenland verstrikt waren geraakt. De Duitsers vlogen hier naast de Italianen, en hadden als tegenstanders Joegoslaven, Grieken en Britten. Niet alleen waren er hierdoor veel verschillende vliegtuigtypen in de lucht, wat identificatie bemoeilijkte, ook waren niet alle vreemde vliegtuigen vijanden. En om het nog ingewikkelder te maken vlogen de Joegoslaven ook met Dornier Do17 toestellen. Bovendien werd er dicht boven de frontlijn geopereerd om de eigen grondtroepen luchtsteun te verlenen, en om op Kreta voorraaden en versterkingen door de lucht aan te voeren. Om deze redenen werd er voor gekozen de eigen Duitse toestellen, heel tijdelijk, van opvallend gele markeringen te voorzien. Die deden iedere vorm van camouflage vrijwel teniet, maar zorgde in ieder geval dat schade en slachtoffers door eigen vuur minimaal waren.

De gele markeringen werden snel na afloop van de campagne weer verwijderd, maar met de Italianen werd wel afgesproken om in het Middellandse zeegebied met een witte band om de romp te vliegen. Soms werden ook motorkappen, neuzen of de onderkant van de vleugeltips wit gespoten. Zo konden toestellen van de bondgenoten elkaar beter herkennen.

Afbeelding
Messerschmitt Bf110 met de witte band om de romp.

Afbeelding
Italiaanse Caproni Ca.313 met de witte band om de romp.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 dec, 2019 15:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Oostfront

Afbeelding
Heinkel 111 met gele Oostfront markeringen.

De gele markeringen op Duitse vliegtuigen die je aan het Oostfront zag moet je niet verwarren met die van de Balkan en Kreta campagne. Ze zijn iets anders van aard. Tijdens de strijd in de Sovjetunie werd de Duitse luchtmacht vooral tactisch ingezet, en minder strategisch (aan het westfront was deze balans gedurende het grootste deel van de oorlog omgekeerd). De Duitse toestellen gaven veel tactische luchtsteun en luchtgevechten tegen Russische toestellen speelden zich vaak op lage hoogte af, binnen het bereik van de Duitse luchtafweer. Daarom werden op Duitse toestellen de onderzijde van de vleugeltips en de onderzijde van de neus vaak geel geschilderd, om te voorkomen dat toestellen door de eigen luchtafweer werden beschoten. De camouflage op de bovenzijde van de toestellen bleef, in tegenstelling tot de markeringen op de Balkan behouden. Omdat aan het Oostfront ook samen gestreden werd met bondgenoten (Finnen, Roemenen, Hongaren, Italianen) werd werd afgesproken dat alle toestellen een gele band om de romp zouden voeren om elkaar makkelijker van de Russen te kunnen onderscheiden.

Desalniettemin zijn er veel uitzonderingen, en zie je dat Duitse jachteenheden soms toch kiezen voor helemaal gele neuzen.

Afbeelding
Fw190 in typische Oostfront beschildering. Het geel zit vooral aan de onderkant, op de gele band om de romp na.

Afbeelding
Finse Buffalo's met gele Oostfront band om de romp.

Afbeelding
Roemeense IAR-80 met gele band om de romp.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 dec, 2019 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ah dit verklaart waarom ik bij de zoektocht naar verfschema's voor mijn Fw-190 verschillende kleurmarkeringen tegen kwam bij dezelfde toestellen! Veel was dus maar tijdelijk...

Bedankt weer voor de interessante informatie! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 dec, 2019 0:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, daar zijn twee verklaringen voor.
- Of de markeringen van het toestel werden aangepast aan veranderende omstandigheden of nieuwe voorschriften. Het zg. werknummer blijft dan hetzelfde.
- Of uitgeschakelde toestellen in de eenheid werden vervangen door nieuwe van hetzelfde type. Die kreeg dan de identificatiecode van het oude toestel, maar had wel een ander werknummer en kon andere markeringen hebben.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 jan, 2020 15:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Als ik het woord camouflage lees of hoor moet ik altijd aan deze foto denken:

photo 494973

Deutsche Gründlichkeit nichtwahr? :wink:

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement