Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 8:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2021 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Beste Brouwers,

Dit is een vraag voor kenners van de vroegste Nederlandse luchtvaart.

Bij een collega van mij is in de familie een barometer gemonteerd in een propeller. Deze propeller is afkomstig van zijn grootvader. Deze heeft tijdens zijn diensttijd rond het jaar 1920 dienst gedaan bij de Luchtvaartafdeling te Soesterberg. Het verhaal gaat dat op een gegeven moment bepaalde toestellen buiten gebruik werden gesteld en gedemonteerd. Zijn grootvader heeft toen deze propeller kunnen kopen. Men zegt in de familie dat hij wist dat het een propeller van een Spijker-vliegtuig zou zijn geweest. De teksten op de propeller kunnen dat echter niet bevestigen en grootvader is al lang geleden overleden.

Er staan de volgende teksten op: (zie ook de foto’s)

NO 1
80PK LE RHONE
MORANE
PAS 195
DIAMETER 250

En op de andere kant:

80 PH (beetje onleesbaar)
***** (volstrekt onleesbaar)
LE RHONE

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat duidt natuurlijk op Franse herkomst: Morane was een Franse vliegtuigfabrikant, en Le Rhone was een Franse fabriek van vliegtuigmotoren. Nu zou het natuurlijk kunnen dat de propeller afkomstig is van een Frans geïnterneerd toestel uit WO1. Maar het is misschien ook mogelijk dat deze Franse propellers wel degelijk werden gemonteerd op Nederlandse toestellen, waaronder de minder succesvolle Spijkers?

Foto’s laten wel zien dat Spijker toestellen met eenzelfde model propeller uitgerust waren. Ook de replica van de Spijker V2 op Aviodome heeft dit type propeller.

https://www.ipms.nl/walkarounds/walkaround-vliegtuigen-props/2598-walkaround-spijker-v2#

Kan iemand hier iets over zeggen? Kernvraag is: op wat voor type toestel was deze propeller gemonteerd?

Alvast bedankt voor het meedenken.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2021 19:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2167
Misschien van een Morane L Parasol. De LA heeft er tijdens de WO1 eentje geïnterneerd en omgebouwd tot laagdekker.
Ik heb er nog een AZ-kitje van liggen.

Paul


Laatst bijgewerkt door Paulus de Boskabouwer op wo 10 feb, 2021 21:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2021 19:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3751
Woonplaats: nieuw vennep
Ik denk dat deze prop ontworpen is voor de 80 pk le rhone motor. Deze werd zoals je zelf zegt in morane saulnier vliegtuigen gebruikt. Van Spijker hebben alleen de V1 en de V2 een 80 pk sterke Thulin motor gehad. Spijker heeft ook nog 20 kopieën gemaakt van een Nieuport 11. Een prop gemaakt voor een
Le Rhone rotatiemotor zal echt wel op een Thulin motor passen als ze allebei 80 pk leveren.

Het zou in theorie dus kunnen dat de prop op een Spijker heeft gezeten maar ik betwijfel of dat te bewijzen is.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2021 21:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2167
Uit het boek "De Interneringen Van Vliegtuigen Tijdens De Groote Oorlog" blz.44:

22 januari 1915 landing bij Schore op Walcheren.
Morane Saulnier type L s/n 1845
Le Rhone 80 pk (type c), nr.330.
No.3 squadron RFC

Op 1 oktober 1916 aangekocht na te zijn omgebouwd tot gewone eendekker en de motor hersteld was. Kreeg registratie LA35, in december 1917 M23 (oefenvliegtuig) en in 1918 M4 (roltoestel).

Er is dus 1 Morane in de periode voor 1920 in gebruik geweest in Nederlandse dienst. Daar zijn overigens ook foto's van.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2021 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Wat een gaaf stuk zeg! :shock: :shock:

Het is wel mijn interessegebied, zooooveel weet ik er ook niet van, maar een paar dingen die me opvallen....

1) er staat 80PK = Nederlands op, geen CV of HP
2) ondanks vergelijkbare motoren steekt het met propellers, net als scheepsschroeven, nogal nauwkeurig -diameter, spoed, montagevlakken/diameters, het heeft allemaal invloed. Dezelfde motor in het ene toestel kan een andere propeller vereisen als een ander toestel. Voor lestoestel wil je andere karakteristieken als een jachtvliegtuig.
3) M.w. was de Thulin een licentie (of kopie) van de Gnome 80pk, niet de Le Rhone?
4) Op 19 april 2016 kwam het tot een hernieuwd “huwelijk”. Een zeldzame, originele propeller (met o.a. de goed leesbare inslag “80PK THULIN”) werd herenigd met de Thulin motor. Toch wel heel bijzonder dat na bijna 100 jaren die twee authentieke en zo belangrijke onderdelen van de Spyker nu weer samen zijn.
van: https://www.aviodrome.nl/collectie/spyker-v-2/

Door al die types met vergelijkare motoren (Nieuport XXI en Sopwith Pup die ook gebruikt zijn hadden ook de Le Rhone 80), en omdat er zo specifiek Morane op staat, zou mijn eerste ingeving ook zijn dat hij van de geïnterneerde Morane geweest is.

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2021 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Dank jullie wel voor de reacties, Paulus, Ferry en Jeroen! Dit brengt al iets meer duidelijkheid.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 maart, 2021 22:41 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Leuk zeg, ik ben dus niet de enige met een prop.
Ik heb er 1 van een MLD drone.

http://www.aviationmuseum.eu/World/Europe/Netherlands/Den_Helder/Traditiekamer_MLD_De_Kooij_photo/Northrop_KD2R_KL116.htm

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement