Martijn, een paar tips uit de losse hand van een ervaren kwaster:
- Begin met een voudige modellen die eenvoudige kleurenschema's hebben. Als je dat naar tevredenheid doet kun je meer complexe kits doen, zoals italiaanse of Japanse (verweerde) vliegtuigen, of lastige camouflagepatronen zoals veel Duitse WOII vliegtuigen.
- Gun jezelf de tijd om het te leren. sprak opa. Stel jezelf bij iedere nieuwe kit een leerdoel. Fouten mogen en mislukkingen ook. Dat hebben we hier allemaal meegemaakt.
- Gebruik platte kwasten van verschillende breedtes voor grotere opervlakken van bijv. Humbrol, Schabert of Van Eijk. Die hebben dunne, zachte haren.
- Gebruik ronde kwasten voor details, randen en kleine oppervlakken.
- Maak je kit voor het verven eerst school met alcoholdoekjes, verkrijgbaar bij de apotheek. Ik gebruik deze:
https://www.degros.nl/nl/alcoholdoekjes ... HUQAvD_BwE- Gebruik tijdens de klussen daarna latex wegwerphandschoenen, bijv.
https://www.gamma.nl/assortiment/wegwer ... MSAJ&gQT=1 En nee, geen condooms.
- Als je emailverf gebruikt (bijv. Humbrol of Revell) verdun het dan goed en wel zo dat het net melk lijkt. Gebruik daarbij thinner van de bouwmarkt of Mr. Color Thinner van Mr. Hobby
- Als je acrylverf gebruikt hoef je vaak niet te verdunnen, tenzij je potje al wat langer staat en de verf aan het drogen is.
- Verdunnen kan met water, maar zelf gebruik ik meestal Tamiya Acryl Pa9int Thinner nr. X-20A
- Altijd goed roeren zodat het pigment goed oplost.
- Breng liever 3 dunne lagen aan dan 1 dikke!
- Werk snel en ga niet geschilderde delen meteen overschilderen (vooral niet met acrylverf), omdat het niet in 1 keer dekt. Goed laten drogen, bij voorleur een dag, en dan een 2e laag, zonodig een 3e. Geduld en beleid doen het werk.
- Je zult nauwelijks nog strepen zien, maar als je goed kijkt zie je ze toch nog een beetje. Dat is te camoufleren door je model te lakken met glansvernis. Na een droogtijd van 2 dagen kun je de decals aanbrengen. Daarna spuit je een laag matte vernis erover heen en zie je geen strepen meer:. Daarvoor gebruik ik spuitbisjes Topcoat Flat van Mr. Hobby:
https://www.most-models.com/mrtop-coat- ... BYQAvD_BwE- Check Hints & Tips op de IPMS website, vooral hoofdstuk 4:
https://www.ipms.nl/artikelen/tips Daar vind je ook info over hoe je je kwasten moet behandelen. Daar heb ik veel aan gehad toen ik de hobby in 2010 na 30 jaar weer oppakte.
Succes en groet,
Jan