Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu za 13 jun, 2026 5:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Streepvrij verven
BerichtGeplaatst: vr 21 feb, 2025 15:00 pm 
Brouwer

Op dit moment ben ik met mijn eerste model bezig. Nadat het verf gedroogd is zijn er kwast sporen te zien. Op grote oppervlakten als vleugels en de romp van het vliegtuig is dit goed te zien.

Ik moet bekennen dat ik standaard hobbykwasten gebruik en heb het vermoede dat het aan de stugge haren ligt. Welke kwasten zijn beter geschikt voor het aanbrengen van verf.

Ik kijk uit naar jullie oplossingen en ervaringen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Streepvrij verven
BerichtGeplaatst: vr 21 feb, 2025 18:31 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Martijn, een paar tips uit de losse hand van een ervaren kwaster:

- Begin met een voudige modellen die eenvoudige kleurenschema's hebben. Als je dat naar tevredenheid doet kun je meer complexe kits doen, zoals italiaanse of Japanse (verweerde) vliegtuigen, of lastige camouflagepatronen zoals veel Duitse WOII vliegtuigen.
- Gun jezelf de tijd om het te leren. sprak opa. Stel jezelf bij iedere nieuwe kit een leerdoel. Fouten mogen en mislukkingen ook. Dat hebben we hier allemaal meegemaakt.

- Gebruik platte kwasten van verschillende breedtes voor grotere opervlakken van bijv. Humbrol, Schabert of Van Eijk. Die hebben dunne, zachte haren.
- Gebruik ronde kwasten voor details, randen en kleine oppervlakken.

- Maak je kit voor het verven eerst school met alcoholdoekjes, verkrijgbaar bij de apotheek. Ik gebruik deze: https://www.degros.nl/nl/alcoholdoekjes ... HUQAvD_BwE
- Gebruik tijdens de klussen daarna latex wegwerphandschoenen, bijv. https://www.gamma.nl/assortiment/wegwer ... MSAJ&gQT=1 En nee, geen condooms. :mrgreen:

- Als je emailverf gebruikt (bijv. Humbrol of Revell) verdun het dan goed en wel zo dat het net melk lijkt. Gebruik daarbij thinner van de bouwmarkt of Mr. Color Thinner van Mr. Hobby
- Als je acrylverf gebruikt hoef je vaak niet te verdunnen, tenzij je potje al wat langer staat en de verf aan het drogen is.
- Verdunnen kan met water, maar zelf gebruik ik meestal Tamiya Acryl Pa9int Thinner nr. X-20A
- Altijd goed roeren zodat het pigment goed oplost.

- Breng liever 3 dunne lagen aan dan 1 dikke!
- Werk snel en ga niet geschilderde delen meteen overschilderen (vooral niet met acrylverf), omdat het niet in 1 keer dekt. Goed laten drogen, bij voorleur een dag, en dan een 2e laag, zonodig een 3e. Geduld en beleid doen het werk.
- Je zult nauwelijks nog strepen zien, maar als je goed kijkt zie je ze toch nog een beetje. Dat is te camoufleren door je model te lakken met glansvernis. Na een droogtijd van 2 dagen kun je de decals aanbrengen. Daarna spuit je een laag matte vernis erover heen en zie je geen strepen meer:. Daarvoor gebruik ik spuitbisjes Topcoat Flat van Mr. Hobby: https://www.most-models.com/mrtop-coat- ... BYQAvD_BwE

- Check Hints & Tips op de IPMS website, vooral hoofdstuk 4: https://www.ipms.nl/artikelen/tips Daar vind je ook info over hoe je je kwasten moet behandelen. Daar heb ik veel aan gehad toen ik de hobby in 2010 na 30 jaar weer oppakte.

Succes en groet,
Jan

*My Wulf Pack: Focke Wulf Fw 190A-3 (Tamiya), A-5 (Hasegawa), A-5 (MisterCraft), A-5 (Eduard), A-8/R-11 (Revell), A-8/F-8 (Italeri), F-8/A-8 (Airfix), S-5/S-8 (MPM), D-9 (Hasegawa), D-9 JV44 (Tamiya) & Focke Wulf Ta 152H-1 (Revell/Frog), 1:72;
Onlangs voltooid:
* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72;
Alle projecten bij elkaar:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 okt, 2025 19:05 pm 
Brouwer

Dank voor je antwoord. Mijn excuses voor deze belachelijk late reactie. Had natuurlijk even de tijd nodig om wat te experimenteren. Toen kon ik in eens verhuizen en werd het zomer. Nu de avonden langer en natter worden gaan we weer verder.

Heb de tips toegepast maar en hier kwamen nog een aantal vragen uit naar voren.

1. Emaille vind ik lastig. Bij wat aanstippen wijkt de kleur net iets af. Waarschijnlijk niet voldoende doorgeroerd of iets te veel of te weinig verdunt?

2. Diende een kleur te mengen. Deze oogt doffer dan de niet gemengde kleur.

3. Opgedroogde kwasten weer soepel krijgen. (Op de basis school ook niet mijn sterkste punt.)

Ik heb nog drie modellen met de bijbehorende emaille verf. Ik ga die gebruiken om met emaille te oefenen en daarna ga ik acryl proberen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 okt, 2025 21:15 pm 
Moderator
Moderator

De verf scheidt zich na een tijdje meestal in verdunner en bindmiddel. Onderaan kan er dan nog eens meer pigment zitten zodat je verschillende kleuren in een pot ziet. Om een constante kleur te krijgen, zou je dus elke dag een paar minuten moeten roeren. Het is ook van belang hoe dik je verflaag is om de eindkleur te bepalen. Schilder je heel dun over een donkere ondergrond, dan kan het feller worden wanneer er een laag bovenop komt bij het aanstippen en een ander stuk onbedekt blijft.

Reflectie van verf en een gebrek daaraan moet je oplossen met vernis dat er nog overheen gaat. Dat heb je sowieso nodig als er decals zijn, want die hebben glanzende verf nodig.

Kwasten moet je natuurlijk meteen na het schilderen al schoonmaken. Belangrijk is een goed begin: de kwast niet vol verf laten lopen en alleen de punt gebruiken. Ik geloof dat Revell een kwastenreinigingsproduct heeft.

Als je email nog verder zou opgebruiken, je kan er acryl over schilderen, maar alleen als je het lang genoeg laat drogen (soms tot een aantal dagen). Je ziet aan de buitenkant van emailverf niet dat het aan de binnenkant nog nat is, en die verdunner wil er nog uit. Maar die kan niet door acrylverf heen en kan dan witte vlekken veroorzaken. Acryl droogt dan weer van binnen naar buiten, die is dus snel te overschilderen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 okt, 2025 12:04 pm 
Brouwer

Voor schilderen uit het handje zweer ik bij Humbrol, en in mindere mate Revell.
Zeker de oudere potjes met Humbrol zijn goed, de nieuwe vind ik maar zozo....
Als ik in de winkel ben voor een potje schud ik altijd al ik merk dat het klotst
dan is het prima, als ik niks hoor of merk laat ik hem staan.
Ooit een potje gekocht, bij het openen al veel te dik en je kan er dan geen verdunner
meer bij gooien erg irritant, meen dat zo ooit de productie hadden verplaatst naar
een ander land, werd er niet beter op toen.
Ben nu erg zuinig op m'n Humbrol potjes..... :D

Schilderen met Acryl verven vind ik een drama, het streept en dekt erg slecht,
gewoon geen zin om daaraan tijd te besteden, kleine stukjes is prima......
Daarentegen is spuiten met Acryl weer prettig, zeker de Tamiya verven doen
het bij mij prima....

Gerhard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 okt, 2025 12:22 pm 
Brouwer

Misschien flauw om op te merken, maar ik denk dat je ontdekt hebt waarom de meeste modelbouwers een airbrush gebruiken..

In onze club (IPMS regio Zuid-Holland) is volgens mij maar 1 lid dat streeploos kan schilderen met een penseel. Maar dat is een gepensioneerde professionele schilder..

Rob

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 okt, 2025 14:05 pm 
Brouwer

Maakt niet uit Rob :brouw: , ik kan best streeploos kwasten met een goeie pot Humbrol, al zeg ik het zelf.
Stam nog uit de tijd dat er alleen maar gekwast werd, spuiten gaat overigens wel aardig bij mij.
En er zijn altijd wel kleine oppervlakken of details die je beter met de hand kan doen.

Gerhard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 okt, 2025 16:31 pm 
Moderator
Moderator

Streeploos verven gaat alleen met Enamelverven.
Beetje verdunnen en in dunne laagjes aanbrengen.
Acryl of watergedragen verven drogen te snel in.

Ja, ik stam ook uit het tijdperk van thinnergedragen verf.
Kan zelfs met spuiten nog niet overweg met de moderne verf :roll:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 okt, 2025 17:39 pm 
Brouwer

https://www.tapatalk.com/groups/ipms/vi ... 500#p11500

Stukje over Humbrol verf....

Gerhard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 nov, 2025 19:47 pm 
Brouwer

Allen hierboven. Dank voor de antwoorden. Ik ga er mee an de slag en neem een airbrush in overweging. moet even kijken of ik er iets handigs voor kan verzinnen ivm mijn kleine woning.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]