Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 8:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fineliner Tornado
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2023 21:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 dec, 2022 23:38 pm
Berichten: 9
Ik heb onlangs een model gekocht van Revell, Tornado Pride of Boelcke. Nu moet ik verschillende kleuren gaan gebruiken maar om de scheidingen hiervan te accentueren moet in hele fijne lijnen zwart en wit gebruiken. Ik denk dat het hele model eerst in de lichtste kleur moet schilderen en dan stapsgewijs naar de donkere vlakken. Of moet hier een andere werkwijze worden gehanteerd? En dan die lijntjes. Zijn hier speciale stiften voor? Alvast bedankt voor de tips. Gegroet Stefan die nog penselen hanteert :lol:..photo 572879


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fineliner Tornado
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2023 7:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Van licht naar donker lijkt me inderdaad de goede volgorde, zoals je al zegt. Overigens zijn er genoeg hele goede modelbouwers die geen airbrush gebruiken, dus dat is ook niet iets om je voor te schamen. Een airbrush maakt het uiteindelijk makkelijker om dit soort ingewikkelde verfklussen te doen, maar het vergt flink wat geïnvesteerde tijd en geld. Er zitten helemaal geen decals bij om te helpen in die gekke kleurovergangen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fineliner Tornado
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2023 14:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 dec, 2022 23:38 pm
Berichten: 9
Er zitten inderdaad tekeningen/mallen bij. Dus ik heb een handvat hie dit te doen. En bedankt voor de tip omtrent de kleuropbouw :D . Ik hebben zitten zoeken naar stiften en ik kwam vaak het merk Molotow tegen. Ik ga toch eens deze kopen en kijken hoe dit uitpakt :P .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fineliner Tornado
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2023 23:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Probleem is dat je 72 of 48 keer kleiner moet maken dan de echte. Op de echte lijken me de zwart/witte strepen maar zo'n 2 cm. Omgerekend naar 1:72 is dat 0,3 mm en omgerekend naar 1:48 is dat 0,4 mm. Van licht naar donker lijkt me inderdaad het beste. Iets wat te donker is, is moeilijk weer lichter te krijgen, maar iets wat te licht is, kun je wel (iets) donkerder maken.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fineliner Tornado
BerichtGeplaatst: wo 11 jan, 2023 8:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Als je inderdaad voor fineliners gaat zal Molotow inderdaad wel kunnen werken. Ik heb zelf een paar chrome markers van dat merk en ze zijn best goed. Het nadeel kan zijn dat een eventuele blanke lak die je als finish gebruikt raar kan reageren op de inkt uit dit soort stiften, zeker als je het gaat kwasten, maar ik heb modellen staan die ik nooit heb afgelakt en waar de decals in twintig jaar niet vanaf zijn gevallen.

tsjopper bob schreef:
Probleem is dat je 72 of 48 keer kleiner moet maken dan de echte. Op de echte lijken me de zwart/witte strepen maar zo'n 2 cm. Omgerekend naar 1:72 is dat 0,3 mm en omgerekend naar 1:48 is dat 0,4 mm. Van licht naar donker lijkt me inderdaad het beste. Iets wat te donker is, is moeilijk weer lichter te krijgen, maar iets wat te licht is, kun je wel (iets) donkerder maken.


Daar ben ik het op zich wel mee eens René, maar zelf kies ik er toch vaak voor om met een artistiek brilletje naar dit soort berekeningen te kijken. Je wilt toch de suggestie wekken dat er iets aanwezig is in dit soort gevallen, en dan is het soms helemaal niet verkeerd om het dan maar iets te dik/groot/grof te doen als de andere optie is om het weg te laten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fineliner Tornado
BerichtGeplaatst: wo 11 jan, 2023 20:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 dec, 2022 23:38 pm
Berichten: 9
Bedankt voor jullie reacties. In ieder geval stof om over na te denken. Ik denk dat ik eerst een proefje maak en dit dan bewerk met een witte fineliner, eens kijken hoe dit uitpakt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fineliner Tornado
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2023 19:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
TheFlyingDutchman schreef:
.... maar zelf kies ik er toch vaak voor om met een artistiek brilletje naar dit soort berekeningen te kijken.


Daar ben ik het dan wel weer mee eens, maar ik reken het eerst altijd even om. Er zijn ook bouwers die 0,25 mm visdraad gebruiken voor tuikabels bij 1:72 vliegtuigjes. 0,25 x 72 is 18 mm, dat noem ik geen tuikabels meer.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fineliner Tornado
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2023 10:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Kijk anders ook even in het 3x Tornado verslag van Robbin, die is deze aan het bouwen: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 4&start=80

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement