Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2022 14:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 okt, 2022 14:09 pm
Berichten: 1
Ik ben een Mac Donnald Douglas F4 model aan het bouwen en heb de body met Valleyo primer gespoten. De onderzijde heb ik met Gamma Satin white gespoten en geen enkel probleem maar de bovenzijde heb ik met Tamiya AS-16 gespoten en daar ging het mis. De laklaag reageert door een soort gebroken structuur te vormen, net alsof het je afbijt op een laklaag smeert. Ik heb dat ooit eens eerder ondervonden maar toen maakte ik de beginnersfout door grondverf op petroleumbasis met een acryl toplaag te spuiten. Maar de Valleyo primer is een acryl verf en ik dacht de Tamiya AS ook. Maar twijfel daar nu toch wel aan.

Weet iemand wat er mis is gegaan en hoe dit in de toekomst te voorkomen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2022 18:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Ja, altijd oppassen met solvent-based acryl zoals Tamiya spuitbussen.

Combinaties van water-based acryl (zoals Vallejo en Tamiya glazen potjes) en enamels (revell, humbrol etc) gaan prima.

Er zijn dus twee soorten acryl! Spuitbus modelbouw verf zoals die van Revell, Tamiya en Humbrol zijn de agressieve solvent based acrylics. Die nooit zonder testen over bestaande lagen spuiten. Voorbeeld: Humbrol spuitbus acryl over twee jaar gedroogde Humbrol enamel.

Afbeelding

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2022 7:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Dit is een effect dat ik alleen nog maar heb gelezen (en helaas ook zelf ondervonden!) met Tamiya-spuitbusjes. Ik gebruik de Tamiya-busjes nog heel af en toe voor de body van een auto, als er nog geen spatje andere verf op zit. Verder waag ik me er niet meer aan.
Je hebt nog geluk dat het je niet bij het afbouwen is overkomen, want dan was je ook je decals etc. kwijt geweest...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement