Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 15:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 25 okt, 2020 14:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm
Berichten: 29
Goedendag heren. Modelschepen bouwen trekt mij wel. Na tien jaar ben ik weer in mijn hobby gekomen.
Ik heb het nooit echt professioneel aangepakt, maar daar wil ik nu verandering in brengen. Dus met primer, wood weathering en panel line. :)

Ik heb het modelschip Le Glorieux van Heller gekocht en enamel van Humbrol. Primer (grijs) is ook van Humbrol, maar toen de bus op was heb ik gewoon een spuitbus (grijs, acryl, Spectrum) van de Action gekocht. Dit werkt ook goed en bespaart mooi geld. Airbrushen wil ik (nog) niet aan beginnen. Ik zie voorlopig nog tegen de investering en de schoonmaak op.

Inmiddels ben ik begonnen met de kanonnen, dek en zeilen.
De zeilen maak ik van stof. Die leg ik op de plastic vormen en bestrijk ik met lijm/water om ze stijf te maken. Dit gaat goed.
Het verven van de kanonnen gaat ook goed. Ik hbe de verf niet verdund, aangezien het om kleine onderdelen gaat.
Alleen drogen ze wel erg langzaam... Na 24 uur is het nog niet droog. Afijn, ik wacht gewoon een beetje langer.

Het verven van het dek en de romp is echter een ramp.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik blijf dat grijs van de primer zien... Ook heb ik een plekje op de romp waar de verf niet wilt hechten. Misschien zit er wat vet op de primer?

1) Had ik een andere kleur primer moeten gebruiken?
2) Ligt het aan mijn verftechniek?
3) Moet ik gewoon meerdere lagen aanbrengen?
4) Of moet ik gewoon stoppen met penselen en overstappen op airbrushen (liever niet)?

Help mij eens uit de brand :D .


Laatst bijgewerkt door Quintillius op di 27 okt, 2020 7:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 okt, 2020 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 feb, 2006 12:56 pm
Berichten: 385
Woonplaats: vroomshoop
Ik hoop je te helpen.

1 Kleur primer is niet van echte toepassing. Soms gebruik wit, dan zwart of licht grijs. Maar...... Ik gebruik geen primer van de Action, wel eens gebruikt, maar liet los.
Jij gebruikt Humbrol verf. Dit is op thinner/terpentine basis en een primer is niet echt nodig. Ik gebruik acryl verf en gebruik, voor deze soort verf, inderdaad. een primer.
2 Techniek... Kan ik niet beoordelen.
3 Ja. Liever 3 a 4 dunne lagen dan 1 dikke, zoals je al aangaf met de kanonnen. Humbrol leent zich hier uitstekend voor. Wel goed tussen de lagen laten drogen voor je een andere laag aanbrengt.
4 To brush or to Airbrush, that's the question..... :brouw: :mrgreen:
Ik heb veel penselen en deze zijn geschikt voor acryl verven. Nylon penselen. Goede martehaa penselen moet jouw klus kunnen klaren. Ik zie een dek. Prima te doen met een mooi, breed penseel. Mijn richtlijn is : hoe zachter het penseel, hoe fijner hij werkt. En kijk dan ook even weer naar punt 3. :D

Ik heb een Airbrush.Ben maar een beginner. Ik heb een goedkope AB van AlieExpress voor zo'n 26,00 E. En een luidruchtige compressor. Ik redt mij er mee. De AB heeft een nozzle van 0.2 en 0.3mm. Voldoet voor mij. Ik kan niet in jouw budget kijken, maar anderen zullen je duurdere modellen aanraden. Kwaliteit en zo. Maar gezien wat jij doet, lijkt mij een goedkope variant om eens uit te proberen, om later een duurdere te kopen. H&S, Iwata etc.

Han
.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 okt, 2020 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm
Berichten: 29
Dankje voor je reactie. Is wat je ziet op de foto prima voor een eerste laag of ga ik dit nooit meer nagenoeg egaal krijgen? Op zich ook geen ramp, het is een oud zeilschip, geen F16.
En inderdaad moet ik de boel even laten drogen, voordat er een nieuwe laag op gaat. Ik ga hier 2 dagen voor uittrekken.

Moet ik metal enamel ook verdunnen voor beter resultaat?
Is het dopen van je penseel in de verdunner na 5x in de verf prima, of moet ik echt van te voren verf mengen met verdunner en daarmee aan de slag gaan?


Laatst bijgewerkt door Quintillius op di 27 okt, 2020 7:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 okt, 2020 5:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 feb, 2006 12:56 pm
Berichten: 385
Woonplaats: vroomshoop
De verf meng ik in kleine meng bakjes, doppen etc. Eerst wat verdunner, Humbrol neem ik Terpentine of White Spirit, en dan de verf er in mengen. Of anders om, dit is niet echt belangrijk, als het maar verdunt wordt.Wat ook goede verf is is Aqua verf van Revell. Dit is op waterbasis en strijkt, na verdunning, natuurlijk, uitstekend met een kwast.

Gewoon wat uitproberen. Succes.

Han.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 okt, 2020 11:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4283
Woonplaats: Bovensmilde
Jou probleem met de primer is helaas simpel, de Spectrum primer, op waterbasis, reageert met de Humbrolverf op oliebasis met dit als gevolg.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2020 7:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm
Berichten: 29
@RAF
Ja, ik dacht er ook aan om gewoon doppen te gebruiken. Hebben jullie nog een ideale ratio verf:terpentine voor verven met penselen?

@markie
De primer is op acryl basis. Daar moet je met enamel over kunnen verven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2020 9:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4283
Woonplaats: Bovensmilde
Neem maar van mij aan dat dat op elkaar reageert weet ik helaas uit ervaring.

Citaat:
Misschien was het al wel duidelijk, maar acrylverf bestaat voor een deel uit water. Wanneer de verf wordt aangebracht zal het water verdampen, waardoor deze opdroogt. Er zal dan alleen een kunststoflaag overblijven. In dit geval is het belangrijk om te weten dat deze laag niet meer in water oplost. Wanneer je klaar bent met schilderen is het dus verstandig om je kwasten niet te laten drogen. De kunststof is namelijk lastig uit de kwasten te krijgen en zal deze tevens hard en onbruikbaar maken. Maak je kwasten daarom direct na het schilderen schoon of zet deze in water.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 okt, 2020 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm
Berichten: 29
Inmiddels ben ik weer wat verder met het model. Gaat best goed tot nu toe! Kan niet wachten om de boel in elkaar te zetten.
Momenteel ben ik nog alles aan het verven. Gaat best langzaam met enamel... maar het resultaat mag er zijn.

Ik vind een primer toch een must voor enamel. Zodra ik op niet bespoten plastic ga verven, dan wordt het een stuk minder fraai dan op een primerlaag.

@Markie
Als je de boel laat drogen, 1 volle etmaal of 2, dan kun je op alles verven. Zelfs enamel op enamel.

Hier is mijn resultaat tot nu toe:

Afbeelding

Afbeelding

(nog niet af hoor)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 okt, 2020 18:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 feb, 2006 12:56 pm
Berichten: 385
Woonplaats: vroomshoop
Ziet er goed uit. Als jij een primer wilt gebruiken, vooral doen. Jij bent de bouwer. Jij moet er een goed gevoel bij hebben.

Gr. Han


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 okt, 2020 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm
Berichten: 29
Dankje :) . Ben benieuwd hoor als het eenmaal af is!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement