Decals en lining hebben het liefst een glanzende laag.
Bij decals is dat om ‘silvering’ tegen te gaan (een grijze laag onder het decal waardoor deze zichtbaar blijft als plaatje) op een glanzende laag sluit het decal mooi aan en zal de drager bij afwerken met lak nauwelijks tot niet zichtbaar zijn.
Bij inlijnen van paneellijnen is glanzend ook makkelijker omdat overtollige verf makkelijk kan worden weggehaald.
Washes en pigmenten hebben liever een matte laag. Zeker pigmenten hechten niet op een glanzende laag. Terwijl een matte laag door z’n microscopisch ruwe oppervlak juist prima hechting biedt.
Je schrijft niet of het om verven met de kwast gaat. Maar feitelijk geldt dit voor alle technieken.
Ik houd meestal dezelfde volgorde aan.
Primer,
Kleur. (Of glanzende kleur, of glanslak er over)
Eventueel inlijnen en overtollig wegpoetsen.
Decals. (Eerst druppel decal ‘setter’ dan het decal zelf op juiste plek dan decal ‘softer’ over het decal. Tijdje niet meer aanraken. Als het helemaal gedroogd is met een nat wattenstaafje/doekje de resten set en sol wegpoetsen.
En dan afwerken met matte lak. (Of glanzende lak voor bijv een groter automodel)
Na de matte lak washes en vervuiling.
Dan pigment, pigment kan goed gefixeerd worden met acryl airbrush thinner.
(>>Mooi filmpje over het gebruik van pigment<<)Dat is het in grote lijnen.
Veel hangt ook af van het soort modellen dat je wilt gaan maken?
Dan kunnen we misschien ook gerichte tips geven.
Odorf