Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verf spetters
BerichtGeplaatst: do 27 feb, 2020 20:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 maart, 2013 16:13 pm
Berichten: 71
Hoi allemaal.

Ik heb een probleem met mijn airbrush waar ik niet uit kom. Graag wil ik van jullie tips en tricks om het zelfde resultaat te behalen zoals ik al vele mooie werkjes van jullie voorbij heb zien komen. Ik hoop dat jullie voor mij de oplossing hebben want ik begin een beetje moedeloos te worden van het probleem waar ik iedere keer tegenaan loop. Ik verlies hierdoor wel een beetje mijn plezier in deze hobby en dat wil ik niet.

Om bij het begin te beginnen. Ik heb een mooie airbrush aangeschaft van Harder en Steenbeck met een compressor. Ik heb later ook allerlei mooie kleuren van Zero paints gekocht om een mooie laklaag op mijn auto's te spuiten, zoals ook Iceracer en Tom dit kunnen. Hun niveau ligt wel hoog, maar ik denk met oefening kan ik ook zo ver komen. De eerste auto die ik heb gespoten ging niet geheel perfect. De verf weer van mijn model gehaald en opnieuw geprobeerd. De tweede keer ging al een heel stuk beter en heb besloten om deze laag erop te laten. De blanke lak laag ging niet geheel vlekkeloos maar goed, al doende leert men. De airbrush heb ik na ieder spuitbeurt geheel schoongemaakt met airbrush reiniger. Toen wilde ik op een later tijdstip aan een nieuw model beginnen en toen begonnen de problemen. De verf spatte uit mijn airbrush met als gevolg allerlei kleine spetters op mijn model. Weer de verf eraf gehaald met alcohol en opnieuw met primer ingespoten. De airbrush geheel uit elkaar gehaald en zorgvuldig schoongemaakt om weer opnieuw te kunnen gebruiken. Maar iedere keer als ik daarna de airbrush weer wilde gebruiken bleef hij spetteren. Totaal heb ik vier pogingen gedaan om een fatsoenlijk model te kunnen spuiten maar hoe ik het ook aanpakte, het spuitwerk werd ieder keer weer verpest door verf spetters. Op een gegeven moment heb ik gedacht dat het misschien aan mijn naald kon liggen. Een nieuwe, grotere naald aangeschaft maar zonder resultaat. Ik ben nu ten einde raad, ik heb veel geld geïnvesteerd en ben nergens. Ik heb een aantal foto's gemaakt waar ik tegenaan loop.

Eerst een foto van mijn airbrush

photo 499142

En foto's van de spetters

photo 498434

photo 498433

photo 498437

Bij het model die ik wel met spetters heb afgemaakt had ik bij het afspuiten met blanke lak nog een ander probleem. Hiervoor heb ik de 2k lak van Zero Paints gebruikt. Tijdens het spuiten van de tweede laag leek het er op dat de laklaag ging 'zwemmen'. Hierdoor ontstonden er grote witte plekken zoals op de foto's is te zien.

photo 498435

photo 498432

Ik hoop dat er iemand is die mij hiermee kan helpen. Echt vrolijk wordt ik er in ieder geval niet van. :(


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf spetters
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2020 2:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
Ik denk dat het aan het ontwerp van de 'spetterkap' van je airbrush ligt. Vanwege de vorm draait daar een 'donut' vormige wervel, die een klein beetje van de verf uit de verfstroom 'aftapt' en in de binnenste hoek van de spetterkap deponeert. En als dat te veel is geworden, dan komt het opeens mee met de verfstroom als een spetter.

Ik heb daar eerder al eens een tekening van proberen te maken, maar echt geweldig is het niet geworden. Maar waarschijnlijk maakt het wel duidelijk wat er gebeurt. Je kunt het zelf controleren, kijk na een tijdje spuiten maar eens in de kap.

Afbeelding

Mijn Badger 150 had hetzelfde probleem, en ik heb 'm lang geleden radicaal gemodificeerd: ik heb de complete spetterkap afgezaagd en de zaak gladgeschuurd. Dan ontstaat er geen donut-wervel, en geen afgezette verf, en dus geen spetters. En ik heb inderdaad nooit meer een spetter gehad :D De naald is nu wel een stuk kwetsbaarder, da's een nadeel.

Afbeelding

Voordat je gaat zagen: volgens mij heeft H&S ook andere uitvoeringen van de spetterkap. Succes met het oplossen!

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf spetters
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2020 9:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik heb deze problemen ook wel eens meegemaakt en dat kwam ook door de luchtkap. Dit is wat Rob de spetterkap noemt. Hierin kan de verf zich wat gaan ophopen zodat je spetters krijgt. Er is een simpele manier om dit te checken en dat is een stukje proefspuiten zonder luchtkap erop. Wel opletten op de naald dan want die is nu wat onbeschermd.

Als dat inderdaad het probleem is kun je misschien openluchtkap 126774 gebruiken uit onderstaande link.
https://www.airbrush-services-almere.nl/airbrush-pistolen/accessoires-onderdelen-h-s/accessoires-onderdelen-evolution.html

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf spetters
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2020 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Is het dan ook een idee om de spetterkap eens goed schoon te maken? Als er geen verfresten in zitten, kunnen ze ook niet voor problemen zorgen. Ik spuit niet zo heel erg vaak, maar ik maak wel na elke spuitbeurt alles weer schoon.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf spetters
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2020 15:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dit soort kap moet volgens mijn opgedane ervaring voor, tijdens, tijdens, tijdens en na het spuiten worden schoongemaakt. Je hebt dus helemaal gelijk Renè.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf spetters
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2020 13:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Zo heb ik dat inderdaad ook ondervonden. Ik heb naast het airbrushen een beetje cleaner en een wattenstaafje (met hol staafje). Eigenlijk draai ik elke keer als ik het pistool even opzij heb moeten leggen het vochtige wattenstaafje door de kap

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf spetters
BerichtGeplaatst: di 03 maart, 2020 20:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Op dat blad ziet het er wel wat erger uit dan ik met zo'n kap voor mogelijk zou houden. Test de airbrush eerst eens met water, komt dat er zonder spetteren uit? En blijft de lucht droog als je de verfknop nog niet indrukt? Misschien staat de naald niet ver genoeg naar voor en lekt er verf. Hoe maak je de airbrush schoon, heb je die de dag van het gebruik gedemonteerd? Kunnen er onzuiverheden in je beker geraakt zijn?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf spetters
BerichtGeplaatst: di 10 maart, 2020 23:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Een grotere naald? Naalden en nozzles en luchtkoppen horen als setje bij elkaar je kunt niet zomaar een dikkere naald ongestraft in een kleinere nozzle plaatsen. (Of andersom, dat gaat ook niet)

Je zegt dat je met Zero paints spuit. Toch?
Dan heeft een normale airbrushreiniger geen zin en zul je met de cleaner/thinner van Zero aan de gang moeten. Of thinner uit de bouwmarkt dat werkt ook.
Mocht gewone airbrushcleaner gebruikt worden met Zero paints dan zal de ingedroogde verf echt niet oplossen.

Ik denk dat het spetteren aan vervuiling ligt.

Probeer na het schoonmaken eens een klein beetje te spuiten met pure thinner.
Hou een donkere ondergrond onder de kop zodat je goed kunt zien wat voor straal er uit de airbrush komt. Spuit hij met alleen thinner er in netjes egaal? Ontstaan er geen spatten en druppels? Spuit hij mooi in het midden of ‘om een hoekje’

Dit doe ik iedere keer als ik begin. (maar dan met acrylverf-thinner omdat ik met acrylverf spuit) als check of alles naar behoren werkt. Daarna spuit ik met verf er in nog even op een stuk papier, gewoon om te kijken of alles goed gaat. Een plastic wegwerpflesje of wegwerp lepel bijvoorbeeld kan ook goed gebruikt worden om te testen.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement