Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 jan, 2020 19:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 jan, 2020 17:02 pm
Berichten: 3
Ik wil met 1 van de 2 merken gaan verven en heb tot nu toe een paar kleurtjes Revell gespoten. Dit beviel goed alleen heeft Revell nog geen 100 kleuren en Humbroll circa 250. Nu wil ik liever niet zelf kleuren gaan mengen als ik kleuren nodig heb dus ligt Humbrol het meeste voor de hand maar ik lees veel verhalen over Humbrol, sommige berichten zijn al ouder en weet daarom niet of ze nog correct zijn omdat Humbrol nu ook in Engeland produceert.

Hoe zit het anno 2020 nu met de kwaliteit en consistentie van Humbrol en Revell? Wat denken jullie welke de beste keuze is?

[edit: het gaat over de enamel verf]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jan, 2020 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Beste jongen, het is cliché: alles heeft voor- en tegenstanders. Heel moeilijk om daar een sluitend advies in te geven, wat de ene geweldig vind, vind de andere maar niks. Het beste is dat je voor jezelf uitmaakt waar je het prettigs mee werk, voor de ene is dat dit of dat en voor een andere weer iets anders.
Je zal wel zien dat je hierop uiteenlopende reacties zal krijgen waar sommigen hun eigen voorkeur aanprijzen en zo kom je ook nergens. Koop gewoon een potje van beide merken en probeer ze uit en bepaal zo je eigen voorkeur.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jan, 2020 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Kapitein Koala schreef:
Hoe zit het anno 2020 nu met de kwaliteit en consistentie van Humbrol en Revell? Wat denken jullie welke de beste keuze is?
[edit: het gaat over de enamel verf]

Mijn waarneming is dat de kwaliteit van Humbrol alleen maar achteruit gaat sinds zeg 1990. De huidige verf is vaak erg dik, en dekt desondanks nauwelijks bij penseelschilderen. Bij het spuiten heb je heel veel lagen nodig voordat het dekt. Om dat laatste te illustreren: ik heb nog wat 'Authentics' blikjes uit de jaren '80, en probeerde recentelijk een oranje kleur. Tot mijn verbazing dekte dat in 1 laag! Ik was echt verbijsterd, maar het was wel erg leerzaam, en liet me zien hoe de verf veranderd is. Je zou eigenlijk een vergelijkende test moeten doen met dezelfde kleur van verschillende productiejaren. Met mijn blikjesoverzicht (zie onder) en goed zoeken op beurzen moet dat wel te regelen zijn.

Revell verf heb ik niet veel gebruikt, maar mijn spuitervaringen ermee zijn bijna zonder uitzondering positief. Zo ben ik een grote fan van R9 antraciet, dat spuit erg mooi strak - dat lukt me bijna nooit met Humbrol.

Over dat zelf mengen van kleuren: daar ben ik veel minder bang van geworden. Koop wat 2 ml injectiespuiten (zonder naald) en je kunt in stapjes van 0,1 ml verf doseren. Uitspoelen met wasbenzine of terpentine voor hergebruik. Een voorbeeld was het typische MiG-cockpitkleurtje. Ik probeer altijd diverse mengsels uit (gemaakt met druppels), en in dit geval was de 5e poging naar wens. Humbrol 2+47+221 in een 1:3:1 mix gaf een kleur die (achteraf) overeenkwam met RAL 5021 Wasserblau.

Afbeelding

Tot slot nog twee links over de historie van Humbrol op mijn website:

https://robdebie.home.xs4all.nl/models/humbrol.htm

https://robdebie.home.xs4all.nl/models/authentics.htm

Rob

PS: ik ben sinds een jaar overgestapt op MRP (Mr Paint), geweldig spul, schitterend spuitwerk. Ik gebruik sindsdien bijna geen enamels meer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jan, 2020 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Humbrol is niet meer wat het geweest is, laatst een potje matt wit gehaald, de verf is erg dik, verdunnen zou je zeggen..... :mrgreen:
leuke suggestie maar dat kan er niet bij daar het potje vol is, vroeger een hoop kisten met hambrol geschilderd, leek als of het gespoten was.

Mijn ervaring is dus niet echt positief, heb nog een hoop oude potjes en die verven nog prima, maar de nieuwe potjes die ik koop schud ik
eerst even als ik niks hoor klotsen laat ik het liggen en ga kijken voor een alternatief.....

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2020 11:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ik zou ook bij Revell blijven. Ik weet niet wat je bouwt, maar grote kans dat Humbrol ook niet altijd de juiste kleur in he5 assortiment heeft. Bijkomend nadeel bij Humbrol vind ik de blankmetalen dekseltjes met een stickertje met het nummer de op. Voor mij is dit een kwestie van tijd dat die loslaten en je dus niet meer weet welke kleur verf je in je handen hebt. Zou je niet de acryllic verven overwegen? Daar zijn specifieke kleuren voor namelijk.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 apr, 2020 14:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Walesha heeft gelijk: het is een kwestie van smaak. En ervaring.

Er zijn zo veel merken die enamels verkopen, en elk merk, maar vooral elke kleur (!!), heeft zijn typische eigenschappen. Sommige kleuren blijven heel erg lang goed in het potje,
terwijl andere na slechts enkele maanden - na eenmaal geopend te zijn geweest - compleet zijn uitgedroogd. Zoals Humbrol mat wit, bijvoorbeeld.
De enamel metallic kleuren van Revell zijn best lang houdbaar en zijn goed te verwerken, terwijl sommige van die kleuren als het om de acryl versie gaat (brons en koper), al heel
snel enorm korrelig worden. Ook sommige fluorescerende kleuren hebben er erg veel last van. Dit soort verfjes moet je dus kopen en meteen gebruiken.

Wat veel modelbouwers veel te weinig doen (ik let er op, tijdens modelbouwshows) is HEEL ERG GOED ROEREN !!!
Dat maakt echt veel verschil, bij zowel enamel als acryl.

Dus: geen enkele fabrikant maakt alleen maar perfecte verf. En het ene pigment is de andere niet. De ene verdunner is de andere niet. De ene hars is de andere niet. Of de hars
ontbreekt, wat de verf weer andere eigenschappen geeft.
Koop gewoon verschillende merken en probeer zelf wat jij lekker vindt werken.

Gewoon veel testen. Veel uitproberen. Fouten maken. En ervan leren.
Uiteindelijk is het maar een hobby. En wie van ons heeft maar één merk verf in huis? Weinigen tot niemand.

En mengen zal je ook moeten gaan leren, want je zal nog vaak genoeg die ene kleur nodig hebben die gewoon nog niet in een potje verkocht wordt !! ;-)

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement