Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 6:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: vr 04 okt, 2019 12:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Toch niet zo moeilijk, een setje mascara, oogschaduw etc... jouw vrouw zal dat ook wel hebben. :lol:
Btw: de bijhorende borsteltjes heb ik niet meer. :mrgreen:

photo 486742

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: vr 04 okt, 2019 13:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ow, wij noemen dat mascara en nee, mijn vrouw gebruikt dat niet (helpt toch niet :mrgreen: )

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: vr 04 okt, 2019 13:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja, er zijn wel meer taalverschillen tussen Nederlanders en Vlamingen... Margriet Hermans en Robert Long zaliger hadden er zelfs een liedje over gemaakt. :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=9LJfItmSqao

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: vr 04 okt, 2019 16:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 05 dec, 2017 11:15 am
Berichten: 22
Woonplaats: Heerlen
Oh op die manier. Begrijpelijk, bedankt!

_________________
Bouwverslagen:
General Dynamics F-16A 50 Years 323 Sqn "Diana" 1:72 Revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: do 24 okt, 2019 17:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Info voor Deef :


Nou........ Het experimenteren met Acrylverdunner van De Parel ging goed. Maar om nu te zeggen dat ik het verschil goed op de
foto kon krijgen....... Nee.......
Met eigen ogen zie ik wel verschil. Het laat zich alleen niet op de foto zetten. Wat ik wel merk is dat de verf minder snel aan je
naald blijft hangen. Ook blijft de verf iets langer nat waardoor het mooier uitvloeit. Voorwaarde is wel dat je het druppelsgewijs
toevoegt en beslist niet met scheuten ! Probeer het eerst met één druppel in je airbrush. Zie je geen verschil/verbetering, voeg
dan een tweede toe.
Spuit de lagen verf zó, dat je steeds een dunne, maar wel natte laag neerlegt. Zo hoort het ook en ook dan pas werkt de vertrager
het beste.

Ook als je met de hand schildert zal de AV goed werken. Misschien nog wel effectiever (of in ieder geval : zichtbaarder) dan bij
airbrushen.
Schilder de eerste lagen met heel weinig AV. Dit, omdat de verf dan mogelijk te transparant is. Voeg pas vanaf de tweede laag iets
meer AV toe.
Gebruik vanaf de tweede laag ook geen standaard verdunner toe (water, alcohol, etc...), maar uitsluitend AV. Deze vloeistof is tenslotte
verdunner én vertrager in één !!

Altijd deze mix mengen in een apart potje of bakje.

Probeer het maar eens, ik ben benieuwd naar je bevindingen. Ik zelf kan al niet meer zonder dit spul. Het werkt gewoon té goed ..... !! ;-)


Ook heb ik sinds kort een nieuwe airbrush. Zie mijn verslag met foto's :
https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... 14&t=52433

Misschien iets voor jou ??

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op vr 25 okt, 2019 16:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: vr 25 okt, 2019 6:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
O tof! Thanks!

Dat klinkt wel goed ja, precies datgene wat ik zou willen bereiken, iets minder snel aan de naald hangen en iets langer nat blijven.
Hoe lang heb je nu aangehouden als droogtijd tussen de lagen met de AB?

Mijn Fw-190 projectje komt al dicht bij het spuitwerk, dus ik zal van het weekend eens een fles AV aanschaffen om wat te kunnen uitproberen.

Ik heb ook je verslag over je nieuwe AB gelezen, mooie uiteenzetting, die houd ik zeker even in het achterhoofd!

Thanks again! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: vr 25 okt, 2019 12:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Ik spuit met acryl, dus zodra de laag overal mooi egaal is opgedroogd, is het tijd voor de volgende laag.
Er zit dus maar een paar minuten tussen de lagen.

let wel: hoe meer AV je gebruikt, hoe egaler je moet spuiten. Je moet dikke lagen en ophopingen vermijden, want
de AV laat zulke plekken heel duidelijk naar voren komen door er een iets donkerder, glimmende plek van te maken.
Een beetje ervaring en zelfbeheersing bij het spuiten is met AV wel nodig.

Oefen daarom met AV op een oud stuk plastic. Spuit een stukje, zo goed en netjes als je maar kan.
Spuit op een ander stuk weer te veel verf, met te veel AV. Doe het opzettelijk fout. Creëer druppels en zakkers en
kijk hoe de verf zich gedraagt.
Ga je nu weer spuiten, dan weet je wat je wel en niet moet doen om een slecht resultaat te voorkomen. Je kan een
ongewenste situatie nu beter en eerder aan zien komen.
Ik heb dit ook gedaan en daarom kon ik de eigenschappen van AV ook goed beschrijven !

Nu ben ik wel een stuurman aan wal, hoor. Zeggen is makkelijk. Ik bouw geen wedstrijd winnende modellen. Maar
ik leer wel van mijn fouten en mijn advies kan je helpen een beter resultaat te krijgen dan voorheen.

Tip : Ga je dan toch spullen van De Parel halen, dan weet je ook waar ze Eco Aceton (of Aceton vervanger) verkopen.
Met deze nep-aceton kan je namelijk HEEL makkelijk verf (acrylverf !!) van je model af halen, zonder het plastic
al te veel te beschadigen. Gaat er iets fout bij het spuiten, dan is de fout gauw hersteld.
Leg een stukje wc papier over het deel en maak het goed nat met eco-aceton. Gebruik een groot rond penseel om de
aceton uit de fles te halen en druppel het op het papier. Maak het flink nat. Met het penseel druk je het papier goed aan.
De aceton moet elke vierkante millimeter verf aanraken.
Kwartiertje in laten trekken en je veegt de verf er zó af...........!! En vaak is vijf minuten al genoeg.

https://www.pearlpaint.nl/nl/merken-pro ... r-eco_586/

In een ander verslag beschreef ik deze techniek met een andere vloeistof van De Parel : Reinigingsthinner.
Dat spul is nu verleden tijd. Deze aceton werkt veel beter en veel sneller EN richt minder schade aan, aan het plastic.


Succes.


_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op do 07 nov, 2019 22:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2019 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Thanks Erik!
Als ik er mee geoefend heb zal ik het hier even laten weten!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 10:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2018 20:46 pm
Berichten: 15
Ik zie een hoop behulpzame tekst voorbij komen dank daarvoor :D alleen zit ik nog steeds met het probleem dat ik de verf zo van mijn model afkrap, als ik er bijvoorbeeld met mn nagel tegenaan stoot zit er al een beschadiging. Ik heb een oud model staan van tamiya geschilderd met dezelfde MIG verf daarbij lukt het mij niet. Wat gaat er nou fout? Is mn primer slecht of is het plastic van Italerie gewoon minder/anders.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 16:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Remi,
Ik denk aan enkele mogelijke oorzaken : je hebt het model niet goed gewassen voordat je hem ging bouwen en nogmaals voordat je hem ging schilderen,
het plastic kan ook een rol spelen, dus licht schuren kan ook zeker helpen, je hebt de verf niet goed geroerd, en als je airbrusht heb je misschien de verf
teveel verdund en te dun gespoten. Als je de verf teveel verdund krijgen de stoffen die voor een goede hechting zorgen niet meer de kans om voor een
goede hechting te zorgen. Gebruik ook de juiste verdunners. Dat scheelt ook.

Ik spoot laatst een proefstukje op een oud model, in de wetenschap dat ik nu een prima middel heb om de verf er makkelijk af te kunnen halen.
Ik spoot met Revell 350 Lufthansa blauw. Licht verdund, gespoten met veel druk. Eenmaal droog kreeg ik de verf er haast niet meer af en er zit nog steeds
een dunne laag op het model. Jammer dan, ik spuit er wel overheen. En ik heb echt alle veilige oplosmiddelen geprobeerd die ik heb, dus een goede
hechting is wel degelijk mogelijk !!

Ik raad dit aan :
- Eerst het model goed schoonmaken. Leg alle gietramen in een handwarm bad, met een flinke scheut afwasmiddel. Kwartiertje weken, daarna zeer goed
afspoelen.
- Na montage, schuur het model met zeer fijn schuurpapier. Minstens korrel 1000, of hoger. Schuur totdat het model een egale zijdeglans heeft.
- Is het model klaar om geschilderd te worden, neem dan een pluisvrije doek en veeg het model af met wasbenzine of alcohol.
- Schilder je met de hand dan is er vaak goed contact met het plastic vanwege de haren van het penseel. Verdun niet teveel. Wat is "niet teveel"?
Dat zal je zelf moeten ondervinden, door oefening en veel experimenteren.
- Ga je spuiten, ook dan niet waterdun verdunnen, maar maak het dikker dan karnemelk, of dikker, spuit met redelijk wat druk (draai je meter naar 1,5 Bar),
Hou je airbrush altijd haaks op het model en beweeg met rustige bewegingen van links naar recht, strook na strook.

Er is een kleine kans dat er verf tussen zit met een fabrieksfout. Komt zeer zelden voor maar het kan. Je zal het dan ook maar bij één kleur tegenkomen.
Heb je het bij meerdere kleuren, dan ligt de fout vrijwel zeker bij jou.
Ik moet zeggen..... Ik heb dezelfde ervaring, bij sommige modellen en merken. De ene verf hecht nu eenmaal beter dan de ander.
Bij merken als AK en Vallejo is het aan te raden de verdunners van het merk zelf te kopen. Dat kan helpen.

Probeer deze tips eens en vertel ons wat het resultaat is.

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement