Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 nov, 2018 12:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jan, 2014 17:27 pm
Berichten: 316
Woonplaats: Boskoop
Ik gebruik de fantastische Alclad metaalverfjes voor de mooiste metaal finishes. Alcald kan je echter alleen spuiten.
Nu komt het regelmatig voor dat ik kleine details in een metaalkleur wil hebben, zoals bv de klemmetjes van een motorblok. Die zijn niet af te plakken en dus alleen met de kwast te kleuren.

Ik heb tot nu toe de volgende verfjes gebruikt, met de volgende problemen.
Vallejo Air - droogt zo snel dat het aan je kwast droogt. Daardoor iedere 10 seconden je kwast weer schoon maken.
Mr. Hobby Aqueous - zelfde probleem, plus veel te grove flakes in de metaal.
AK True Metal - is een soort pasta die niet echt opdroogt. Daarmee bedoel ik, zolang je het niet insluit met een lak, blijft het afgeven. Komt dus bij het oppakken aan je vingers en daardoor weer op plekken waar je het niet wilt, zelfs na een dag drogen.

Vraag is nu aan jullie: welke verf gebruiken jullie hiervoor en werkt goed? Het gaat dan met name om aluminium, zilver, messing (brass), staal en koper.

Alvast bedankt

Gr
Peter

_________________
Op de tafel:
Iedere keer iets anders....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 nov, 2018 13:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik heb hier de metallics van Humbrol, werkt met de kwast goed naar mijn gevoel. Voor zilver (chroom) gebruik ik de chroompennen van Molotow, die kan je hervullen.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 nov, 2018 13:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
meestal gebruik ik gewone vallejo hiervoor, om het langer bruikbaar te houden kan je eventueel gebruik maken van een Wet Pallet, waarbij de verf niet zo snel droogt, maar meestal doe ik een drupje op een schaaltje, een drupe water ernaast, en zo kom ik toch een heel eind. Hier zijn alle details zo geschilderd met 1 à 2 drupjes verf

photo 435639

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 nov, 2018 23:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jan, 2014 17:27 pm
Berichten: 316
Woonplaats: Boskoop
Is dat de Vallejo Air of de Vallejo Model color?
Zag vandaag ook een filmpje over de "nieuwe" Vallejo metaalkleurtjes, de Vallejo Metal Colour. Schijnt ook goed te gaan met de kwast.

walesha schreef:
Ik heb hier de metallics van Humbrol, werkt met de kwast goed naar mijn gevoel.

Is enamel toch? Ik werk momenteel met voornamelijk acryl verfjes en dan de Alclad en Mr. Metal, beide met de airbrush. Dat zijn al twee soorten verdunner en/of airbrushcleaner die ik moet gebruiken en daar wil ik het eigenlijk bij laten. Ook vanwege het vervolgtraject zoals washes en zo.

_________________
Op de tafel:
Iedere keer iets anders....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 nov, 2018 0:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Kleine deeltjes doe ik net als Silenoz. Ik heb nog veel vallejo air en met een drupje water is dit goed te doen. Ik maak wel regelmatig mijn kwast schoon om ophoping van deeltjes te voorkomen. Het maakt volgens mij niet uit of je vallejo air of vallejo metal color gebruikt.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 nov, 2018 11:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jan, 2014 17:27 pm
Berichten: 316
Woonplaats: Boskoop
Duidelijk. Dank je wel.
Ik ben dus niet de enige met dat probleem. Buiten dit probleem is het wel een fijn product om mee te werken, in de praktische druppelflesjes en gewoon verdunnen met water.

_________________
Op de tafel:
Iedere keer iets anders....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 nov, 2018 11:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
peppie schreef:

walesha schreef:
Ik heb hier de metallics van Humbrol, werkt met de kwast goed naar mijn gevoel.

Is enamel toch?

Humbrol heeft ook acrylverfjes, misschien blijf ik hangen in oude gewoonten door al jaren Humbrol en Tamiya te gebruiken maar ik sta nogal wantrouwig tegenover al die nieuwe merken. Op een paar kleine uitzonderingen na gebruik ik al jaren deze merken en Vallejo... tja: tot enkele jaren terug leek dat het topje van de ijsberg tot ik een keer een discussie volgde waar ook heel wat nadelen naar voren kwamen, dus ja, niks is het beste. Ik vraag me soms of er niet een beetje te veel merken zijn gekomen, je ziet op den duur door de bomen het bos niet meer. :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 nov, 2018 12:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jan, 2014 17:27 pm
Berichten: 316
Woonplaats: Boskoop
En het is de Vallejo geworden.

Wat jij zegt, er zijn gewoon teveel merken en iedereen heeft zijn eigen mening dus dan weet je het nog niet. Beste is dan bij je eigen merk te blijven.
En de meeste metallics zijn eigenlijk meer geschikt voor de airbrush.

Heb wel wat nieuwe flesjes besteld, had deze al een paar jaar.

Bedankt nog heren.

_________________
Op de tafel:
Iedere keer iets anders....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 nov, 2018 20:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De metallics die ik heb van Vallejo (gewone Vallejo Color) vind ik niet overtuigend, en ik kan alleen maar aanraden zoveel mogelijk verschillende dingen in huis te halen en uit te proberen. Het argument van de verdunner begrijp ik niet goed, want je sluit daar door sowieso de andere mogelijkheden, die ik voor dit doel (kwasten) de beste vind, uit. En ook zou je om die reden een product niet kopen dat voor sommige effecten haast onontbeerlijk is, zoals een wash uitvoeren die je dan weghaalt met verdunner. Zelf zou ik gebruik maken van email (bijvoorbeeld voor goud, koper en messing mijn ideale oplossing) of van Tamiyaverf. Ook de chroomstift vind ik nuttig. Tamiya is niet altijd goed te kwasten, maar zilver lukte me prima.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 nov, 2018 12:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jan, 2014 17:27 pm
Berichten: 316
Woonplaats: Boskoop
Ik bedoel dat ik nu verdunner en cleaner in huis heb waarmee ik alle acryl verfjes kan gebruiken in mijn airbrush.
Daarnaast gebruik ik Alclad. Die heeft geen verdunner nodig en als cleaner gebruik ik thinner.
Hier wil ik het bij laten qua chemicalien om reacties op elkaar te vermijden in mijn airbrush.

Ik snap niet wat je bedoelt met de washes.
Ik gebruik olieverf, opgelost krijtpoeder en officiele washes op waterbasis. Dit gebruik ik over een waterbasis glanslak (Alclad Aqua Gloss). De olieverf haal ik weg met terpentine, de andere washes met water uiteraard.

Wat betreft de metallics; ik heb inmiddels Vallejo Air in de kleur koper o.a. binnen gekregen. Deze is niet te mengen, is gewoon 1 bonk met wat vloeistof er omheen. Totaal onbruikbaar (wellicht oude batch..?) Inmiddels met de leverancier overlegd en besloten de nieuwe Vallejo Metallics te proberen.
Begrijp me goed, het gaat mij om het verven van kleine details zoals leidinkjes op een motorblok en zo. Moet dus praktisch in gebruik zijn en liefst snel drogen.

_________________
Op de tafel:
Iedere keer iets anders....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement