Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 sep, 2018 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 nov, 2014 22:56 pm
Berichten: 51
Ik heb inderdaad gemerkt dat het met een penseel wel goed gaat,
naast een primer heb ik ook micro gloss en flat aangeschaft, zelfde merk als micro sol en set.
ik wil deze met een airbrush gaan aanbrengen om te kijken wat er gebeurd.

_________________
Op de tafel: Revell Handley Page Halifax B. MK.III


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 sep, 2018 20:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik had dit voor het eerst voor op mijn F117.

Afbeelding

Afbeelding

De gebruikte lak was Armypainter en de verf was enamelverf. De oplossing voor het probleem was het opbrengen van een laag p+ voor het aflakken, dit houdt alle reacties tegen. Sinds ik dat deed, had ik nooit meer craquelé. Met andere beschermingsmiddelen heb ik het wel nog niet getest, ook omdat ik nauwelijks nog enamels gebruik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2018 8:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Wat Eric zegt is naar mijn idee juist. Heb hetzelfde gehad met Revell enamel en een spuitbusje blanke lak van Revell. Het vreet elkaar op, begint te craqueleren en het herstellen levert een boel extra ellende. Gewoon lekker je glanslak met het kwastje aanbrengen, dan is er niets aan de hand.

Overigens Walesha, ik heb nog nooit een model voor de tijd gewassen of een luxe primer gebruikt en de enige keren dat er bij mij een verflaag stuk gaat is als ik er met een spuitbus met lak op begin te knoeien. Normaliter bijt een enamel laklaag zichzelf wel vast in de onderliggende plasticlaag en heb je dus ook geen primer nodig. Heb wel eens een primer gebruikt en rara wat scheurde de tape mee, de primer inclusief de bovenliggende verflaag. Dus voor mij geen primers meer en gewoon rechtstreeks op het model, dan trek ik eigenlijk nooit verf mee.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 okt, 2018 7:09 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Bij enamel best wel mogelijk, maar bij de acrylverven practisch onmogelijk, er zitten in de acrylverven geen "agressieve" oplosmiddelen


Het schoonmaken, tja, de ene keer wel, de andere keer niet en ik merk ook niet veel verschil.

Lostrekken door tape, tja bij de een steeds en bij de ander nooit, ondanks dezelfde verf. Denk vaak dat het een combinatie is van diverse factoren die bepalen of iets goed gaat of niet. Zo heb ik dus nooit een witte waas over mijn verf gebeuren gehad.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 okt, 2018 17:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Bert Takken schreef:
...er zitten in de acrylverven geen "agressieve" oplosmiddelen


Dat geldt dus alleen voor de water-verdunbare acryl verf en zeker niet voor de acryl verf die niet met water verdund kan worden!

Misschien is het nog niet helemaal duidelijk geworden. Er bestaan twee hele verschillende soorten verf die beide acryl heten. Dat zijn de water verdunbare zoals die van Vallejo, Revell Aqua en Tamiya (in de glazen potjes). Die zijn niet agressief. De andere soort acryl is niet met water verdunbaar en is wel agressief. Zoals Tamiya spuitbus verf en Humbrol spuitbus acryl.

E

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 okt, 2018 21:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Dat zijn dus de acrylics en ik heb het duidelijk over acryl, dus water vermengbare verf

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2019 1:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Heb ik ook getest. In sommige gevallen helpt decanteren en dan met de airbrush spuiten ook maar het advies blijft: altijd testen als het om niet-watergedragen acryl gaat.

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement