Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Airbrush Stippen/Vlekken
BerichtGeplaatst: zo 11 maart, 2018 13:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2018 12:51 pm
Berichten: 3
Woonplaats: Schoonhoven
Beste allemaal,

Als beginnende modelbouwer, geïnspireerd door jullie talloze prachtige modellen uit de civiele luchtvaart, ben ik begonnen aan een DC10 model.
Om airbrush uit te proberen (eerste keer) gebruik ik een revell setje (airbrush set met compressor - nummer rv39199).
Verder gebruik ik een revell aqua color verf, die ik verdun met gedestilleerd water.

Het probleem (anders dan dat ik nog wel wat airbrush-oefening nodig heb :D ) waar ik tegenaan loop is dat de airbrush vlekken/stippen geeft:
photo 439802

Ik heb veel combinaties van verf diktes en luchtdruk (er zitten 3 standen op) geprobeerd, maar dit effect blijft.
Het lijkt erop dat het ook niets te maken heeft met het al dan niet schoon zijn van de airbrush; na elke grondige schoonmaak doet hij precies hetzelfde.

Wat moet ik anders doen? Mocht de verwachting zijn dat het aan de airbrush set zelf ligt, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag! :wink:

Alvast heeel hartelijk dank voor jullie hulp! Ik weet echt even niet meer wat nu wijsheid is! :shock:

Groetjes,

Kevin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 maart, 2018 15:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Heb je eigenlijk je model goed schoongemaakt, Kevin? Ik zie hier en daar stofjes in de lak. De verkleuring kan ook veroorzaakt zijn doordat er op die plaatsen vuil op het model zat en de verf er niet goed op kon hechten. Na het spuiten je model goed afdekken zodat er niks op kan vallen, het doet wat denken aan druppels die op je laklaag gevallen zijn. Ook steeds de gietnaden schuren, zie de stabilisator rechts.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 maart, 2018 16:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2018 12:51 pm
Berichten: 3
Woonplaats: Schoonhoven
Bedankt voor de snelle reactie Steven.

Ik heb het model vooraf wel schoongemaakt, maar ik zal hem inderdaad nog een keer goed opschuren om ook die naadjes glad te maken.

De airbrush geeft hetzelfde effect op een stuk wit papier, ook op een vlak stuk 'oefen' plastic... het lijkt mij dus wel dat het uit de airbrush komt. Kan dat?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 maart, 2018 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 17:21 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Velserbroek
kan het zijn dat er na het reinigen van de airbrush nog vocht ergens blijft hangen die meekomt met spuiten?
Als ik even (te) snel wil, krijg ik dit effect wel eens.
tijdens het spuiten krijg ik dan ook het geluid alsof de brush echt spuugt :lol:
herken je dit of is het heel wat anders?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 maart, 2018 7:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ik zit ook te denken aan water dat meekomt met de verf. Is de luchtdarm naar je spuit doorzichtig? Als kleine druppels inzitten denk ik dat dit de boosdoeners zijn. Zeker met het weer van de laatste tijd. Ik kan je sowieso een watervanger aanraden, zo dicht mogelijk tegen je spuit:

photo 396173

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 maart, 2018 21:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2018 12:51 pm
Berichten: 3
Woonplaats: Schoonhoven
Bedankt voor beide tips!! Ik zal dit weekend eens een doorzichtige slang zoeken en bij passende water vanger. Daarna alles helemaal droog maken en opnieuw proberen.

Ik houd jullie op de hoogte. Nogmaals erg bedankt!

Groet, Kevin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 maart, 2018 1:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
De verf heet wel aqua, maar verdunnen met water is vaak niet zo'n goed idee.
Je verdunt dan ook alle stoffen in de verf die een goede hechting en egale laag moeten maken.

Vaak werkt een airbrush thinner voor acrylverf beter.
Ik weet niet of Revell zoiets heeft. Anders van een ander acrylmerk. Zoals thinner* van Vallejo. Gunze, de lichtblauwe fles. Of, erg goed, Createx reducer 4010. En dan 1:3 tot 1:2 verdund.

*niet verwarren met thinner uit de bouwmarkt dit is geheel iets anders voor o.a. enamel verf. Verven oplosmiddelbasis dus.

Tevens als je gaat spuiten eerst een paar hele dunne mistlagen aanbrengen. Goed laten drogen (evt met fohn) en daarna iets dikkere lagen spuiten. De dunne mistlaag zorgt dat de verf meer grip heeft.

Een primerlaag is ook een goed idee. Primer zorgt ook voor een betere laag waar de kleurlagen grip op hebben. Tevens is de Revell verf niet zo pigmentrijk. Daarom zal het een paar lagen meer kosten voor je een goede dekking hebt.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op za 24 maart, 2018 11:01 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 maart, 2018 7:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
odorf schreef:


Vaak werkt een airbrush thinner voor acrylverf beter.
Ik weet niet of Revell zoiets heeft. Anders van een ander acrylmerk. Zoals thinner* van Vallejo. Gunze, de lichtblauwe fles. Of, erg goed, Createx reducer 4010. En dan 1:3 tot 1:2 verdund.


De merkthinners zijn vaak absurd duur. Als je even onderzoekt wat de werkzame stof is, kun je meestal in bouwmarkten oid vergelijkbaar spul halen in grotere flessen voor een lagere prijs. Zo is de werkzame stof van Revell Aqua Color Mix - net als de Revell Airbrush Clean trouwens - "propyleenglycolmethylether" (1-methoxy-2-propanol) ofwel PGME; als ik me niet vergis (kan het nu helaas niet controleren maar dat is volgens mij de reden dat ik ooit zo'n fles heb gekocht) is dit ook het werkzame bestanddeel in de Kwastenreiniger Acryl van de Karwei. Zo'n flesje van 500ml kost €2,99 terwijl de Revell Aqua Color Mix €5,49 kost voor 100ml. Een fles Revell Airbrush Clean van 500ml kost ronde de €11,-. Het spul is en doet in weze hetzelfde, dus tel uit je winst.

Belachelijk eigenlijk, dat 100ml Aqua Color Mix de helft kost van 500ml Airbrush Clean, terwijl het exact hetzelfde spul is...(en je het in de bouwmarkt voor nog minder kan kopen)

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jul, 2018 1:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Een bekend probleem.
Ik heb het ook wel eens.

De oorzaak ligt vrijwel zeker bij de gebruiker, in mindere mate bij de apparatuur.

Die korreltjes......tja....daar zoek ik ook nog een oplossing voor. Ik zie ze het meest bij wit en dan voornamelijk bij Revell 301 zijdeglans wit.
De enige oplossing die ik kan bedenken : filter de verf voordat je er mee gaat spuiten. Maar....waar haal je zulke filters/zeefjes of hoe maak je
die zelf?
Goede vraag, waar ik zelf ook nog een antwoord op wil hebben. Mogelijk oude nylonkousen of anders lintvrije doekjes, maar die laatste laten
de (dikke) verf maar erg moeilijk door. Dat heb ik al eens geprobeerd, zodoende weet ik dat.

Die vlekken zijn makkelijker te verwijderen.
Ten eerste moeten zowel het model als de airbrush compleet en grondig schoon en stofvrij zijn. Het model voor aanvang bouw eerst even
laten weken in een bad van lauw water met een flinke kneep afwasmiddel. Wees niet te zuinig, grondige reiniging is nodig, als je maar
NIET VERGEET het model weer goed af te spoelen.

Vlak voordat je gaat spuiten moet je het model wederom geheel vet- en stofvrij maken. Isopropylalcohol met een hele grote kwast aanbrengen,
goed borstelen om het vet op te lossen en afvegen met een lintvrij (pluisvrij) doekje en een ruime hoeveelheid IPA.
Geheel laten verdampen. Gaat erg snel met IPA.
Heb je het goed gedaan dan zit er nu totaal geen residu meer op het model.

Maar nu de verf. Die vlekken ontstaan omdat daar de verf wegtrekt omdat er vervuiling zit. Die is nu weg, maar spuit eerst een paar hele dunne,
goed verdunde lagen aan om te kijken hoe de verf reageert. Gebruik een vrij hoge druk en een airbrush met een kleine naald, 0,2 bijv. Dit zorgt
voor een hele fijne verneveling.
De kenner zal meteen zeggen dat een fijne of grove verneveling niets te maken heeft met de nozzle (0,15 mm ..... 1 mm) maar met de HOEVEELHEID
verf die eruit komt, maar uit eigen ervaring weet ik dat je met een kleine nozzle dit soort klachten wat makkelijker kan voorkomen c.q. op kan
lossen.

Ook de VERDUNNING die je gebruikt maakt veel verschil. Sommige merken acrylverf kan je - theoretisch - spuiten met water, maar dan moet je
wel over heel veel geduld beschikken, in verband met de zeer lange droogtijden.
Ik gebruik gewoon spiritus en voor zeer lichte kleuren gebruik ik waterheldere alcohol (97%) van de apotheek. Anders wordt je wit te blauw en
je geel krijgt een rare kleur groen of zo...
Alcohol hecht beter op plastic dan water, dus zal de verf zich ook beter en mooier verspreiden over het model. Dit komt door het verschil in
oppervlaktespanning van de vloeistoffen.

Wil je ECHT iets leren over airbrushen en het voorkomen en oplossen van problemen, kijk dan naar één van de beste modelbouwers die er bestaan:
Paul Budzik.

Ik weet het, deze Amerikaanse tandarts is zeer getalenteerd, heeft rotsvaste handen en heeft dankzij zijn beroep de beschikking over de beste
hobbymaterialen (en veel geld........), maar niemand hoeft zo goed worden als hij. Maar we kunnen wel leren van hem. En hoe !!

Dit zijn enkele MUST SEE video's :

https://youtu.be/1K8rO4Ei610

https://youtu.be/7LKZrAokENA

https://youtu.be/h0dKHxv0gGo


Zijn website :
http://paulbudzik.com/index.html


Doe jezelf een GROOT plezier en bekijk AL zijn video's !!!
Je wordt er beslist een betere airbrusher van en veel dingen waarvan je dacht dat je het goed deed......nou....... hij laat zien dat wij allemaal
meer fouten maken dan we dachten........... !! ;-)

________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement