Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Schilderen accessoires
BerichtGeplaatst: ma 24 jul, 2017 16:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2017 15:04 pm
Berichten: 16
Beste Brouwers,

Dit is mijn eerste post op dit forum en ik verwacht dit weekend voor het eerst aan een bouwpakket te beginnen; omdat ik nieuw ben met de hobby zit ik met aardig wat vragen.

Mijn keuze is gevallen op Italeri's M4A1 Sherman, dit omdat het model me erg aanspreekt (met haar 76mm kanon en karakteristieke upper-hull) en het pakket (in mijn ogen) prijstechnisch aantrekkelijk is om ervaring op te doen met de hobby. Omdat ik nog niet weet of er veel pakketten zullen volgen kies ik voor een Tamiya-spuitbus (vermoedelijk TS-28 i.c.m. met een Tamiya primer) voor het grote werk en investeer ik nog niet in een airbrush.

Raden jullie aan accessoires zoals de machinegeweren, munitiekisten, bagage, figuren en hun wapens met Emanel of Acrylic (zoals Tamiya's XF-lakken) te verven? En is het nodig om een verdunner te gebruiken als je deze met een kwast schildert? En is het aan te raden om ook op deze kleine voorwerpen een primerlaag aan te brengen? En is het aan te raden om deze zaken al in de 'sprue' te verven?

Zoals jullie zien heb ik veel vragen :) Alvast dank voor jullie antwoorden/ hulp en hopelijk kan ik spoedig iets van mijn voortgang posten! :brouw:

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jul, 2017 17:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Hallo Bas, eerst en vooral welkom en ik heb de indruk dat je een beetje op de zaken vooruit loopt... je bent nog niet aan bouwen toe en je stelt reeds tig vragen over het schilderen, cq: de afwerking.
Voor zover ik begrijp is dit je allereerste bouwkit, in dat geval zit je met Italeri wel goed. Het is een mooie, vrij eenvoudige kit met niet al te veel onderdelen die je met een beetje geduld mooi in elkaar kan zetten. Laten we daar mee beginnen: probeer eerst het model recht uit de doos netjes in elkaar te zetten zonder toevoeging van zogenaamde "aftermarket" en andere acc voordat we tips gaan geven over schilderen e.d.
In de topics vind je heel wat bouwverslagen waar je heel wat tips&tricks in terugvind.

Hoe staat het eigenlijk met je gereedschap: heb je al het nodige basismateriaal in huis zoals een (modelbouw)mesje, een kleine zijkniptang, een paar vijltjes en schuurpapier want dat is wel een eerste vereiste... "goed gereedschap is het halve werk" zegt men wel eens en niets is minder waar!

Ik kijk uit naar je eerste bouwverslag en heb je een probleem met de bouw.. shout! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jul, 2017 17:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Hoi welkom hier
Ik verwacht dat de mod van dienst deze posting wel gaat verplaatsen daar het geen bouwverslag is, maar dat merk je vanzelf.
Tja, vragen stellen is makkelijk, beantwoorden des te moeilijker. Als je diverse bouwverslagen zult gaan doorlezen zal je verschillende zaken tegen komen, alles gebaseerd op de persoonlijke ervaring en voorkeur van de desbetreffende bouwer.
Dat je nog geen airbrush gaat aanschaffen als je net begint vind ik logisch, investeren in goed gereedschap is veel belangrijker.
Het schilderen, tja, op hoeveel manier kan je een straatje leggen oftewel, het hangt er allemaal vanaf wat jij het prettigst vind. Persoonlijk vind ik schilderen in de sprue 2 keer niets, je kan de onderdelen niet ontdoen van gietnaadjes aanhechtingspunten etc. Daarbij krijg je dat ding nooit netjes verlijmd omdat er een verflaag tussen zit (het verlijmen van de kunststof is eigenlijk meer het laten samensmelten omdat de lijm het kunststof een beetje oplost)
Verder, waarmee je schildert is opnieuw een voorkeurskwestie, de een schildert alles met acryl, de ander de basis en werkt dan af met olieverf incl allerlei verweringstechnieken.

Val echter niet in de enorm bekende valkuil, wat je hier aan modellen ziet, voorzien van de meest waanzinnige toevoegingen en verweringstechnieken zijn gemaakt door bouwers met jarenlang ervaring, meestal opgedaan door vallen en opstaan. Slechts een enkeling is in staat om dit ook te doen bij de start van deze hobby. Wil niet zeggen dat je niet mag kijken, maar kijk meer op een manier van "hoe heeft die het gedaan' dan "dat ga ik ook doen"

Ik heb, en dat zeg ik al jaren, meer respect voor een bouwer die begint en een keurig verlijmd model neerzet, waar bij er amper een gietnaadje, sinkmark oid te zien is en voorzien van een strakke verflaag volgens de instructies van het model, dan een of ander wazig iets, met veel kieren etc een slechte basisverflaag en allerlei niet terzake doende verweringstechnieken.

Probeer, als je jezelf vertrouwd een wash toe te passen, maar meer verwacht ik (en een hoop anderen) echt niet als je met je eerste model begint.
Schroom ook niet om foto's te maken, je fouten te laten zien, want geloof me, je kan mij echt geen fouten laten zien die ik nog nooit gezien heb (tenzij je blind dit ding gaat bouwen uiteraard)
Door dingen te laten zien, komen er tips, waarschuwingen waar je op moet gaan letten etc. Als je daarbij ook nog goed tegen kritiek kan, niet iedereen s bij machte om goede opbouwende kritieken neer te zetten en dan komt het soms erg lomp over terwijl dit niet zo bedoelt is.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jul, 2017 17:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
eh Walter, zowat gelijktijdig de zelfde boodschap.................... :D :D :D :D :D :D

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jul, 2017 17:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
LOL Bert... dat overkomt ons blijkbaar wel meer! :lol:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jul, 2017 17:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2017 15:04 pm
Berichten: 16
Hoi Walther, hoi Bert,

Dank voor jullie snelle antwoord en hartelijke ontvangst!

@Walther - Wat betreft het gereedschap: Het lijkt me het makkelijkst (en goedkoopst) om een set van gereedschap te kopen (correct me if I'm wrong). Ik heb Revell's Model-Set Plus (artikelnr 29619 - kost +/- 10eur) en Tamiya's basis gereedschapset (artikelnr 74016 - kost +/- 30 eur) op het oog, deze zou ik dan aanvullen met een snijmatje. Zit ik in dat geval goed denk je?

@Bert - Na het posten viel me inderdaad op dat dit niet de meest geschikte plek is voor mijn post, beginnersfoutje :) ; Dank voor je uitgebreide antwoord, ik kijk er naar uit om de voortgang op dit forum te posten en beter te worden door oefening en opmerkingen die hobbygenoten zullen plaatsen! Wat betreft het weathering gedeelte: ik denk dat, wanneer ik het model goed in elkaar gezet en geverfd heb, ik de eerste keer zal weatheren met behulp van een Tamiya Weather Master-set (artikelnr 87080), dit omdat dit me in het begin relatief makkelijk en "fool-proof" lijkt (zoals ik ook tegen Walther zei: correct me if I'm wrong).

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jul, 2017 17:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Als je de Tamiya-set koopt, kan je de Revell skippen. Koop je beter een set Excel scalpels: rechte en gebogen bladen en misschien ook schaafbladen. Wel gevaarlijker dan dat Revell-speeltje, maar een stuk preciezer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jul, 2017 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Hallo Bas, betreft die setjes: over het setje van Revell ga ik geen uitspraak doen want dat ken ik niet maar dat van Tamiya heb ik al gezien en vastgehad en lijkt me inderdaad goed als beginnersmateriaal. Meer dan waarschijnlijk zal dat van Revell ook wel meevallen en voor de prijs hoef je het zeker niet te laten.

*edit*... oeps, Steven was me voor.... tja; als Steven je dat setje van Revell afraad dan kan je hem daar beter in volgen!

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jul, 2017 18:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2017 15:04 pm
Berichten: 16
Hoi Walther en Steven,

Dank voor jullie reacties! In dat geval zal ik voor de Tamiya-set gaan! Revell kwasten wel ok?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jul, 2017 18:15 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Die zijn prima. Het is vooral die Revell cutter die ik niet aanraad. Een cutter heeft een te beweegbaar lemmet om nauwkeurig mee te snijden. Bij een scalpel zit het muurvast. Alleen, Revell kan het zich niet permitteren een mes in een speelgoedwinkel te verkopen waarmee de kinderen zich meteen een pink zouden kunnen afsnijden. Ik zie dat er bij Tamiya ook een zit, maar die heeft al wel een stalen handvat. Ook de schroevendraaiers zal je zelden gebruiken in de tankbusiness...

Hier een plaatje waar alles op staat waar ik de laatste tijd het meest gebruik van maak.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement