Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 4:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 24 jul, 2017 18:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2017 15:04 pm
Berichten: 16
Wederom dank voor je antwoord! Na Googelen kwam ik een setje tegen dat over een aluminium scalpel beschikt (Donau Gereedschapsset voor plasticmodelbouw MS09) in dat geval zou ik alleen een pincet moeten toevoegen. Dan voorkom ik ook, zoals je ook al aangeeft, dat ik voor schroevendraaiers betaal terwijl ik ze in de praktijk vrijwel niet zal gebruiken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jul, 2017 18:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dus tegen de klok in van links naar rechts: een tube Tamiya putty, een vijltje uit een set met rechte en ronde exemplaren, een nauwkeurig pincet en een onnauwkeuriger maar steviger, een pinvise voor microboortjes, een metalen regeltje om te meten en pe over te plooien, een schuifmaat, een platte tang die geen indrukken achterlaat, een punttang die ook draad kan knippen, een kniptang om zaken uit de sprue te halen, een knijper die in alle standen even matig knijpt maar wel op een precies punt, schuurpapier, een zwaar hobbymes voor het hak-en-breekwerk, een Trumpeter microzaag, een Airwaves PE zaagje, een fijn Excel mes voor nauwkeurig snijden, Tamiyatape (zeker geen Revell, die is maar aan 1 kant te gebruiken) en Tamiya Extra Thin lijm.

Het staat hier nu wel wat off-topic, misschien moet ik er op een andere plek eens een uitleg over doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jul, 2017 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik neem aan dat je in Nederland woont? Neem dan hier eens een kijkje: goed en betaalbaar gereedschap:

http://www.marks-miniatures.com

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jul, 2017 21:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Pincetten en scalpels bestel ik dan meestal weer in Belgie bij ProTools

Spul wat ik daar weg heb ik prima spul (2 scalpels, 2 pincetten en een infuusklem dus een pincet wat je op slot kan zetten)
verder nog mijn punch&die en miniboorhouder,
Staan sowieso altijd op de ESM

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jul, 2017 0:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2017 15:04 pm
Berichten: 16
@Steven dank voor de uitgebreide uitleg! Ik zal voor m'n eerste model nog niet alles aanschaffen maar je overzicht heeft me wel op nieuwe ideeen gebracht. Ik kijk uit naar een verdere uitleg op een andere/ nieuwe topic. Heb dan meteen een aantal vragen (bijvoorbeeld of ik bij mijn eerste model -Italeri M4A1- putty nodig heb ;-p).

@Walther en Bert: dank voor jullie reacties! Ik ga marks-miniatures.com en Protools bekijken. Ook de ESM gaat in mijn agenda (daar had ik nog niet van gehoord)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jul, 2017 11:31 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Och, weet je, ik bouw meestal met minimaal gereedschap
Om te beginnen is een setje sleutelvijltjes, schuurpapier, afbraakmesje, pincet en een tube autoplamuur al voldoende. Zo miniboorhouder is wel handig, maar ik heb jaren zonder gedaan. lopen van geweren etc "boorde" ik uit met een hete naald.
(toen ik begon was er nog niet van dat luxe spul allemaal)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jul, 2017 13:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Precies, Bert.

Bas geeft in zijn introductiepost aan zelf nog niet te weten of er veel bouwpakketten zullen volgen, maar intussen word hem wel allerlei "ingewikkeld" gereedschap "aangesmeerd". Voor die prijs koop je al gauw het volgende leuke kitje. Ook in de lijn van Walthers denkwijze: je eerste bouwdoos hoeft niet meteen perfect te zijn, bouw eerst gewoon rustig met minimale middelen een mooi model. Als je dan eenmaal de smaak te pakken hebt, kun je gaan uitbreiden en het uiteindelijk zo gek maken als je zelf wil.

Loop om te beginnen gewoon eens de Action binnen, haal daar een vijltje, breekmesjes, een tangensetje, pincet en schuurpapier. Dan heb je voor je eerste bouwdoos al voldoende gereedschap in huis.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jul, 2017 14:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb eens zo'n goedkoop setje hobbymesjes gekocht, ik zal niet beweren dat ze uit de Action kwamen want ze lagen in de kringwinkel. Ik heb er geen half uur mee gesneden toen het handvat brak. De buitenkant leek van metaal maar de kop van het mes zat vastgeschroefd in een plastic kern binnen in het metaal. Je wordt dus gemakkelijk bedonderd als je op je materiaal wil besparen. Ik blijf dus bij mijn tips, dat materiaal wordt niet plots overbodig als je naar een andere hobby overgaat.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jul, 2017 14:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Als je bij een normale bouwmarkt een gemiddeld geprijsd afbreekmesje gaat halen kan je daar jaren mee doen, tenzij je extreem wil gaan frotten, ja, dan breekt zo'n mesje. Maar waar moet topicstarter nou zo'n kracht opzetten dat een gemiddeld mesje breekt? Ik bedoel maar.

Zo'n scalpel is het fijn, maar ga daar ook geen kracht mee uitoefenen, dan zit je in no time ook bij de plaatselijke EHBO post met je vinger in een zakje met ijs.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jul, 2017 14:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ach ja, gereedschap bestaat er in tig kwaliteiten en het heeft geen zin om je op een prijs te focussen: dure koop is niet altijd duurkoop! In de beginjaren, zo einde jaren '60, begin jaren '70 hadden wij een blad schuurpapier, een paar van die kartonnen nagelvijltjes en een scherp aardappelmesje en dat werkte ook! :roll:
Ik wil maar zeggen: als je pas begint hoeft het allemaal niet zo'n vaart te lopen qua gereedschap.
Mijn opa zaliger bouwde houten schepen en die maakte zijn messen zelfs zelf van een gebroken zaagblad, ik heb er nog zo eentje, dus ja....???

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement