Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 15:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 517 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 23 nov, 2019 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
tsjopper bob schreef:
Dat kan daar zeer zeker. Je kunt meerdere spuiten proberen en krijgt keurig en deskundig advies.

René

Organiseren ze daar ook geen cursussen airbrushen, dacht dat eens vernomen te hebben?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 nov, 2019 14:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
tsjopper bob schreef:
Dat kan daar zeer zeker. Je kunt meerdere spuiten proberen en krijgt keurig en deskundig advies. Bij mijn weten zijn ze morgen ook op de ESM te Houten.

René


Dank voor je reactie!

Helaas was ik vandaag niet in staat om bij de ESM aanwezig te zijn.
Ik heb zelf ook geen vervoer, dus een reis naar Almere is voor mij niet meest toegankelijke optie.
Vandaar dat ik iemand in mijn regio zocht :P Maar ik zal eens kijken of ik ene dag kan reserveren op bij deze of een andere winkel langs te gaan :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 dec, 2019 22:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 24 nov, 2019 20:00 pm
Berichten: 2
Ik heb momenteel een Badger 155 Anthem welke een suction feed is, daarnaast had ik me nu graag een gravity feed aangeschaft.

Ik twijfel tussen 2 modellen, de Mr Hobby PS-270 met een 0,2mm nozzle en de Mr Hobby PS-289 met een 0,3mm nozzle.
In eerse instantie neig ik naar de 0,2mm te gaan aangezien ik toch nog de badger heb voor grotere oppervlaktes.

Ik vroeg me vooral af of er een wezenlijk verschil is in gebruiksgemak ( onderhoud / tip dry / geblokkeerde nozzle ) tussen een 0,2 en een 0,3.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 dec, 2019 13:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4283
Woonplaats: Bovensmilde
Wat spuit je en waarmee spuit je?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 dec, 2019 14:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 24 nov, 2019 20:00 pm
Berichten: 2
Ik had enkel enamel maar wil overschakelen naar acrylverven. Vallejo model / game air bvb.
Vooral omdat deze minder toxisch is. Zo kan ik mijn zoon ook al eens iets laten doen onder begeleiding.
Ik heb momenteel enkele 1/72 vliegtuigjes en 1/76 revell setjes liggen. Daarnaast wil ik binnenkort samen met de zoon miniatures doen, zowel gekochte als zelf geprinte.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 dec, 2019 17:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4283
Woonplaats: Bovensmilde
Ik spuit zelf met een 0,15 naald en op lage druk, maar eigenlijk alleen maar enamel verf, ben nu eenmaal een gewoontedier, maar dan heb ik met dat soort verf en die naald geen problemen met tip dry etc. Met vallejo heb ik dan weer geen ervaring maar met die kleine modellen zou ik een zo klein mogelijke naald nemen als ik eerlijk ben.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 maart, 2020 0:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 05 maart, 2020 23:38 pm
Berichten: 1
Geacht forum,

Allereerst bedankt voor alle nuttige informatie op dit forum alsmede in dit Sticky Thread!

Mijn vader heeft onlangs de volgende Airbrush aangeschaft: ''Revell Airbrush, Spray Gun Professional, Master Class''

Afbeelding

Mijn vader wilt al heel erg lang het modelbrouwen weer op pakken en aangezien hij nu met pensioen is heeft hij deze spuit aangeschaft (met enige korting. Om alles werkend te krijgen is er nog het volgende (naar mijn inziens) nodig:

  1. een Luchtslang
  2. Verf
  3. lucht toevoer

Verder is het volgende nog benodigd en/of handig:

  1. Airbrush Thinner
  2. Airbrush Cleaner
  3. Accessoires:
    - Airbrush cleaning pot
    - Schoonmaak materialen/accesoires/gereedschap
    - Spraybooth (met afzuiging)
    - extra naalden/nozzles in verscheidene maten (het gekochte model heeft een naald van 0.7 mm)

De spuit ligt nu al een aantal maanden onaangetast in de kast en ik wil mijn vader graag verassen (op zijn verjaardag) met het volledig werkend krijgen van de Airbrush. Het lijkt mij mooi dat hij het modelbrouwen weer zal oppakken en dat ik hem hierin een zetje in de rug kan geven! Nu is het zo dat ik zelf student ben met een beperkt budget wat mijn opties enigszins limiteert. Zodoende wil ik als cadeau enkel het hoognodige aanschaffen (compressor, luchtslang). Daarnaast zit er ook een eigen belang bij aangezien ik de Airbrush zo nu en dan wil 'lenen' voor mijn eigen bezigheden. Ik maak mijn eigen kunstaas (voor het vissen op roofvis) en hiervoor is een Airbrush een must. Mijn vader zal de spuit voornamelijk gebruiken voor vliegtuigmodellen in de schaal van 1:72 (soms wat groters). Wij hebben beide geen ervaring met de AB, mede gelet op mijn budget en onze niet aanwezige ervaring wil ik dan ook de overige benodigde spullen in de 'starter/beginner range' aanschaffen. Nu heb ik de term goedkoop is duurkoop als zeer vaak zien voorbijkomen en dit is zeker iets waar ik rekening mee probeer te houden. Helaas is het zo dat, ondanks alle informatie hier, ik door de bomen het bos niet meer kan zien.

Ik heb dan ook de volgende vragen:
- Is het niet 'voordeliger' om een grote compressor te kopen? (een grote compressor kan voor meer doeleinden dan alleen de AB van lucht voorzien worden gebruikt, denk aan pneumatisch gereedschap etc.)
- Ik ben ervan op de hoogte dat een 'grote' compressor vaak minder gevoelig af te stellen is, meer lawaai maakt, (vaak) geen waterfilter heeft, en niet zo fijn is om binnenhuis te plaatsen
- een voorbeeld van een aantal 'grote' compressors die ik op het oog heb:

  1. https://www.gudeshop.nl/gude-compressor-airpower-190-08-6
    Afbeelding
  2. https://www.airgoo-europe.com/Airgoo-AG-24-compressor-24-liter-8-bar-206l/min-2HP




Mocht het antwoord op mijn eerste vraag neerkomen op een compressor speciaal voor AB, dan de volgende vragen:
  1. - In hoeverre zijn compressors met een 'merk' het extra geld waard?
    . Ik zie vele (Chinese) namaak producten binnen de AB wereld, ik ga er vanuit dat deze gezien de prijs van mindere kwaliteit zijn gemaakt en minder lang zullen mee gaan. Wel is het zo dat
    tegenwoordig veel van dit soort producten niet heel veel verschillen van het product met het merklogo. Vaak betaalt men voor de naam (patenten etc.)
    Wat voorbeelden van airbrush compressors die ik heb gevonden:
    1. https://nl.aliexpress.com/item/4000288323257.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6744153f3zTNQi&algo_pvid=180f98fc-f1b6-4ca7-86e6-dae1ceec8448&algo_expid=180f98fc-f1b6-4ca7-86e6-dae1ceec8448-32&btsid=0b0a0ae215836082360838186e89f1&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
      Afbeelding
    2. https://www.bol.com/nl/p/fengda-as-186-airbrush-compressor-met-tank/9200000054115444/?bltgh=h8HUpnFS0iH35lmECylLwg.1_4.5.ProductTitle
      Afbeelding
    3. https://www.airgoo-europe.com/Webwinkel-Product-340011834/Timbertech-Professionele-piston-airbrush-compressor-met-motor-afkoelende-ventilator-ABPST08.html
      Afbeelding

Gezien de prijzen, +-/ € 65,- a € 100,-, schelen de twee soorten compressors dus niet veel van elkaar. Ik vroeg mij zodoende af of jullie mij in deze keuze wat kunnen helpen :D

Ik vroeg mij tevens af wat het voordeel is van een lucht tank bij een compressor? Ik begrijp dat dit zorgt voor een meer constante luchtstroom/druk maar in hoeverre zullen mijn vader en ik dit merken? Ik ga er vanuit dat wij in het begin de AB voor korte perioden zullen gaan gebruiken, mochten we het uiteindelijk onder de knie krijgen dan kunnen we de beslissing maken om te 'upgraden' qua compressor.
Zodoende is dit ook iets waar ik over na zit te denken: https://www.airgoo-europe.com/Mini-airbrush-compressor-Fengda%C2%AE-AS-18-2

Zoals jullie kunnen zien en lezen is het maken van een keuze niet erg makkelijk voor een complete leek, ondanks dat ik de afgelopen dagen mij helemaal heb verdiept in de wereld van het airbrushen :|

Excuses, ik zie dat ik een nieuwe thread heb aangemaakt ipv dit in het Sticky Thread te plaatsen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 maart, 2020 11:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Het voordeel van een luchttank is dat je compressor niet constant blijft draaien. Eens je tank vol is en op druk kan je even geruisloos verder. Een compressor zonder tank moet constant blijven draaien tijdens de werkzaamheden en dat kan soms wel storend werken bij de buren als je bvb 's avond gaat spuiten.
Woon je bvb op een appartement is een exemplaar met tank wel aan te raden.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Verschillen airbrush
BerichtGeplaatst: zo 24 mei, 2020 22:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 mei, 2020 19:39 pm
Berichten: 75
Beste allemaal,

Er zijn zoveel soorten en types... Nu begreep ik dat heel veel met Harder & Steenbeck airbrushen.
Maar wat zijn de verschillen tussen de volgende types?


Evolution CR Plus 2-1
€ 198,00

Evolution Silverline FPC Two in One
€ 182,50

Evolution Silverline Two in One
€ 160,50

Evolution Two in One Aanbieding!
€ 157,50

Wat zou de beste keuze zijn voor iemand die met het airbrushen wilt beginnen?
Of is er dan een beter alternatief?
Welke compressor is stil en aan te bevelen?
Hopelijk wil iemand me opweg helpen...

Groet,
Erik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2020 9:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 mei, 2020 19:39 pm
Berichten: 75
Of te wel... Eigenlijk de samenvatting van mijn bovenstaande vragen....
Wat is een goede en complete set met alle benodigdheden om te starten met airbrushen??

Groet,
Erik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 517 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement