Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 06 sep, 2007 14:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 103
Woonplaats: Gent-België
Ronald Kok schreef:
In geval van een matte afwerking of een halfglans afweking kan je met een waterproof schuurpiertje 400 of iets fijner laten we zeggen korrel 600 nog enkelen stofjes uit de primer schuren maar doe dit met water en hou het goed nat (maak geen zwembad van je hobbykamer) dan heb j ehet beste resultaat.

Nog even over het nat schuren, dit doe je uiteraard alleen op verf lagen zoals de primer bijvoorbeeld.


wat ik vergeten zeggen was,
maar is 400-600 natschuren niet te grof op primer? hm
zolang je maar niet met 400-600 schuurpapier op je verf of op je lak zit zeker :P ?

ik kreeg als tip dat dit de wijze is hoe men bassicaly te werk gaat, indien er plamuurwerk bij komt kijken:

1) Dus, eerst putty in de naden smeren en grof de restjes weghalen met een mesje ofzo. Daarna putty 1 dag laten drogen.

2) Grof schuren met wat groffer schuurpapier (400 ofzo) indien putty toch nog enigzinds uitsteekt

3) Daarna fijn glad schuren met 1500 natte schuurpapier (zwart of groen spul). (dus er ligt hier nog geen primer he....)

4) je romp is 1 prachtig glad vlak, klaar voor primer of verfwerk.

correct me if this is wrong :P want hier heeft hij het over natschuren nog voor de primer is aangelegd :roll: ofwel is hij onvolledig en gaat hij eral vanuit dat er tussen 2) en 3) al een primer laag is gelegd...

allé als dit verduidelijkt is, weet ik al hoe ik te werk moet gaan (en vooral wat ik moet kopen zoal) 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 06 sep, 2007 14:56 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Plamuur inderdaad nat schuren totdat het glad is. Logisch denken levert je ook heel wat op ;)

En wat betreft de korrel van schuurpapier... Ik weet niet vanbuiten met welke korrel ik werk. Zolang ik schuurstrepen blijf zijn met waterproof schuren, is de korrel m.i. te grof en pak ik schuurpapier met een hogere korrel tot het goed is....

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 06 sep, 2007 15:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 103
Woonplaats: Gent-België
BBT schreef:
Plamuur inderdaad nat schuren totdat het glad is. Logisch denken levert je ook heel wat op ;)

En wat betreft de korrel van schuurpapier... Ik weet niet vanbuiten met welke korrel ik werk. Zolang ik schuurstrepen blijf zijn met waterproof schuren, is de korrel m.i. te grof en pak ik schuurpapier met een hogere korrel tot het goed is....


ok cava, dus natschuren bij verf lagen, zoals primer én kan ook gewoon voor de plamuur glad te krijgen (of er nu al verf op ligt of niet)
....mja is inderdaad logisch jah :shock: :D

merci moat! 8)

dit allemaal gezegd zijnde, thx voor de verduidelijkinge allemaal! :wink: 8)

binnenkort (als ik vrijdag gedaan heb met mijn herexamens :roll: ) zal ik om wat materiaal ed gaan, om dan te beginnen aan mijn eerste bouwdoos sinds lange tijd :shock: (F-117 schaal 1/48 als ze die binnen hebben, zoniet een F-14A van hasegawa 1/48 met een mooie aires cockpit kit)
MAAR voor ik eraan begin, ga ik mijzelf wat oefenen in het plakken, plamuren, primer-en en in het spuiten met de spuitbus op een black tomcat 1/48 van Revell die nog staan had van vroeger :)

dus eerst een F-117 om het wat "simpel" te houden he :roll:
dan kan ik hopelijk eens wat moois maken van die F-14


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 06 sep, 2007 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
Met nat schuren bedoel ik dus dat je constand het te bewerken gebied nat moet houden, dus als je aan het schuren ben en je merkt dat het werk gaat opdrogen moet je weer je parpier in het water drukken zodat het lekker nat schuurt dit is even een kwestie van wennen en aanvoelen.

En 400/600 is zeker niet te grof en je moet je lichtjes schuren met weinig druk en niet door je model heen drukken tijdens het schuren :wink:

Oja je kan alles nat schuren voordat er verf op zit alleen kaal hout en staal niet 8)

En nu kan ik geen schuurparpier meer zien.

Ron die nog even wat ga schuren :lol:

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 09 sep, 2007 17:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 103
Woonplaats: Gent-België
ok mensen, is het normaal dat een spuitbus van 150ml Revell Basic Color (primer) al op is, nadat ik 1 raampje en 1 helft van een F-14 romp heb behandeld?
dat raampje met alle onderdelen heb ik 2x een beurt gegeven, die romp wel stuk of 4 max 5x...maar toch :shock:

zal later es een foto posten ervan, je ziet nochthans alle detailles, dus ik ben zeker niet slordig geweest, maar je ziet wel (quasi) niets meer van de oorspronkelijke zwarte plastic kleur :) dus volledig gedekt :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2007 13:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 08 okt, 2007 14:28 pm
Berichten: 8
Er wordt steeds gesproken over nat schuren met een korrel van bijv 400 of 600 enz.... Ik neem aan dat dit schuurpapier ook te koop is bij Modelbouwers :lol:
Nu is het zo dat op de site alleen schuurpapier staat met een korrel van 4000, 6000 enz. dus geen 400 en 600.
Hebben we het nu toch over hetzelfde schuurpapier? :oops:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2007 17:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
Bij de Gamma of andere goede doe het zelf zaak of een zaak waar ze auto materialen verkopen en vragen naar waterproof schuurpier.

Ron

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2007 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
of!.. gewoon bij de schilder..

tipje van Flipje, loop meteen even binnen bij de naburige kantoorboekhandel, koop een A5 Multomapje, en een baaltje insteekhoezen/showtassen, daar kun je je schuurpapier gesorteerd in bewaren.. :), zit er geen kantoorboekhandel naast je schilder, loop dan aan de andere kant bij de Fotograaf naar binnen, en koop zo'n piepklein insteek-fotoalbumpje.. moet je je velletjes wel wat kleiner knippen, maar daar gaat het ook prima mee.. :)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2019 20:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 21 jan, 2019 20:09 pm
Berichten: 2
Hallo allemaal

Ik lees tegenstrijdige berichten over het al dan niet plaatsen van een reactie in een ouder onderwerp. Hopleijk doe ik er goed aan. Zo niet, excuus.

Ik heb een vraag over primers.
Voor een middeleeuws projectje schilder ik 1/32 figuren. Dit zijn echter geen echte modelbouwminiaturen maar meer plastic soldaatjes. Het is mogelijk een ander soort plastic dan bv Airfix of Italeri figuren.
Ik heb geen verfspuit spullen, doe alles met kwast. Ik gebruik Revell en Humbrol email verf.

Wat ik merk is dat de verf afbladdert als er uitsteeksels (wapens etc) worden gebogen. Ik heb de figuren goed ontvet.
Nu heb ik Vallejo Surface primer eens geprobeerd en 24 uur laten drogen, daarna geschilderd. Ik had verwacht en gelezen dat dit dit heel hard wordt en zich sterk hecht aan de ondergrond.
Niets is minder waar, ik krab het zo van het plastic af.

Doe ik iets verkeerd of heb ik verkeerde verwachtingen?
Of zit de oplossing meer in een goede vernis?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jan, 2019 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Geen probleem om een (heel) oud topic een schopje te geven. Zo blijven vragen mooi bij elkaar, in plaats van allemaal losse berichtjes hier en daar.

Robert2 schreef:
Wat ik merk is dat de verf afbladdert als er uitsteeksels (wapens etc) worden gebogen. Ik heb de figuren goed ontvet.


Dat licht helemaal in mijn lijn van verwachting. De verf is uiteraard niet zo flexibel om je vervorming te kunnen volgen. Dus in dat geval, hoe harder de primer/verf, hoe slechter. Wellicht zou je het plastic kunnen vervormen als de primer/verf nog zacht is, maar beter lijkt me om het plastic van tevoren te vervormen en dan pas te verven.

Welke primer je het beste kunt gebruiken weet ik niet. Ik gebruik voor de normale modelbouwkunststof primer van de Action (spuitbus) maar ook van Vallejo. Ik heb me eens laten vertellen dat je de primer moet gebruiken van de verf die je gebruikt. Dus Revell primer in combinatie met Revell verf etc. omdat die merken op elkaar afgestemd zijn.

Goed schoonmaken en ontvetten is inderdaad de eerste stap. Een enamel (verf op terpentine basis) hecht wat beter dan een aqua (verf op waterbasis), waardoor dan soms niet eens een primer nodig is.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement