Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 20:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verf verdunnen
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2023 10:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 01 feb, 2017 20:20 pm
Berichten: 6
Beste brouwers ik ben het nog niet tegen gekomen na alles doorspitten maar
de vraag is kan je Vallejo Air ook verdunnen of direct uit het flesje spuiten met AB.

Dankje Frans (2eGGW)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf verdunnen
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2023 11:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Deze kan je verdunnen, met water of gedistilleerd water (naar het schijnt geen kans op kalksporen, maar nog geen last van gehad). Opletten dan voor spuiten voor druipers.

Ruitenwisservloeistof zou ook helpen.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf verdunnen
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2023 14:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Of anders gewoon de Vallejo AB verdunner ;) Werkt prima.

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf verdunnen
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2023 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 01 feb, 2017 20:20 pm
Berichten: 6
Bedankt voor de antwoorden hier kan ik iets mee.

Grt Frans


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf verdunnen
BerichtGeplaatst: do 28 maart, 2024 18:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 dec, 2023 21:33 pm
Berichten: 3
Ik heb een vraag over het verdunnen van Revell Aqua colour. Ik heb naar het antwoord proberen te zoeken, maar ik kan het nergens vinden.

Ik verdun dus de aquacolor met Aqua color mix, de verdunner van Revell zelf. Als ik dat doe, spuit het in het begin gewoon goed, maar al snel lijkt de verf op de een of andere manier te reageren met de color mix en ontstaan er klonten in de verf. Deze verstoppen de nozzle van mijn airbrush. Hebben meer mensen die ervaring, weet iemand hoe dat komt en of er iets aan te doen is?

Ik heb ook geprobeerd om te verdunnen met gedemineraliseerd water, maar dat werkt toch niet voor mij. Ik ben nog niet zo goed dat ik daarmee uit de voeten kan. Ik heb wel een Iwata en een Harder/Steenbeck brush, dus daar ligt het niet aan.

Ik hoor graag een reactie op het klonteren van de verf.

Bij voorbaat dank!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf verdunnen
BerichtGeplaatst: do 28 maart, 2024 20:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Als je het over 'Aqua color mix' heb, daar heb ik ook alleen maar slechte ervaringen mee. Ik geloof dat IPA (isopropyl alcohol) de meest universele verdunner is voor alle acrylverf. IPA kun je in kleine hoeveelheden (zeg 200 ml) kun je bij de drogist kopen.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf verdunnen
BerichtGeplaatst: za 30 maart, 2024 2:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
2eGGW schreef:
Kan je Vallejo Air ook verdunnen of direct uit het flesje spuiten met AB

Ik verdun Vallejo air niet, dat is in principe al dun genoeg om te spuiten. Ik voeg hooguit een reducer toe (4010 op advies van ASA) of een flow improver.

Gary schreef:
Ik heb een vraag over het verdunnen van Revell Aqua colour. Ik verdun dus de aquacolor met Aqua color mix, de verdunner van Revell zelf. Als ik dat doe, spuit het in het begin gewoon goed, maar al snel lijkt de verf op de een of andere manier te reageren met de color mix en ontstaan er klonten in de verf. Deze verstoppen de nozzle van mijn airbrush. Hebben meer mensen die ervaring, weet iemand hoe dat komt en of er iets aan te doen is?

Ik heb één keer de Revell aqua (vierkante potjes) verdunt met Revell color mix en geen problemen mee ondervonden. Een goedkoper alternatief is verdunnen met alcohol van een drogist (Kruidvat oid). Ik verdun met 70% of 96% alcohol, werken beide gelijk.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf verdunnen
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2024 13:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 dec, 2023 21:33 pm
Berichten: 3
Bedankt voor de reply's. De een heeft er last van, de andere niet. Ik iig wel. Jammer, want ik heb veel Revell aqua van toen ik met de penseel verfde. Ik heb ook alcohol geprobeerd, maar ik kreeg steeds druppels of uitlopende verf. Ik ben geen mengexpert en al helemaal geen airbrush-pro. Ik ben blij als ik het mooi dekkend krijg zonder uitlopers e.d. Omdat het niet lukte met mengen enzo heb ik het brushen lang afgehouden. Met Vallejo gaat er een wereld van gemak voor mij open. Alleen jammer van de kleuren, Revell heeft wel de 'goede' kleuren, maar met Vallejo kan het ook allemaal. Je moet alleen iets meer moeite doen om de kleuren te converteren, maar iemand op dit forum had daar een hele handige converteersite voor: https://www.modelshade.com/paint-conversion-chart . Ik denk dat dit een van de belangrijkste linkjes hier is. Hulde aan de vinder :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf verdunnen
BerichtGeplaatst: di 02 apr, 2024 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Gary schreef:
Ik ben geen mengexpert en al helemaal geen airbrush-pro.

Ik ook niet, ik meng het net zolang met alcohol, totdat een zeer vloeibaar mengsel is. Niet teveel in een keer, totdat je denkt dat het mooi vloeit. Ken je die sambal-bakjes van de chinees? Ik neem er altijd een paar mee. a) Lekker voor bij de nasi b) handig om verf in te mengen. Door het dekseltje durf ik het zelfs wel één of enkele dagen te laten staan. Ook handig als je een kleur mengt, meestal maak ik iets meer aan dan nodig.

Gary schreef:
Alleen jammer van de kleuren, Revell heeft wel de 'goede' kleuren, maar met Vallejo kan het ook allemaal.

Persoonlijk vind ik Revell aqua iets beter spuiten dan Vallejo. Wellicht komt dat doordat het een iets fijner pigment heeft.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verf verdunnen
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2024 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 mei, 2023 22:26 pm
Berichten: 7
Gary schreef:
Ik heb een vraag over het verdunnen van Revell Aqua colour. Ik heb naar het antwoord proberen te zoeken, maar ik kan het nergens vinden.

Ik verdun dus de aquacolor met Aqua color mix, de verdunner van Revell zelf. Als ik dat doe, spuit het in het begin gewoon goed, maar al snel lijkt de verf op de een of andere manier te reageren met de color mix en ontstaan er klonten in de verf. Deze verstoppen de nozzle van mijn airbrush. Hebben meer mensen die ervaring, weet iemand hoe dat komt en of er iets aan te doen is?

Ik heb ook geprobeerd om te verdunnen met gedemineraliseerd water, maar dat werkt toch niet voor mij. Ik ben nog niet zo goed dat ik daarmee uit de voeten kan. Ik heb wel een Iwata en een Harder/Steenbeck brush, dus daar ligt het niet aan.

Ik hoor graag een reactie op het klonteren van de verf.

Bij voorbaat dank!



Ik ben ook begonnen met Revell Aqua omdat ik vanuit vroeger de terpetine potjes verf gebruikte met de kwast, dus ik dacht de aqua zal net zo goed zijn om mee te airbrushen.

Als je begint met spuiten na het mengen en verdunnen dan gaat het een tijdje goed maar na verloop van tijd gaat het steeds stroperiger en verstopt je naald en droogt de verf al op in je cup.
Druk verhogen helpt dan even iets maar is niet ideaal, dan spuit je ineens weer te hard of teveel op je model en is dat vernaggelt.
Heb ook diverse verdunners geprobeerd maar niks lost het probleem op.

Was er zo klaar mee dat ik Vallejo geprobeerd heb en dat was een verademing. Icm de Vallejo verdunner spuit het prima.
En omdat ik heel veel prof’s op youtube bouw filmpjes Tamiya zag gebruiken ook die eens geprobeerd en dat was echt de overtreffende trap. Dat spuit echt superfijn, nog beter als Vallejo vind ik.
(heb eigenlijk ook nooit modelbouw filmpjes gezien waarbij ze Aqua color gebruiken om een heel model te spuiten).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement