Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2023 20:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 jan, 2023 20:04 pm
Berichten: 3
Goedenavond allemaal!

Ik ben sinds 20 jaar weer eens begonnen met het bouwen van modelvliegtuigen en dus ook nieuw op dit forum. Er gaat een wereld voor mij open als ik alle nieuwe technieken zie.

Ik ben nu zelf bezig met een RAF Tornado GR.1. (Ik ben vroeger vaak bij RAF Brüggen geweest) Ik heb hem gespoten met Revell Aqua color. Nu wil ik hem niet splinternieuw doen overkomen en wat oliesporen en panel lining aanbregen. Ik lees op sommige plekken dat ik het toestel eerst moet behandelen met een blanke lak, zodat de verf niet kan beschadigen. Welke lak kan ik dan het beste gebruiken? Soms lees ik dat dit geen watergedragen lak mag zijn en op andere plaatsen weer wel....Hebben jullie ook tips voor panel lining? Ik denk er zelf aan om hiervoor Tamiya panel line accent color black te gebruiken. Voor de olievlekken op de staart heb ik nog niet echt een idee. Wellicht hebben jullie suggesties?

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Alvast dank voor jullie reacties!

Gr. André


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2023 20:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Het antwoord is een beetje afhankelijk van je producten voor verwering. De regel die ik hanteer is als je werkt voor de verwering met olieverven of enamels breng je best een watergedragen vernis aan als bescherming (Alclad Aqua gloss, ...) van , zodat deze niet opgelost wordt door de oplosmiddelen van je volgende bewerking en vice versa... je onderlaag doet daar weinig toe. Enamel vernis raadt ik af, omdat deze de neiging hebben bruin te worden onder UV-licht. Een goed alternatief hiervoor is lacquer-vernis zoals Tamiya, Gunze, AK...

Voor de verwering gebruik ik olieverf. Kleuren kan je mengen op het gevoel. In mijn mening is die panelliner van Tamiya veel te hard/donker voor de meeste modellen... en die potjes zijn ook pokkeduur. Zo'n tubes olieverf doe je gans je leven mee (burnt umber, van dijcke brown, citroengeel, lampolie zwart, titaniumwit, groen, rood en blauw...

Olievlekken op de staart is een fijn puntje zetten en met je vinger of borstel opentrekken volgens de vliegrichting.

De donkere staart door de thrust reverser kan je spuiten (tamiya smoke of vernis gemengd met zwart zodat je dunnere laagjes kan spuiten) of werken met poeders en een zachte platte borstel. Wel eerst oefenen op een teststukje...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2023 22:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 jan, 2023 20:04 pm
Berichten: 3
Hi Silenoz,

Dank voor je snelle reactie! Begrijp ik nu goed dat je watergedragen vernis over acryl verf kunt spuiten zonder dat dit op elkaar gaat reageren? Op forums komt dit voor mij niet altijd duidelijk naar voren. Verder had ik trouwens ook nog de vraag over de kwestie mat of glans. Ik begrijp dat matte vernis niet goed is voor decalls? Het zou zonde zijn als ik de Tornado in glans moet vernissen omdat ze in werkelijkheid ook mat waren.

Dank voor de tip voor wat betreft de olieverf. Ik ga hier eens bij de lokale knutselwinkel kijken voor goede olieverf en ga ook maar snel een goedkoop modelletje kopen om de technieken op te leren.

Gr. André


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2023 1:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Je kan ook glans spuiten, decals, glans om deze te sealen/ beschermen, olieverf voor inlijnen en weathering en daarna een zijdematte laag als laatste...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2023 12:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 jan, 2023 20:04 pm
Berichten: 3
Dankjewel voor de tips! Ik ga ermee aan de slag!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement