Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 15 jan, 2022 7:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jan, 2022 7:42 am
Berichten: 5
Hoi allemaal!
Mijn naam is Jelle en vorig jaar ben ik begonnen met het bouwen van mijn eerste model, de Revel Spitfire MkIIa 1:32. Inmiddels is ie bijna klaar en heb ik veel geleerd. Na veel gelezen te hebben hier moet ik nu zelf ook een vraag stellen:

Ik gebruik trouwens alleen kwasten, geen airbrush.
Ik heb Revell enamel verf gebruikt (verdund met wasbenzine) om de spitfire te verven en te lakken. Na een dubbele laag clear gloss varnish (nr 1 Revell) heb ik een sludge wash aangebracht. Ik heb soft pastels geschraapt en met wat water en een duppel afwasmiddel aangebracht.

Nu was ik van plan hem een matte clear coat te geven (nr 2 Revell) en na wat verdunnen ben ik eerst met de wielen aan de slag gegaan.
Tot mijn schrik zag ik, toen ik begon met het aanbrengen van de matt varnish die ik verdun met wasbenzine, dat ik de aangebrachte wash gewoon weg lijk te vegen met de kwast. Ik kan dus geen varnish aanbrengen zonder de wash weg te vegen.

Iemand een idee wat ik het beste kan doen? Ik wil het liefst een matte afwerking.
Bijgevoegd wat foto's van de voortgang.

Met een gloss coat:
https://ibb.co/vvzWymJ

Met de wash onderop (nog zonder varnish er overheen):
https://ibb.co/sybFgM2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jan, 2022 18:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Hee naamgenoot, hele nette bouw voor je eerste model! Hoe lang heb je de sludgewash laten drogen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jan, 2022 19:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jan, 2022 7:42 am
Berichten: 5
Dankje! Ik heb hem ongeveer een halve dag laten drogen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2022 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Dat is wel erg kort. Het fijne van een sludgewash is dat het zo makkelijk weg te vegen is omdat het zich amper vastzet op het model. Ik zie op de foto van de onderkant dat je de sludgewash ook gebruikt om vlekkerige viezigheid mee na te bootsen. Het werkt het beste om de paneellijnen een donkere dieptewerking mee te geven. Daar veeg je het na droging ook niet zo makkelijk weer uit met de kwast. Ik zou eerst proberen je sludgewash een paar dagen met rust te laten voordat je het aflakt, ik denk eigenlijk dat het dan ook prima blijft zitten. Een 'echte' sludgewash maak je overigens met waterverf, ik gebruik zelf hele goedkope uit de Intertoys, dat je verdunt met water en inderdaad een drupje zeepsop.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jan, 2022 20:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jan, 2022 7:42 am
Berichten: 5
Bedankt voor de tips!
Inmiddels heb ik bij de Action een spuitbus matte lak gekocht en daar mijn model voorzichtig mee afgelakt. Meerdere dunne lagen voorzichtig aangebracht. Dit ging super! De matte lak heeft geen invloed gehad op mijn wash of iets anders. Inmiddels staat ie in de kast en ben ik best tevreden over mijn eerste model. Het enige wat mij echt wel een beetje stoort is dat ik de laatste kleurverf met de kwast te dik heb aangebracht, waardoor dat echt nog duidelijk te zien is.
Maargoed, zoals ik als zei: Tevreden en blij met het eindresultaat.

Foto's:

https://ibb.co/N10G8v4
https://ibb.co/6vV6Cvm
https://ibb.co/R2Dvhhv


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2022 0:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Mag je echt wel tevreden mee zijn hoor, de kwaststrepen zijn inderdaad zichtbaar maar ik vind ze niet eens heel storend. Gewoon lekker blijven bouwen en elk model wordt weer een stukje beter dan de vorige :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2022 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat Jelle zegt, voor een eerste model prima. Gewoon posten en vragen, dan wordt je steeds beter.

Tip voor volgende, maak even een album aan en upload daar je foto's. Ikzelf - en meerdere - houden er niet van om eerst te klikken om je foto's te zien. Voor 1 of 2 foto's gaat het wellicht nog, maar als je een post hebt met 10 foto's, gaat het vervelend worden.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement