Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 okt, 2021 10:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 19 mei, 2020 11:21 am
Berichten: 6
Hoi allemaal,

Na een tijd niets te hebben gedaan ben ik weer begonnen met modelbouw, ik kocht de Land rover van Revel 1:24 .

Ook heb ik een airbrushe set alsook een ultrasoon reiniger voor eea schoon te maken gekocht.
Dit even terzijde,

Nu weet ik niet hoe ik te werk moet gaan met de te airbrushen onderdelen van de land rover als ik die spuit met vallejo air en ik wil er daarna dingen aan of op lijmen dan lost neem ik aan die verf toch weer op ? en krijg je een lelijke rand te zien toch!
Ik gebruik lijm van revel professional met die naald.

vroeger schilderde ik alles nadat alles in elkaar was gelijmd.

Ik ben echt nog een beginner , dus wat hulp is welkom.

Alvast bedankt voor de antwoorden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 okt, 2021 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Hallo Mart,

Wat je zegt klopt: modelbouwlijm reageert op een lelijke manier met verf. Daarbij zal het de werking van de lijm niet ten goede komen. Soms kun je er helaas niet omheen om onderdelen vast te zetten op een al gespoten oppervlakte, en dan zal je de verf ter plaatse dus weg moeten krabben.

Voor de volgorde van bouwen en schilderen/spuiten is geen vast handboekje. Dat verschilt per model en een vliegtuigbouwer zal het ook weer anders aanpakken dan iemand die auto's maakt.

Mijn vuistregel is dat ik mijn modellen zover mogelijk in elkaar lijm zolang er geen te spuiten delen worden afgeschermd of de onderdelen te makkelijk af zullen breken tijdens het afwerken van het model.
Mijn favoriete manier van werken bij een automodel is als volgt:

- chassis/bodemplaat met wielophanging zoveel mogelijk in elkaar zetten en daarna het geheel spuiten. Meestal wordt het toch zwart of donkergrijs.

- het interieur spuiten zonder dat de stoelen en banken er al in vast zitten. Daarna de verf wegkrabben op de bevestigingspunten van de stoelen.

- de carrosserie van de auto spuiten en daarna voorzichtig op het chassis met afgewerkt interieur vastzetten. Doe je dit spuiten pas achteraf dan zul je alle ramen af moeten plakken. Zeker niet onmogelijk en veel bouwers kiezen voor deze volgorde, maar mijn voorkeur heeft het niet. Nadeel is natuurlijk wel dat je de lak van de carrosserie kunt beschadigen bij het vastzetten aan de bodemplaat.

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 okt, 2021 13:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 19 mei, 2020 11:21 am
Berichten: 6
Hee Jelle,

Kei bedankjewel hier heb ik wat aan. heel netjes en duidelijk uitgelegd. Ik ga het zo ook doen dan.

Nogmaals bedankt .

Mvg Mart :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 okt, 2021 17:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 19 mei, 2020 11:21 am
Berichten: 6
Afbeelding

Zo mijn eerste airbrush werk met vallejo air , hoe kan ik het wat meer glanzend gaan krijgen ?
is daar vernis of zo voor ???
Mvg Mart.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 okt, 2021 20:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Onderdelen die al in de verf zitten, lijm ik vaak met een beetje houtlijm. Al dan niet verdund met water. Dit tast het plastic niet aan en droogt kleurloos. Wel een wat langere droogtijd.
De body spuit ik ongemonteerd en kaal.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 okt, 2021 21:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 19 mei, 2020 11:21 am
Berichten: 6
Aorntman schreef:
Onderdelen die al in de verf zitten, lijm ik vaak met een beetje houtlijm. Al dan niet verdund met water. Dit tast het plastic niet aan en droogt kleurloos. Wel een wat langere droogtijd.
De body spuit ik ongemonteerd en kaal.


houtlijm , ja dat is wellicht ook een goede tip, ik zal dat ook eens proberen, thanks

mvg Mart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 okt, 2021 6:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ziet er goed uit voor een eerste airbrushpoging! Ik zie wat stofjes in de verf maar de laklaag lijkt er redelijk strak en dekkend op te liggen. Zeker, er zijn tal van blanke lakken op de markt met verschillende mate van glans, maar kijk eerst even bij Vallejo zelf. Kies je een ander soort verf, test het dan eerst even op een proefstukje om te zien of de blanke lak niet reageert met de Vallejo.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 okt, 2021 7:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 19 mei, 2020 11:21 am
Berichten: 6
TheFlyingDutchman schreef:
Ziet er goed uit voor een eerste airbrushpoging! Ik zie wat stofjes in de verf maar de laklaag lijkt er redelijk strak en dekkend op te liggen. Zeker, er zijn tal van blanke lakken op de markt met verschillende mate van glans, maar kijk eerst even bij Vallejo zelf. Kies je een ander soort verf, test het dan eerst even op een proefstukje om te zien of de blanke lak niet reageert met de Vallejo.



Gaan we doen, bedankt FlyingDutchman. goede tip
Owja , dat stof zat op de lens, niet goed zuiver gemaakt.

Mvg Mart.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement