Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 31 jul, 2021 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 31 jul, 2021 21:32 pm
Berichten: 5
Woonplaats: Veenendaal
Hallo allemaal! Op dit forum lees ik al aan aantal jaren mee en heb zodoende al vaak antwoord kunnen vinden op prangende vragen t.o.v. modelbouw. Momenteel zit ik toch met een vraag waar ik het antwoord zo 1,2,3 niet op kan vinden, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik ben bezig met de bouw van een 1:12 bouwdoos van Trumpeteer. (Trumpeter 05403 Ford GT40 Mk II). Mijn ervaring is dat het airbrushen van (met name 1:24) plasticmodelbouw mij nogal tegenvalt. Met name de grotere oppervlaktes ogen dof en voelen ruw. Nu lees ik her en der nogal eens over het schuren van de primer en het polijsten van de uiteindelijke laklaag, alleen lees ik nergens over hoe en wat, ook op youtube heb ik niets kunnen vinden. (Kan ook aan mijn zoektermen liggen wellicht.)

Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste de verflagen op kan bouwen bij plastic modelbouw? Daarmee doel ik met name op de wacht tijd tussen diversen lagen, primen of niet primen, spuiten op welke druk, hoe lang wachten alvorens te schuren, schuren waarmee / welk grit, hoe gaat dat polijsten precies in zijn werk en noem maar op. Als iemand een treffend youtube filmpje of topic op dit forum weet dan houd ik mij die ook aanbevolen.

Onderstaand een foto van een gecompleteerd model zoals het mijne, deze glimt natuurlijk buiten gewoon, sterker nog, het is niet eens te zien dat het een plastic bouwdoos is. Nu is deze misschien extreem mooi, maar dat is toch wel de kant die ik ongeveer op wil.

Alvast bedankt!

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 aug, 2021 12:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Hoi Vincent,

Dat is inderdaad een lastige techniek om onder de knie te krijgen. Ik word zelf ook vaak jaloers als ik zie hoe strak sommigen hun automodellen spuiten. Vliegtuigen zijn daarin toch een stuk vergevingsgezinder.
Uiteindelijk zal iedereen het toch een beetje op z'n eigen manier doen. Een goede spuitbeurt is van nogal wat factoren afhankelijk en dan nog is het soms een kwestie van een beetje geluk hebben.

Wat voor spullen gebruik je? Welke airbrush setup, en welke verf? Wat is de omgeving waarin je spuit?

Hier een aantal basisregels aangevuld met wat eigen ervaringen. Misschien heb je er wat aan.
Ik ga hier even uit van de volgende setup: dual action airbrush (spuitpistool met naald) met een regelbare compressor. Wanneer je dat niet hebt, raad ik je echt aan dit te overwegen. Er zijn hele goede modelbouwers die het met minder ideale spullen doen (single action spuitje op een drukfles) of alles gewoon met de kwast doen, maar het maakt het allemaal gewoon een stuk moeilijker. Ik heb zelf een Harder & Steenbeck Ultra spuitpistool (€70) met een compressortje van HBM machines (€80). Wel had ik hiervoor ook nog een verloopnippel nodig a €10 om de boel aan elkaar aan te sluiten. Ik ben daarvoor goed geholpen bij Airbrush Services Almere.


- Verf verdunnen tot melkdikte. Alles dikker dan dat zal vrijwel nooit resulteren in een spiegelgladde laklaag. Verder is het belangrijk dat de verf goed is doorgeroerd en vrij is van klontjes en brokjes. De nozzle van een airbrush verstopt behoorlijk snel.

- Als de airbrush sputtert of anderszins niet meewerkt, probeer ik altijd eerst of hij het met alleen oplosmiddel wél doet (water, terpentine, thinner, ligt eraan welke verf je gebruikt). Zo ja: dan ligt het probleem bij de verf.

- De druk waarop je spuit is belangrijk. Wanneer je persluchtflessen gebruikt is deze niet te stellen. Bij de meeste compressoren wel. Wanneer ik een flinterdun laagje chroomverf wil spuiten, zet ik de druk op 1 tot 1,5 bar. Bij normale spuitbeurten zit ik op 2 tot 3. Bij net wat te dikke primer misschien 3,5. Hoger kom ik eigenlijk niet.

- De ideale spuitafstand varieert per gebruikte verfsoort en gewenst effect. Over het algemeen kun je stellen dat een te kleine spuitafstand snel leidt tot ophopingen van verf en 'zakkers' (anderen noemen het 'druipers' maar dat vind ik echt het ranzigste woord ever). Een te grote spuitafstand heeft tot gevolg dat de verf in de lucht al deels opdroogt en korrelig op het model aankomt: een zgn. 'sinaasappelhuidje'. Meestal zit je op een centimeter of 10 tussen je model en de nozzle van je spuit.
Natuurlijk is het dan ook weer zo dat, hoe dunner de verf, hoe groter je de spuitafstand kunt maken en hoe sneller je grote oppervlakken gespoten krijgt. Wanneer je kleine details wilt spuiten kun je de spuit ook best heel dichtbij houden; zorg er dan weer voor dat je de trekker van de airbrush niet te ver naar achteren trekt.

- Een mooie laklaag zet je niet in één haal van je airbrush op het model. Bepaalde kleuren dekken een heel stuk beter dan andere. Matgrijs lijkt altijd na één laagje al te dekken, waar je dat met glanzend wit echt niet gaat lukken. Het gebruik van grondverf (primer) is aan te raden. Primer zorgt ervoor dat je goed kunt zien of het model inderdaad zo strak is afgewerkt als je hoopte, zorgt voor een goede hechting van de verf en biedt een egaal gekleurde onderlaag aan voor je verf.
Wanneer je de laklaag in de gewenste kleur gaat opbouwen, spuit je telkens een dun laagje over het model. Hierbij zorg je ervoor dat je de airbrush gelijkmatig over het model beweegt en niet te lang op één plek blijft hangen. Het dekken van de kleur is bij de eerste lagen nog niet van belang. Wanneer je het hele model rond bent begin je van voren af aan. Doordat je zulke dunne laagjes spuit, drogen ze over het algemeen snel genoeg om de volgende laag eroverheen te nevelen zodra je het model na enkele minuten 'rond' bent. Let wel op: hoe verder je bent in de spuitbeurt, en hoe beter de verf gedekt is en de uiteindelijke kleur zichtbaar wordt, hoe natter de verflaag blijft. Uiteindelijk komt er een moment dat de laklaag echt eerst moet uitharden voor je er nog meer laagjes overheen kunt nevelen.

- Het polijsten van een laklaag is voor sommige modelbouwers heel gebruikelijk waar anderen het nooit doen. Polijsten is geen middel om een matige laklaag met sinaasappelhuidje toch strak te maken. Zie het als het aanbrengen van nét dat extra level aan glans.

- Zorg dat de omgeving waarin je spuit schoon en stofvrij is. Een spuitcabine met afzuiging is héél handig, maar voor een goede spuitbeurt niet cruciaal, zolang de omgeving schoon is. Natuurlijk moet je altijd je verstand gebruiken en je realiseren dat de damp van vernevelde verf per definitie ongezond is, ook als je met verf op waterbasis werkt (al is dat laatste wel een heel stuk minder schadelijk). Zorg voor goede ventilatie en liefst ook serieuze adembescherming.

- Zorg dat je een stofvrije plek hebt waar je model kan drogen na het spuiten. Dit kan een vitrinekast zijn, maar ik gebruik zelf altijd een omgespoelde plastic opbergbak met deksel. Het deksel laat ik dan op een kiertje zodat de verf goed droogt.

Het zou goed kunnen dat er mensen zijn die het hier niet met me eens zijn, of een andere manier van werken hebben die voor hen wél werkt, dus dat lezen we vanzelf wel hieronder :D
Laat je in elk geval niet ontmoedigen en blijf het vooral veel doen. Echt goed kunnen airbrushen vergt jaren aan oefening. Uiteindelijk moet je ook gewoon in het diepe durven springen en die dure kit onder handen nemen. Bijzondere bouwdozen die wachten op het moment dat je jezelf goed genoeg vindt om eraan te beginnen, blijven eeuwig op de stapel liggen!

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 aug, 2021 14:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 31 jul, 2021 21:32 pm
Berichten: 5
Woonplaats: Veenendaal
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Jelle! Heel leerzaam!

Ik gebruik inderdaad een dual action spuitpistool, of eigenlijk twee, ik heb er nu 1 met 0,3mm naald en sinds vandaag ook 1 met 0,5mm naald omdat ik mijn ernstige twijfels had of een groot 1:12 model te doen is met een 0,3 naald. De spuitpistolen zitten op een klein regelbaar Fengda compressortje met opslag tank en vocht afscheider.

Normaal gesproken ben ik meer van de 1:43 die cast modelbouw, dat is toch wel iets simpeler met de airbrush dan de grotere oppervlaktes van een 1:12 model. Vanmorgen heb ik even wat getest met de 0,5 naald maar dat gaat als een raket dus ik heb nu in elk geval keuze. Ook heb ik een zelfgemaakte spuitcabine, zoals jij ook al aankaartte is het inademen van die dampen niet echt wenselijk, sterker nog, ik had er echt serieus last van dus zodoende heb ik zelf een afzuiging in elkaar geknutseld, dit werkt echt super, een verschil van dacht en nacht en geen geurtjes meer in huis.

Overigens heb ik verschillende merken verf in huis, Revel Aqua, Mr Hobby, Tamiya en Zero Paints. Het plan is om de genoemde Ford GT40 te gaan doen met Tamiya verf.

Het bouwpakket is van wit kunststof en moet hoogstwaarschijnlijk zwart semi gloss worden. (Of Gulf blauw maar ik denk datt het zwart word). De kunststof bouwramen heb ik allemaal gewassen.
Nu is mijn vraag nog of ik het witte kunststof voor het airbrushen nog licht zou moeten schuren met heel fijn grit en of een primer nodig is voor deze kleur en indien ja, of dat die primer voor het aanbrengen van de uiteindelijke kleur ook nog geschuurd dient te worden daar een primer vrij ruw en grof voelt.

Nogmaals dank!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 aug, 2021 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Het schuren van het plastic is eigenlijk altijd aan te raden. Door het oppervlak wat op te ruwen geef je de verf veel meer kans om te hechten en je poetst er meteen eventuele vettigheid mee af dat wellicht nog op de onderdelen zit. Overdrijf het niet, gebruik natte korrel 1000 of fijner als je verder geen gietnaadjes o.i.d. hoeft weg te werken.

Ik zou als ik jou was wel primer gebruiken, en dan wel van dezelfde soort als waar je de rest mee gaat spuiten. Als de primer er mooi strak op ligt hoef je het in principe niet nog eens na te schuren, al kun je het voorzichtig doen om de hechting van de lak nog ietsje te verbeteren. De kans bestaat alleen dat je hier en daar door de primer heen gaat en dat wil je dan weer niet. Als de primer echt grof aanvoelt heb je het niet voldoende verdund, heb je van te ver af gespoten, was de druk te laag of een combinatie van die drie. Een goede primer is meestal wel mat, maar heeft zeker geen grove of korrelige textuur!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2021 0:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 31 jul, 2021 21:32 pm
Berichten: 5
Woonplaats: Veenendaal
Bedankt voor de tip(s)!

Inmiddels heb ik de grote carrosserie delen lichtjes nat geschuurd met 2000grit en de primer erop gezet. (Ik hoefde inderdaad geen gietnaadjes weg te werken). Omdat het primen nog wel eens anders verliep dan ik graag wilde en ik her en der op het www positieve berichten heb gelezen over de Tamiya spuitbussen heb ik de primer na het schuren en drogen daarmee opgezet. Afgezien van twee stofjes ging dit verassend goed! De twee stofjes heb ik naderhand kunnen verwijderen en de plekjes alsnog overnieuw gespoten, het geheel licht nu (wederom) te drogen. Als ik eraan denk zal ik morgen wat foto's plaatsen.

Tot nu toe ben ik erg geholpen, samen met deze tips en youtube ben ik tot dusver erg tevreden! Hopelijk gaat het spuiten van de deklagen ook voorspoedig en resulteert dit in een mooie gladde laklaag!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement