Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Glider retrieval diorama
BerichtGeplaatst: do 16 okt, 2014 12:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 30 nov, 2004 21:12 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Almere
Eén van mijn volgende projecten wordt een diorama dat ik wil maken naar aanleiding van een foto die ik zag in het Airborne museum in Normandië. Het wordt een Glider retrieval of Glider snatch met een Waco Hadrian die opgepikt wordt door een C-47 Skytrain. Een aantal dingen zijn voor mij nieuw: scratchbuild aanpassingen aan de Skytrain (haaksysteem), diorama ondergrond en 1/72 figuurtjes.

Ik heb al wat onderzoek gedaan en foto's bekeken en heb ondertussen de twee hoofdrolspelers in mijn bezit (Skytrain en Waco). Ik zit nog met wat vragen, namelijk hoe maak ik een dio ondergrond. Het betreft een retrieval in Normandië, het betreft een grasveld met hoog gras. Ik neem aan dat hier wat sleepsporen in moeten en misschien platgedrukt gras, het zal niet het eerste vliegtuig zijn dat de lucht in gaat. Nog geen idee hoe ik dit moet gaan maken.

Verder ben ik nog op zoek naar wat aankleding, er moet in ieder geval een radio jeep bij. Dus dat moet een dichte variant zijn. Verder zoek ik nog wat figuurtjes om het veld wat aan te kleden. In het echt was het natuurlijk een heel leeg veld, met daarop een radio jeep. Ik zoek nog wat ideeën om het wat op te leuken. Ik dacht aan wat toekijkende airborne soldaten en misschien wat opvliegende vogels ofzo. Ook moet er iemand uit de achterdeur van het toestel hangen om te kijken of de pick up succesvol is. Waar moet ik dat soort dingen zoeken?

Voor het scratchbuilden moet ik de retrieval opstelling namaken. Dat is een soort waslijn met daaraan het sleeptouw. Tevens moet aan de Skytrain een haaksysteem gemaakt worden. Waar kan ik ruw materiaal vinden om mee te bouwen? En het liefst voor niet als te veel euro's?

Ook moet ik de Skytrain in een low flypast maken en wil dus iets verzinnen om draaiende props na te maken en natuurlijk een slimme steun die niet te opzichtig is. Het mooiste zou zijn om het geheel te plaatsen onder een transparant kap.

Ik hoop dat iemand met wat ideeën kan helpen, ondertussen ga ik lekker verder zoeken en verzinnen!

_________________
Interesse: WWII vliegtuigen en andere militaire luchtvaart in 1/48
On the bench: De Havilland Mosquito B Mk. IV (Revell 1/48), Focke Wulf Fw 190 D-13 (Eduard 1/48), Lockheed Ventura Mk.II (Revell 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 okt, 2014 12:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik kan alleen tips geven vanuit mijn ervaring in 1/35 en 1/48 diobouw. Je kan gebruikmaken van de technieken om static grass op een harde voorgeschilderde ondergrond te kleven en hiervoor kort gras te gebruiken, aangezien het bedoeld is voor 1/35 en in jouw geval dus langer uitgegroeid zou lijken. De ondergrond zal wel vrij vlak moeten zijn als het geschikt moet zijn als landingsplaats. Ik maakte onlangs mijn eerste grasveldje hiermee, al wist ik daar nog niet meteen iedereen te overtuigen.

Afbeelding

De ondergrond daar was plaaster op een houten plankje. Zoals je ziet kan kleurig strooisel zoals stukjes schuurspons de indruk van een bloemenveld wekken, maar jij moet dan wel nog kleinere stukjes uitzoeken. Styreen scratchmateriaal heeft zijn prijs, maar je kan een pakketje toch vaak spreiden over meerdere projecten. Aangezien je kleinschalig werkt, moet je wel vrij dunwandig materieel gebruiken, dus kom je waarschijnlijk toch bij Evergreen uit. Ook kan je gebruikmaken van spareparts, die soms door andere modelbouwers in grotere verzamelingen verkocht worden, dat is relatief goedkoper dan Evergreen maar je moet het natuurlijk doen met wat er in de doos zit.

Ik wil als voorbeeld verwijzen naar Rossie73's diorama op 1/72, waar je vast wat ideeën zult opdoen: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=40649


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 okt, 2014 12:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 30 nov, 2004 21:12 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Almere
StevenVD: Bedankt voor je antwoord, het is voor mij voor het eerst dat ik uberhaupt iets bouw in 1/72. Dus het is even wennen met het formaat. Ik bouw alleen maar WWII planes in 1/48, maar wil nu eens wat uitbreiden. Ik heb wel wat strooispul gekregen voor in de modelspoorbouw. Daar kan ik zeker wel mee uit de voeten. Wat ik alleen veel zie zijn sleepsporen en bandensporen in modder/blubber/bagger. Alsof het veld kapot is gereden, ik vraag met af hoe jullie dat maken. Is dat dan gips, waar je bijvoorbeeld een tankspoor doorheen trekt of één van de banden van het model doorheen haalt voor het bandenprofiel? Ik kan me zo voorstellen dat na zweefvliegtuig nr X het gras het begint te verliezen van het onderstel van de zwevers. Dan komt er toch grond door het gras heen.

_________________
Interesse: WWII vliegtuigen en andere militaire luchtvaart in 1/48
On the bench: De Havilland Mosquito B Mk. IV (Revell 1/48), Focke Wulf Fw 190 D-13 (Eduard 1/48), Lockheed Ventura Mk.II (Revell 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 okt, 2014 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik heb tijd terug een dio gemaakt van een neergestorte Me109, in het topic daarover staat hoe ik het gemaakt heb, hopelijk heb je daar wat aan.

Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 okt, 2014 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 30 nov, 2004 21:12 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Almere
Dankjewel Nem, ik heb je hele verslag doorgekeken. Daar heb ik zeker wat aan, zeer mooi gedaan!

_________________
Interesse: WWII vliegtuigen en andere militaire luchtvaart in 1/48
On the bench: De Havilland Mosquito B Mk. IV (Revell 1/48), Focke Wulf Fw 190 D-13 (Eduard 1/48), Lockheed Ventura Mk.II (Revell 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement