Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2021 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik verveel mij.

Hebben jullie dat ook wel eens? Ik ben zoals jullie wel weten bezig met een Fokker D.VI maar ik zit in een fase dat ik weinig kan doen en dan weer lang moet wachten. Ik ga dus maar eens iets doen wat ik nog nooit gedaan heb. Ik ga nog een kitje beginnen. Ik heb gekozen voor weer een locomotief en wel een BR 86. En dan specifiek de 86001. Om dat te gaan doen ga ik gebruik maken van de kit van Trumpeter,

Afbeelding

het boek Dampflok BR 86 van Wings & Wheels publications,

Afbeelding

De BigEd set ( helaas even geen foto ) en heel veel scratchmateriaal.

Ik wil met deze bouw helemaal uit mijn dak gaan qua detaillering en daar is het boek een geweldige hulp bij. Ook zijn er wat sites die geweldig kunnen helpen.

Ik heb het idee dat deze bouw heel lang kan gaan duren en dat de afwisseling met vliegtuigen dus zeer welkom zal zijn.

Soms zullen er kleine dingen aangepast moeten worden maar er worden ook grote dingen vervangen. Ik heb namelijk een gedetailleerde tekening van het onderstel en dat is niet zoals Trumpeter het gemaakt heeft. Het ligt dus in de planning om een nieuw onderstel te gaan maken in de toekomst.

Tot zover even deze inleidende post. De doos gaat open en ik ga het eens allemaal rustig bekijken en een dan zal er een start gemaakt worden.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2021 21:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Ferry,

mijn aandacht heb je. Waarom zet je dit topic niet bij de legervoertuigen?

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2021 2:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Ferry,

Dat wordt weer een interessant project. :brouw:

Net als je vorige loc, ik ga het weer met veel belangstelling volgen.

Veel succes met de bouw !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2021 8:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dank u heren. Danny, de BR86 is eigenlijk bedoeld voor personenvervoer. De ontwikkeling was net voor/in de oorlog maar bij mijn weten niet echt bedoeld voor het leger vandaar dat ik het bouwverslag hier ga maken.


Het begin is gemaakt, het eerste plastic is geknipt, geschuurd en gelijmd. Ik ben begonnen met de boiler.

Afbeelding

Het eerste wat hier opvalt is de dikte van de banden en een opliggende leiding. Dit moest dus verdwijnen.

Afbeelding

Waar ik een beetje mee zit is de band zo dicht langs die klinknagels. Die wil ik namelijk wel behouden. Na wat denkwerk had ik het idee opgevat dat ik twee handen nodig heb om te schuren/vijlen dus de boiler moest ingespannen gaan worden. Waar kun je dat dan beter op doen dan op een draaibank. Als je naar de eerste foto kijkt dan wilde ik de linkerkant over de drieklauw klemmen en heb daarvoor een extra strip styreen gelijmd aan de binnenkant voor de nodige stevigheid. De rechterkant moest ook vastgezet worden en dat wilde ik met een meedraaiend center doen. Hiervoor heb ik van aluminium een spantang gemaakt waar ik dik styreen in kon klemmen.

Afbeelding

Toen was het een kwestie van het styreen op de juiste diameter draaien.

Afbeelding

Dit kon nu ingeklemd worden en ik heb hier wat draadbinders voor gebruikt en alles kon ingespannen worden.

Afbeelding

Nadat ik de draaibank heb gestart kon ik met een vijl keurig alles weghalen wat ik wilde.

Afbeelding

Het lijkt misschien wat overdreven om het zo te doen maar het resultaat mag er zijn. De nieuwe banden ben ik aan het maken van restanten PE. Hier snijd ik stroken van, schuur de bramen weg en rol ze met een aluminium staaf op een wat zachte ondergrond zodat ze makkelijk op de boiler blijven zitten. Het komt er dan zo uit te zien.

Afbeelding

Dit ziet er een stuk beter uit.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2021 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
Mooi project van een machtige machine. Wordt hij/zij onderdeel van een dio of een statisch model of ga je hem ook laten bewegen?

Succes in ieder geval, het begin gaat voortvarend :D

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Het wordt een statisch model Jack. Ik wil er geen dio van maken.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 19:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
De drie banden zitten gemonteerd en dat heb ik eens gedaan met twee componenten lijm. Het nadeel hiervan is dat het niet zo snel als CA-lijm maar misschien wel wat steviger.

Afbeelding

Toen dit lag te drogen ben ik eens aan het kijken geweest wat er allemaal verbeterd/anders gemaakt kan worden. Dat is eigenlijk verschrikkelijk veel en er is toch veel bij wat erg klein is. Ik twijfel of ik dat nu al aankan. Voor het gemak heb ik dus toch maar weer wat upgrade setjes besteld om mij te helpen bij het detaileren. Er blijft nog genoeg voor mij over om te doen. Zodra de sets binnen zijn krijgen jullie uiteraard de foto's te zien.

Wat ik wel kon doen was al beginnen met de deksel van de water pre-heater. Trumpeter heeft deze gemaakt met aan beide kanten 10 moeren. Voor de linkerkant is dit echter helemaal verkeerd.

Rechts
Afbeelding
Bron: WWP productions

En links.
Afbeelding
Bron: WWP productions.

Hier is te zien dat er 18 moeren zitten. Dus het mes erlangs en 18 moeren plaatsen.

Afbeelding

Links staat het rechterdeksel en rechts staat het linkerdeksel. Het rechterdeksel (links) krijgt nog een handvat maar het andere klopt al redelijk. Volgende keer zal ik betere opletten bij het maken van de foto's want dit is een beetje verwarrend, links is rechts en rechts is links. Links is trouwens gezien van achter naar voor. dan kan daar geen onduidelijkheid over bestaan :lol:

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 19:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
De drie banden zitten gemonteerd en dat heb ik eens gedaan met twee componenten lijm. Het nadeel hiervan is dat het niet zo snel als CA-lijm maar misschien wel wat steviger.

Afbeelding

Toen dit lag te drogen ben ik eens aan het kijken geweest wat er allemaal verbeterd/anders gemaakt kan worden. Dat is eigenlijk verschrikkelijk veel en er is toch veel bij wat erg klein is. Ik twijfel of ik dat nu al aankan. Voor het gemak heb ik dus toch maar weer wat upgrade setjes besteld om mij te helpen bij het detaileren. Er blijft nog genoeg voor mij over om te doen. Zodra de sets binnen zijn krijgen jullie uiteraard de foto's te zien.

Wat ik wel kon doen was al beginnen met de deksel van de water pre-heater. Trumpeter heeft deze gemaakt met aan beide kanten 10 moeren. Voor de linkerkant is dit echter helemaal verkeerd.

Rechts
Afbeelding
Bron: WWP productions

En links.
Afbeelding
Bron: WWP productions.

Hier is te zien dat er 18 moeren zitten. Dus het mes erlangs en 18 moeren plaatsen.

Afbeelding

Links staat het rechterdeksel en rechts staat het linkerdeksel. Het rechterdeksel (links) krijgt nog een handvat maar het andere klopt al redelijk. Volgende keer zal ik betere opletten bij het maken van de foto's want dit is een beetje verwarrend, links is rechts en rechts is links. Links is trouwens gezien van achter naar voor. dan kan daar geen onduidelijkheid over bestaan :lol:

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2021 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Op 1 van bovenstaande foto's van het origineel kunnen jullie zien dat er op de rechterdeksel van de pre-heater een handvat hoort te zitten. Dat heb ik geprobeerd na te maken.

Afbeelding

De pre-heater wordt voorzien van wat beplating. In het echt is de pre-heater een los element dat gebout wordt in de ketel. In het model vond ik dit te lastig om na te bouwen maar de beplating diende er natuurlijk wel op te komen. Alle PE verbindingen zijn gesoldeerd.

Afbeelding

Volgens Eduard worden deze platen tegen elkaar gebout met platte boutjes. Dat lijkt mij niet. Met een 0,3mm buisje en een PE zeskantje heb ik zelf boutje gemaakt en deze gebruikt.

Afbeelding
De streepjes staan 1mm uit elkaar.

Afbeelding

Aan de onderkant van dit PE dienen er nog wat stroken te komen. Als je deze echter op het plastic past dan zie je dat het niet echt uitkomt.

Afbeelding

Deze naden worden gevuld met CA lijm (daar is het uitermate geschikt voor) en vervolgens geschuurd. Dan kunnen de strips gelijmd worden.

Toen ben ik verder gegaan met de vuurkast. Deze is helemaal in elkaar gelijmd en daar is een strip helemaal weggesneden en geschuurd. Hier komt nog een strook PE maar dat komt wel als ik ga samenbouwen met de boiler. Als je dan de vuurkast gebruikt zie je dat Trumpeter de hoeken heeft afgeschuind.

Afbeelding

Helemaal fout want deze hoeken moeten afgerond zijn. Dus ik heb de milliput gepakt en flink wat geplakt zodat ik dit later kan schuren.

Afbeelding

Na een week bleek dit nog steeds niet hard te zijn geworden. Wat een rommel vind ik dat Milliput toch, ik heb alles wat ik had ook meteen maar weggegooid. Ik kan er toch niet mee werken. Deze rommel heb ik er af gehaald en vervolgens wat plastic gelijmd. Na veel schuurwerk begint het ergens op te lijken.

Afbeelding

Nu kan ik de wasgaten gaan maken.

Bedankt weer voor het kijken en tot de volgende keer

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: ma 01 maart, 2021 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
En ook hier heb ik toch weer wat gedaan. Toen het schuurwerk klaar was kon ik de deksels gaan maken.

Afbeelding

Gewoon een stukje staf, links en rechts een stukje eraf gefreesd en vervolgens een PE zeskant erop gelijmd. Als je dit dan gaat monteren dan krijg je dit.

Afbeelding

Ik heb gewoon het staafje naar binnen gestoken en dat vast gelijmd. Hierna kon dit geheel aan de boiler bevestigd worden.

Afbeelding

Op de eerste referentiefoto in post van 7 feb. kun je zien dat er een de rechterkant bij de pre-heater nog een box gemaakt moest worden. Hoe je een stukje styreen snijd weten jullie denk ik wel.

Afbeelding

Hopelijk komen de upgradesets binnenkort eens binnen want ik kan wel wat gebruiken. Intussen ga ik maar gewoon verder en moet ik opletten wat ik wel of niet kan doen.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement