Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 12 aug, 2021 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Aangezien mijn Brouwverslag hier een landbouwtrekker(tje) behelst, heb ik er maar voor gekozen deze in dit gedeelte te plaatsen ("Anders" - "Overig")
Het is voor mij de eerste keer dat ik met Resin werk / heb gewerkt, en ik ben nog niet zo enthousiast........ kan ook aan mij liggen.
Een groot nadeel, naar mijn mening, is dat je resin enkel met cyanoacrylaat kunt verlijmen (ja, of met twee componentenlijm, maar dat heeft nóg meer nadelen), en wanneer je dus een fout wilt herstellen wordt dat heel lastig. Daarnaast is de droogsnelheid maar matig en loop je het risico dat je het spul aan je vingers krijgt, en da's minder prettig.

Enfin, het kitje is dus in schaal 1:35 en komt daarmee heel dicht in de buurt van de meest-gebruikte-schaal die veel landbouwminiaturen hebben, namelijk 1:32. Omdat ik een vrij grote collectie heb in deze materie, én dus in deze schaal, is de 1:35 Zetor wel een mooie aanvulling hierin.
Zelf heb ik met Zetor trekkers wel gewerkt op de boerderij van mijn schoolkameraad vroeger, dat betrof echter twee andere types, te weten de 2011 en de 4911.
Zetor is een Tsjechisch merk en daarmee ruim ondervertegenwoordigd in de westerse landbouw, en naar mijn idee is daarmee ook een mogelijke verklaring aan te dragen voor het feit dat er vrij weinig schaalmodelen en/of kits van zijn.
Het kitje wat ik bouw is dus ook van Tsjechische makelij en heb ik in een Tsjechische webshop aangeschaft. De webshop van de "fabrikant" zelf, hoewel de term "fabrikant" hier vermoedelijk wel wat fors is. Ik denk dat het een enthousiaste fan is die in eigen beheer dit uitgeeft........

Zoals gezegd is het voor mij de eerst ervaring met Resin, en naast nadelen die ik al noemde heeft het natuurlijk ook voordelen: het is vrij makkelijk te bewerken met mes/scalpel, boortjes freesjes e.d. Wel schijnt het stof/materiaal nogal kankerverwekkend te zijn (las ik ooit ergens), maar de hoeveelheden die ik verwerk zijn natuurlijk minimaal. Ik vergelijk dat voor het gemak maar even met asbest.

Naast resin bevat de kit ook foto-ets-materiaal, en dát is echt wel effe wennen. Wát een ongelooflijk klein spul.........
Maar anderzijds: het brengt wél de juiste "finishing touch" op het model!! Zelfs de kleinste bedieninhgshendeltjes zijn zo vormgegeven, en dus is het zeer goed gedetailleerd, en daar hou ik van!!

Het doosje met de kit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Laatst bijgewerkt door Whitesnake op zo 22 aug, 2021 20:19 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 aug, 2021 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
En we gaan vrolijk verder!

Het bouwen op zich, aan de hand van de bouwbeschrijving, is vrij duidelijk.
Evenwel heb ik wel voordeel van het feit dat ik in mijn puberteit heb gewerkt met een vergelijkbaar model Zetor, de 2011.
Van veel bedieningshendeltjes weet ik zelfs nog de functie, en dat blijkt nu reuze-handig!

Weer wat foto's:

photo 541997

Grofweg de inhoud van de doos.


photo 541998

Veel zeer goed gedetailleerde onderdeeltjes, maar wel héél erg fijntjes.....


photo 541992

En omdat ik van detaillering hou, breng ik zelf ook nog wat aan, zoals hier de diesel-inspuitleidingen (2 van 3).


photo 542000

En hier alledrie compleet.


photo 542006

Helaas bleek er één klein setje onderdelen in de kit te missen.
Heb daar de leverancier nog weer over gemaild, maar geen respons.........
En dús maar aan het scratch-builden geslagen. Tja, je moet toch wát?

Zoals ik al zei: heel veel héle kleine onderdeeltjes, zéker de Photo-etched:

photo 542091


Over de spatborden was ik al bij voorbaat extréém ontevreden: op menige website van andere bouwers van dit model kun je dat goed zien: de verhouding tussen trekkertje en spatborden is volslagen zoek, naar mijn idee. Alsof de spatbordjes van een véél groter model komen, óf ze hebben een omrekeningsfout gemaakt.......

Allereerst wat foto's van het 1:1 model, om de verhoudingen te laten zien:

photo 542094
(Bron: https://autocart.biz)

photo 542093
(Bron: http://www.bing.net)

photo 542092
(Bron: http://www.tractorfan.co.uk)

Op bovenstaande foto's is goed te zien hoe de afstand is tussen het achterwiel en het spatbord. Niks bijzonders over te melden.
Dan nu foto's van een collega-bouwer die ook de kit heeft gebouwd en wel "volgens het boekje":

photo 542098

photo 542097

photo 542096

photo 542095


Duidelijk is te zien dat de afstand tussen achterwiel en spatbord véél te groot is.
Dat moest dus anders.
Ook de vorm, waarschijnlijk veroorzaakt door het giet-proces, beviel me niet. Die heb ik weten te corrigeren door een klein metalen stripje op maat te knippen en her en der in te lijmen in de gewenste vorm.
En dát gaf een beter resultaat:

photo 542002

photo 542003

photo 542004


Vervolgens de gaten wat opgehoogd teneinde een beter passing te verkrijgen:

photo 542009

photo 542019

photo 542020



Zo. Nu komen we een eind in de buurt!!

Het onderstel van de zitting, waarvan er overigens twee varianten zijn, is geheel van photo-etched materiaal.
En dáár moet je wel even voor gaan zitten............... het is simpelweg NIET met blote handen te doen!
Je moét dit echt met pincet(ten) doen, anders is het niet te doen!

Het eindresultaat daarvan is trouwens wél weer heel erg fraai!

photo 542007

photo 542018


Wordt vervolgd......


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 aug, 2021 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Dank zij het feit dat ik vakantie geniet heb ik meer dan anders de tijd om aan de modelbouw te werken.
En aangezien het vandaag toch slecht weer was de airbrush maar ter hand genomen.
Afgelopen weekend de grondlaag aangebracht, en ondanks dat ik sterke voorkeur heb om met thinner / verdunner-verf te werken, hier tóch gekozen voor de watergedragen versie. En met zéér tevreden-stellend resultaat, dat mag gezegd!! In ieder geval voor de grondlaag!

Omdat het lastig is het te spuiten chassis in de hand te houden tijdens het spuiten heb ik onderin twee gaatjes geboord en daarin M2,5 draad getapt.
Hierin vervolgens twee boutjes gedraaid en daaraan wasknijpers geklemd (de oplettende kijker had dat allang gezien natuurlijk!).
Dat werkt in ieder geval prettig bij wegzetten, en tijdens het spuiten kun je altijd nog de wasknijpers weglaten.

Onderstaand wat updates qua foto's van het proces:

photo 542287

photo 542280

photo 542323

photo 542322

photo 542320

photo 542324

photo 542325

Omdat het trekkertje twee verschillende kleuren draagt, moest ik kiezen welke kleur ik als eerste zou aanbrengen.
Aangezien afplakken van de body vele malen lastiger is dan van de spatborden en de brandstoftank, koos ik ervoor om laatste twee genoemde dan maar eerst donker-oranje te spuiten. Toegegeven: de kleur is niet 100% gelijk, maar wel gelijkend. Ik zou ook werkelijk niet weten waar je Zetor-oranje in kleine hoeveelheden zou kunnen bemachtigen: de Zetor-dealer heeft waarschijnlijk alleen verf in spuitbussen of in liters-verpakking, en dus week ik uit naar ZeroPaints 'Hemi-Orange'. Komt naar mijn idee behóórlijk in de buurt!! Bovendien werk ik gráág met ZeroPaints verven: ze zijn voor-verdund en dus direct klaar voor gebruik! Én dus ook altijd op de juiste dikte!! :wink:

Zoals gezegd dus eerst de oranje delen gedaan, met dit resultaat:

photo 542326

photo 542327

photo 542328

photo 542329

photo 542330

photo 542331

photo 542332

Vandaag de resterende delen van body, motorkap en velgen gedaan.
Deze kleur is vele malen lastiger (te vinden) dan de oranje: het is een beige-achtige goudkleurige verf, die lichtelijk 'metallic' is.
Hier zit er (vrij weinig) anders op dan zelf te gaan mengen. Hiervoor heb ik goudkleurige watergedragen verf aangeschaft, beige had ik al.
Met mengen, met gebruik van nog meer kleuren, uiteindelijk behoorlijk goed de kleur weten te verkrijgen, en deze vandaag aangebracht.
Wat me wél bar tegenviel was de dekkendheid ervan: op sommige plekken, vooral bij kleine hendeltjes e.d., was het nodig om behoorlijk dik te spuiten, en dat geeft de detaillering niet bepaald mooi weer als er een dikke laag verf op zit........
Enfin, de boel staat te drogen, en dus morgen maar eens even bekijken wat ervan is geworden. Mogelijk was een extra tussenlaag grondverf nog wel een beter idee geweest.
Voor het afdekken van de grotere oranje vlakken heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van een vloeibare latex, die opdroogt als een soort rubber-laagje. Dit spul heet "Maskol" en is van Humbrol. Je brent dat met een penseeltje aan op de delen die niet geverfd mogen worden en nadat het is opgedroogd kun je gaan spuiten. Naderhand kun je dit als een laagje weer loshalen. Ben benieuwd naar de resultaten hiervan!!


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 aug, 2021 23:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ondanks dat je geen ervaring met resin had (nu dus wel), zie ik hier een prachtig kitje verschijnen, wat je ook nog eens opleukt met wat aanvullingen. Wel handig dat je weet waar je mee bezig bent (ervaring met de echte), waardoor je de schoonheidsfoutjes ziet en aanpast. Ik had het niet geweten en vind dan ook de voorbeeldtractor van je 'collega-bouwer' er goed uitzien.

Ga zo door.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 aug, 2021 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Erg leuke kit dit.
Komt hier inderdaad niet heel veel voor.
Ik zit er al een tijdje te twijfelen om 1:35 trekker kitjes aan te schaffen, geen idee of het verschil te zien is met de standaard landbouwminiaturen.
Anders maar ruimte in de vitrine inrichten voor de 1:35 trekkers...
Staat nu ook al een hoekje met 1:24 / 25 modellen in.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 aug, 2021 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hey mannen,

Dank voor jullie reactie's!

@René: inderdaad is het perfectionisme er welhaast vanaf te zien. Maar in ieder geval geldt wel dat dit zeer zeker niet mijn eerste bouwdoos is, alleen dan wel van Resin. De eerder opgedane ervaring komt zeker goed van pas!! Het belooft een héél mooi dingetje te gaan worden!

@Antonio: Tja, de overweging om een bouwdoosje in 1:35 te maken kan o.a. liggen in het feit dat er vrij veel "standaard" modellen in 1:32 zijn, waarvan er ook zéker veel in mijn verzameling aanwezig zijn, maar juist dit soort bouwdoosjes/modelletjes zijn er van trekkertjes waarvan veelal geen schaalmodellen worden gemaakt. Overigens zijn er niet heel veel bouwdozen van trekker(tje)s in schaal 1:35, maar zeker wel enkele, waaronder een oude Case, deze Zetor, en enkele Lanz Bulldogs.


Met vriendelijke groet,

Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 aug, 2021 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Zoals ik eerder al opmerkte is dit mijn eerste Resin-kit, en dus bouw je ervaring op met nieuwe materialen en technieken.
Daar komt dan weer een volgende ervaring bij: ik heb voor het eerst gebruik gemaakt van een vloeibare latex-soort die je kunt aanbrengen op delen die je niet in de verf wilt hebben bij bijv. airbrushen of verven met de kwast/ het penseel.
Ik kende het produkt niet, maar kan nu al wel zeggen dat ik er voor het eerst mee heb gewerkt, en er ook al wel redelijk enthousiast over ben!
Zonder reclame te willen maken, het is "Maskol" van Humbrol.

Onderstaand wat foto's van de toepassing:

photo 542367

photo 542368

photo 542369

Op de delen die je ábsoluut niet wilt overspuiten, om welke reden(en) dan ook, breng je de Maskol met een penseeltje aan.
Dit droogt (al vrij snel) uit tot een latex laagje, vergelijkbaar met een soort dun rubberen laagje, waaronder je reeds gespoten (of: niet te spuiten) delen schuil gaan. Op bovenstaande foto's te zien dat het een wat paarse kleur krijgt tijdens opdrogen. Eenmaal voledig droog zie je het bijna niet, het wordt een bijna donkerblauw-transparant vlies.
Nadat je je spuit- of schilderwerk hebt uitgevoerd, moet het geheel zo'n 48 uur drogen, volgens opgave van de fabrikant.
Maar, ongeduldig als ik ben, heb ik reeds gisteravond het eerste laagje héél voorzichtig verwijderd. En dat ging best goed!
Vandaag nog de achterwielen, waarin een wielgewicht is aangebracht waardoor het een wat vreemde vorm krijgt, "gevrijwaard" van de Maskol en ook hier een goed resultaat:

photo 542370

photo 542371

photo 542372

photo 542373

photo 542374

Over die zogenaamde "wielgewichten": deze werden in het verleden vaak gebruikt om het gewicht van de trekker te verhogen zodat er beter grip op de bodem ontstond.
Onderstaand het verschil tussen een trekker mét wielgewichten, en eentje zonder:

photo 542377
MET

photo 542378
ZONDER, dus standaard-velg


In elk geval ben ik wel blij met het slagen van de juiste kleurencombinatie, zoals op deze foto van een 1:1 model:

photo 542376

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 aug, 2021 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Zoals gezegd: vandaag de vakantie nuttig gebruikt om te modelbouwen.
Vanochtend de laatste werkzaamheden uitgevoerd alvorens vanmiddag de 2-componenten-laklaag te airbrushen.
Laatsgenoemde is volgens mij wel weer bijzónder geslaagd!!
Eerder dit jaar heb ik een airbrush-compressor aangeschaft met een voorraadketel(tje) en kan daarmee ook beter de druk instellen.
En dan i.c.m. de ZeroPaints 2-componenten-lak, wauw, da's héérlijk werken!!!

Onderstaand nog wat beelden:

photo 542459

Laatste Maskol verwijderen ↑


photo 542461

Blijkt één van de spaken van het stuurwiel (scratch) ook nog weer losgegaan...... ↑


photo 542463

Decal aangebracht en sierstijl zilver geverfd ↑


photo 542465

Dashboard aangebracht ↑


photo 542467

Nog een close-up van motor, compressor en brandstofpomp ↑


photo 542469

Spuitcabine in, en spuiten in de blanke lak (hier al achter de rug) ↑


photo 542472

photo 542468

Een eerste blik op de resultaten.............veelbelovend! ↑

Als het meezit morgen de laatste details: banden, uitlaat en stuurwiel zwart verven en assembleren!

Wordt vervolgd!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2021 12:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Wel, we naderen de voltooiïng steeds dichter!
Vrijdagmiddag jl. de banden zwart gespoten nadat ik de velg-gedeeltes eerst met Maskol had in gesmeerd.
Had een serieuze poging gedaan om dit met afplakband te doen, maar dat ging echt niet.
Met Maskol echter zou het dus wél moeten gaan!?

Voor de zwarte kelur bestaat bij ZeroPaints zelfs een zwarte verf, maar omdat ik die "ooit nog eens" moet aanschaffen, heb ik me deze keer gered met zwarte primer. Na de eerste, reeds dekkende laag, wilde ik tóch iets meer glans en/of diepte in het zwart en heb ik ongeveer 50% blanke lak (één-components) toegevoegd. En dat gaat goed!

Onderstaand weer wat foto's:

photo 542551

photo 542552

photo 542553

photo 542554

photo 542555

photo 542556

photo 542557

photo 542558

photo 542559

De wielen zitten nog los, evenals de motorkap. Van laatstgenoemde vraag ik me even hardop af of ik die überhaupt vast wil gaan lijmen, immers zijn de details eronder best wel leuk om te kunnen laten zien!?
Verder moeten de koplampen nog zwart geverfd worden, en de lampjes op de voorzijde van de spatborden moeten nog ingekleurd worden.
Daarna wil ik er, in tegenstelling tot wat ik anders vrijwel nooit doe, tóch een beschermende transparante behuizing omheen hebben met een zwarte basis. Precies zoals deze veel worden gebruikt bij auto-schaalmodellen. Dan blijft 'ie mooi stofvrij en voorkom je dat er "vreemde vingers" aan zitten. Tevens kan dat een oplossing zijn om het linker voorwiel, wat heel lichtjes "boven de grond zweeft" omlaag te krijgen.

Kortom: wordt vervolgd!!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2021 18:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Dit wordt een mooie.
Leuk je vrijdag even gesproken te hebben.
Misschien een ideetje om op de basis van de vitrine een stukje grasmat te plakken.
Een trekker als deze verwacht je toch eerder op een stukje gras als op een zwart plastic ondergrond.
Ik heb eventueel nog wel een stukje liggen.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement