Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 mei, 2020 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 aug, 2008 9:14 am
Berichten: 552
Woonplaats: Noordwijkerhout
Ik heb ademloos zitten kijken. Mooi hoor.

Maar ik heb ook nog een paar van die papieren pakketjes liggen, Nadat er een paar zijn mislukt ben ik gestopt.

Volgens mij, maar corrigeer me als ik het mis heb, dan wordt dat papier soms verstevigd door het op ander papier te plakken, of karton. Net zoals jij met de basis deed. Wat voor papier gebruik je daar dan voor, want een gewoon A4 uit de printer is niet zo stevig.

En wat is rillen ?

_________________
Peter

Lopende projecten : http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/960/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 mei, 2020 20:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
PeterWarmerdam schreef:
Ik heb ademloos zitten kijken. Mooi hoor.

Maar ik heb ook nog een paar van die papieren pakketjes liggen, Nadat er een paar zijn mislukt ben ik gestopt.

Volgens mij, maar corrigeer me als ik het mis heb, dan wordt dat papier soms verstevigd door het op ander papier te plakken, of karton. Net zoals jij met de basis deed. Wat voor papier gebruik je daar dan voor, want een gewoon A4 uit de printer is niet zo stevig.

En wat is rillen ?


Ik heb nog nooit hoeven verstevigen eigenlijk. Maar ik denk dat a4 papier al genoeg exta stevigheid brengt. Durf alleen niet te zeggen hoeveel dat gaat krimpen vanwege de lijm...

Rillen is het insnijden van de vouwrandjes ;) Ik gebruik daar de achterzijde van een hobbymes voor.

Wat was er mislukt met jouw modellen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 mei, 2020 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
Knap werk, en het ziet er toch overtuigend uit ondanks dat het van papier is.

Nu de Kölner dom? :D

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 mei, 2020 23:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
SuperSylvester schreef:
Knap werk, en het ziet er toch overtuigend uit ondanks dat het van papier is.

Nu de Kölner dom? :D


Haha nee niet zo'n behoefte aan omdat ik de Notre Dame ook al eens in elkaar gezet heb. Zit aan de Frauenkirche Dresden te denken als volgende.

Afbeelding

Of mischien Arc de Triomphe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 mei, 2020 8:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Heel mooi geworden. Dat heb je knap gedaan.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 mei, 2020 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 aug, 2008 9:14 am
Berichten: 552
Woonplaats: Noordwijkerhout
Faxie schreef:
PeterWarmerdam schreef:
Ik heb ademloos zitten kijken. Mooi hoor.


Ik heb nog nooit hoeven verstevigen eigenlijk. Maar ik denk dat a4 papier al genoeg exta stevigheid brengt. Durf alleen niet te zeggen hoeveel dat gaat krimpen vanwege de lijm...

Rillen is het insnijden van de vouwrandjes ;) Ik gebruik daar de achterzijde van een hobbymes voor.

Wat was er mislukt met jouw modellen?


Nou, je zou beter kunnen vragen wat er goed ging :-)

Het plakken, doseren van de witte houtlijm, doorlopend teveel gebruikt.
Vastzetten van papier met knijpers, daardoor ging de vorm eruit, of scheef trekkers
Fijne moteriek kan nog wel wat beter ivm het snijden

Op dit moment zou ik nog willen beginnen aan een bootje, maar ik moet nog even over de drempel om het weer te proberen.

_________________
Peter

Lopende projecten : http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/960/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 mei, 2020 21:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
PeterWarmerdam schreef:
Faxie schreef:
PeterWarmerdam schreef:
Ik heb ademloos zitten kijken. Mooi hoor.


Ik heb nog nooit hoeven verstevigen eigenlijk. Maar ik denk dat a4 papier al genoeg exta stevigheid brengt. Durf alleen niet te zeggen hoeveel dat gaat krimpen vanwege de lijm...

Rillen is het insnijden van de vouwrandjes ;) Ik gebruik daar de achterzijde van een hobbymes voor.

Wat was er mislukt met jouw modellen?


Nou, je zou beter kunnen vragen wat er goed ging :-)

Het plakken, doseren van de witte houtlijm, doorlopend teveel gebruikt.
Vastzetten van papier met knijpers, daardoor ging de vorm eruit, of scheef trekkers
Fijne moteriek kan nog wel wat beter ivm het snijden

Op dit moment zou ik nog willen beginnen aan een bootje, maar ik moet nog even over de drempel om het weer te proberen.


Paar kleine tips dan: Houtlijm iets verdunnen met water, altijd uitstrijken, en voordat je gaat plakken altijd een testfit doen en beredeneren wat de beste methode zal zijn. Zodra je de onderdelen aan elkaar hebt gezet, heb je nog heel weinig tijd over om te corrigeren. Je zou eventueel alleslijm kunnen gebruiken voor onderdelen waar je wat meer tijd nodig hebt.

Knijpers zou je eigenlijk niet nodig moeten hebben. Ik heb voor heel de Dom geen knijpertje gebruikt volgens mij. Wel klein gereedschap, pincet in mijn geval, om de plaknaden vast te drukken.

Snijden vergt een klein beetje oefening. Probeer het mesje altijd onder dezelfde hoek te houden, en snij altijd weg van de print. Voor ronde onderdelen zal je het mesje wel moeten draaien icm het papier zelf. Mesje wel in beweging houden bij het draaien, anders breek je de punt af.

Als je methodisch werkt en vooruit probeert te denken is het allemaal prima te doen hoor. Mijn eerste model wat een kathedraal en dat ging prima.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement