Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 okt, 2017 14:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jul, 2007 16:56 pm
Berichten: 255
Woonplaats: kuurne
Beste medebrouwers,

Kennen jullie ook dat punt in jullie leven, je koopt een huis en gaat samenwonen. maar je vriendin is niet zo gek van je hobby omdat ze nogal wat plaats in huis inneemt die je op dat ogenblik niet altijd hebt. en er soms iets te chaotisch uitziet om goed te zijn. Terwijl je zelf denkt dit is toch ordelijk anders kan ik de stukjes niet meer vinden?

om nog maar te zwijgen van werk dat al vrij veel kostbare tijd inneemt? dus wat doe je? een andere hobby zoeken uiteraard al is het maar tijdelijk, zodat je je intresses kunt ventileren als het ware. dus alle modelbouwdozen moeten het even op zolder uitzweten. Maar er is licht aan het eind van de tunnel... in een vlaag van zinsverbijstering besluit je een collectie van vliegtuigonderdelen aan te leggen. Want zeg nu zelf, de techniek is ongelofelijk... En dat begint klein. hier en daar een klein stukje, herkenbare dingen een flight data recorder of een stuk van een motor her en daar. allemaal zaken die op zichzelf spreken en waar je niets aan hoeft te doen.

en dan opeen uit het niets koop je dit:

Afbeelding

Afbeelding

Een kleine 10 kg aan gezandstraald sea king engine door. Rivetten ontbreken langs alle kanten, geen spoor van originele verf te bespeuren. en dan wordt de modelbouwer wakker diep verscholen in jezelf. Je denkt hier kan ik wel iets mee. schilderen? check heb ik nog gedaan. En ok ik was misschien al aardig fan van het 40ste smaldeel heli te koksijde dus ik kan er wel een Belgisch kleurtje aan geven.
Dus benader je het project zlsof je een model gaat maken, met heel wat research. En dat is aardig nodig. kleuren opzoeken, afmetingen bepalen aan de hand van foto's maar allereerst welke rivetten zijn deze in gods naam:

Afbeelding

Gelukkig zijn er mensen in mijn vriendenkring die in de sector werken en deze konden mij zeggen dat dit type rivetten namelijk cherrymax rivetten zijn. En daar begint het probleem, ze zijn namelijk niet makkelijk te vinden tenzij te bereind bent om een half fortuin op tafel te leggen. Gelukkig is er ebay en ja na enkele dagen heb je ongeveer uitgevogeld welk type cherrymax rivetje je nodig hebt, welk klembereik of wel diameter het boorgat moet hebben. want och ja het metrische systeem is hen niet bekend en als je gewoon bent om in mm te meten heb je de neiging om alles te dubbelchecken. of zelf te twijfelen of je de juiste aan het bestellen bent.

Dus enkele weken later komen deze binnen:

[/img]https://scontent.fbru2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/22540096_10155061134208481_3632208202485048591_n.jpg?oh=ac1c9444c5ed28fa020afcc41082efed&oe=5A6FFB83[/img]

Dus start het proces van rivetjes plaatsen om zo de structuur terug zijn sterkte te geven. Want dit ding is niet enkel een deur, het is ook een platvorm waarop je kan staan om indien nodig een check van de motor te kunnen doen. De plaatsing is gelijkaardig aan gewone rivetten dus daarvan geen foto's, zou misschien een beetje saai zijn.

hierna enkele mailtjes naar basis koksijde om teweten te komen welke kleuren ze hebben gebruikt om dat helicoptertje te schilderen. en gelukkig warden deze bereid mij hierin te helpen. Dus nadat we deze referentie's hebben, laten we enkele spuitbusjes verf maken en beginnen we te schilderen.

allereerst een laagje primer uiteraard, om daarna te volgen door wat oranje/rood

Afbeelding

en dan krijg je uiteindelijk dit:

Afbeelding

om dan naadloos over te gaan naar het olijfgroen maar uiteraard eerst afplakken om een strakke lijn te krijgen, wat niet evident is op een onderdeel met enkele honderden rivetten.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas ook hier durven er al eens schoonheidsfoutjes te gebeuren. Tijdens het spuiten van het groen viel het mij op dat een van de witte markings die erop moesten komen makkelijker aan te brengen was voordat het groen gespoten werd. Dit door de positie van de lijn tot waar de witte streep moest komen. indien ik eerst alles groen had gespoten was de zone die moest afgeplakt worden om het witte kader te maken veel moeilijker af te plakken juist doordat die verdomde rivetjes overal zitten. dit probleem stelde zich enkel onderaan rechts. alle andere markings hadden volgens mijn foto's dit probleem niet. In dit geval moest dus eerst het wit gespoten worden, dit moest dan worden afgeplakt en dan pas kon ik verder met het groen.

Afbeelding

Afbeelding

En na enkele dunne laagjes wit, wat afplakwerk konden we weer verder met de groene kleur.

Afbeelding

Afbeelding

Om dan uiteindelijk tot dit voorlopige resultaat te komen:

Afbeelding

En hierop volgt natuurlijk het aanbrengen van de markings, wat een kleien uitdaging is op zich, geen enkele van de sea king mk 48 is exact hetzelfde. ieder toestel is licht anders dan het andere. er zit compleet geen standaard meer in. Sommige markings zijn dunner bij de ene, andere zijn dan weer een pak dikker, en ga zo maar door. Het enige voordeel dat de rivetten geven is dat je wel makkelijk afstanden kan inschatten.

Dus na het maken van enkele templates om enkele zaken aan te duiden kon het afplakken terug beginnen:

Afbeelding

Afbeelding

Gevolgd door geduldige fijne laagjes rood en wit.

Afbeelding

Om dan na enkele dagen de boel te kunnen uitpakken als een kind op zijn verjaardag.

Afbeelding

En zo staat hij er momenteel bij, maar helaas zijn we nog lang niet klaar. dus we kunnen wel nog een kleine update verwachten.
En hoewel het niet echt modelbouw is, hoop ik dat jullie ervan hebben genoten.

groeten, Stijn

_________________
aude audenda
bezigheid van het moment: http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... 83&start=0


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 okt, 2017 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
stijnzor schreef:
Beste medebrouwers,

Kennen jullie ook dat punt in jullie leven, je koopt een huis en gaat samenwonen. maar je vriendin is niet zo gek van je hobby omdat ze nogal wat plaats in huis inneemt die je op dat ogenblik niet altijd hebt. en er soms iets te chaotisch uitziet om goed te zijn. Terwijl je zelf denkt dit is toch ordelijk anders kan ik de stukjes niet meer vinden?

om nog maar te zwijgen van werk dat al vrij veel kostbare tijd inneemt?


Nee, dat gevoel ken ik niet. :lol: :lol: :lol:

Ik neem aan dat je dit ook niet in huis mag plaatsen?

Even alle gekheid op een stokje, ik vind dit een zeer leuk item. Ik denk dat er maar weinig zijn die zoiets zouden doen dus het is erg leuk om te zien. Het spuitwerk ziet er goed uit. Niet te zien dat het met wat spuitbussen is gedaan. IK ben al benieuwd naar de volgende update. Goed bezig

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 okt, 2017 13:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jul, 2007 16:56 pm
Berichten: 255
Woonplaats: kuurne
fvdm schreef:
stijnzor schreef:
Beste medebrouwers,

Kennen jullie ook dat punt in jullie leven, je koopt een huis en gaat samenwonen. maar je vriendin is niet zo gek van je hobby omdat ze nogal wat plaats in huis inneemt die je op dat ogenblik niet altijd hebt. en er soms iets te chaotisch uitziet om goed te zijn. Terwijl je zelf denkt dit is toch ordelijk anders kan ik de stukjes niet meer vinden?

om nog maar te zwijgen van werk dat al vrij veel kostbare tijd inneemt?


Nee, dat gevoel ken ik niet. :lol: :lol: :lol:

Ik neem aan dat je dit ook niet in huis mag plaatsen?

Even alle gekheid op een stokje, ik vind dit een zeer leuk item. Ik denk dat er maar weinig zijn die zoiets zouden doen dus het is erg leuk om te zien. Het spuitwerk ziet er goed uit. Niet te zien dat het met wat spuitbussen is gedaan. IK ben al benieuwd naar de volgende update. Goed bezig


Het zou misschien kunnen zijn dat dit ook niet in huis zal mogen staan, maar ach ik doe m'n best. en wie nooit iets doet kan ook nooit iets misdoen :wink:
bedankt voor de comments, momenteel ben ik bezig met de stickers die erop moeten. hopelijk snel een update hierover.

groeten,
Stijn

_________________
aude audenda
bezigheid van het moment: http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... 83&start=0


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 okt, 2017 14:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jul, 2007 16:56 pm
Berichten: 255
Woonplaats: kuurne
Dag modelbouwers,

Op dit ogenblik zijn we dus bezig met het ontwerp van de markings, nuja ontwerp... Het meeste is gewoon tekst.
Dit gaan we laten uitsnijden op wit vinyl.

Eerst maken we hiervoor een vector tekening in Adobe Illustrator, dit laat ons toe om makkelijk de afmetingen ervan te kunnen aanpassen.

Afbeelding

Deze zijn nu ruw op de juiste afmetingen zodat we ze eens kunnen uittesten op de deur. Dit laat ons dan toe om de afmetingen nog te finetunen aan de hand van verschillende foto's.
Ook wacht ik nog op enkele detailfoto's van een stukje tekst voor boven het scharnierpunt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zo staat hij er nu bij, Nu gaan we verder met het afwerken van de tekening.

groeten Stijn

_________________
aude audenda
bezigheid van het moment: http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... 83&start=0


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 okt, 2017 6:45 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
En dat alles onder werktijd? :mrgreen:

Geef mij zo'n baas.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 nov, 2017 16:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jul, 2007 16:56 pm
Berichten: 255
Woonplaats: kuurne
Bert Takken schreef:
En dat alles onder werktijd? :mrgreen:

Geef mij zo'n baas.



helaas, allemaal na werktijd, maar ik heb wel onbeperkte toegang tot de gebouwens :D

_________________
aude audenda
bezigheid van het moment: http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... 83&start=0


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 nov, 2017 23:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik zie dit nu pas.. ik had wat bedenkingen tijdens het lezen van je eerste post aangezien ik het er in blank metaal al gaaf genoeg uit vond zien, maar het spuitwerk ziet er heel professioneel uit. Erg gaaf.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 nov, 2017 20:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jul, 2007 16:56 pm
Berichten: 255
Woonplaats: kuurne
TheFlyingDutchman schreef:
Ik zie dit nu pas.. ik had wat bedenkingen tijdens het lezen van je eerste post aangezien ik het er in blank metaal al gaaf genoeg uit vond zien, maar het spuitwerk ziet er heel professioneel uit. Erg gaaf.



Bedankt voor het compliment! Ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat ik lang heb getwijfeld of dit een goed idee was, uiteindelijk geef je geld uit aan iets dat evenveel kost als een gemiddelde trumpeter kit. (zonder verzending) want deze stukken komen uit de UK aangezien hier jammergenoeg niet echt een gewoonte is om in zulke onderdelen te handelen.
En je kan deze onderdelen op veel manieren oneer aandoen of gewoon naar de kl*** helpen. Dat samen met het feit dat deze dingen nier bepaald voor het rapen liggen.

Meestal probeer ik indien mogelijk iets funtioneels toe te voegen, zonder afbreuk te doen aan het origineel of het te beschadigen. Zo heb ik ooit eens een onderdeel van een landingsgestel van een sea king omgevormd tot een staande lamp die zo in elkaar zit dat er geen schade of aanpassingen moeten gedaan worden aan het verzamelstuk, maar dit is een totaal andere orde...

Afbeelding

Verder ben ik op dit ogenblik aan het wachten op de bestickering, maar ondertussen heb ik enkele foto's buiten bij daglicht gemaakt ter controle van de kleuren. En deze geef ik bij afsluiter nog even mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groeten,
Stijn

_________________
aude audenda
bezigheid van het moment: http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... 83&start=0


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2017 20:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Nou Stijn, dit is gelukt, nu de rest van de heli er maar effe bijscratchen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 18:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jul, 2007 16:56 pm
Berichten: 255
Woonplaats: kuurne
Bert Takken schreef:
Nou Stijn, dit is gelukt, nu de rest van de heli er maar effe bijscratchen


Dag Bert, heb er al over nagedacht maar helaas zonder tekeningen gaat dat niet lukken :wink: nee helaas vrees ik dat mijn skills dat niet aankunnen alsook de ruimte beperkt is maar eerlijk? ik zou niet liever willen.

ondertussen zijn de stickers aangekomen en zijn deze op de duer geplakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu moet ik enkel nog een sjabloon laten maken om in het witte vlak danger te kunnen schilderen, Eerst had ik gedacht om dit ook met een sticker te doen. Maar de kleur zou kunnen afwijken van de donker rode lijnen die al op het paneel zijn aangebracht en ik zou liever het risico niet nemen.

Dat is dan de laatste stap en dan is ie klaar.

Groeten,
Stijn

_________________
aude audenda
bezigheid van het moment: http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... 83&start=0


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement