Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 18 jul, 2017 16:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 13 apr, 2017 11:19 am
Berichten: 47
Beste b(r)ouwers,

Eerder dit jaar hebben mijn vrouw en ik ons al voorgesteld. Zie: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 15&t=49506
In dit draadje doe ik verslag van de bouw van een arbeiderswoning uit het Interbellum, losjes gebaseerd op dit model van Articec (in 1:87 en 1:160): http://www.artitec.nl/index.php/en/kits ... ory_id=121

Het huis wordt geheel uit hout opgetrokken. We bouwen het huis en het interieur zoveel mogelijk zelf.
Op basis van een schets zijn we begonnen met de begane grond, die als volgt is ingedeeld:
- Gang met trap naar bovenverdieping;
- provisiekast en toilet;
- keuken;
- voor- en achterkamer, gescheiden door een kleine suite.

De stijl uit die tijd is art nouveau, of is daarvan afgeleid. Meubilair werd opgebouwd uit vrij strakke vormen. Functionaliteit ging voor vorm en de goedkopere meubelen waren vrij eenvoudig. Dat maakt het namaken relatief eenvoudig. Tijdschriften uit die tijd bevatten interieurfoto's die qua stijl en luxe pasten bij de sociale klasse. Een schoolmeester had een wat luxer en comfortabeler meubilair dan een geschoolde arbeider. Men diende zijn plaats te weten en die moest zich in het interieur weerspiegelen.
Hoewel we die stijl zoveel mogelijk aanhouden, zijn we niet roomser dan de paus. We veroorloven ons wel eens een kleine stijlbreuk als dat zo uitkomt. Dus het is vast niet altijd geheel historisch verantwoord, maar och; het is ONS huis :D .

We zijn begonnen met een grove indeling. Keukendeur en stolpdeuren zijn van Internet geplukt en in het casco geplakt. Ik heb dus geen gedetailleerde bouwtekening, maar ontwerp en bouw gaandeweg.
Afbeelding

Afbeelding

Het probleem bij de bouw van een Nederlands huis is dat er bijna niets te koop is. In webshops en op beurzen zijn wel kozijnen, ramen en deuren te koop, maar alleen in Angelsaksische stijl. Het was dus zaak deze zelf te maken. Het uit één stuk hout frezen van een deur was geen succes. Ik heb geen CNC frees en moet dus alles uitmeten, uitrekenen en met de hand de frees de juiste bewegingen laten maken.
Bouw van deuren en ramen uit losse onderdelen ging beter. Voor de deuren heb ik een mal gemaakt, en lindehouten latjes van de juiste maat ingeslagen.
Afbeelding

De onderdelen worden aan elkaar gezet met pen-en-gat verbindingen. De "pennen" zijn hier 1mm dikke stukjes van roerhoutjes van de Appie:
Afbeelding

Bij de deuren werk ik van binnen naar buiten. Eerst maak ik de deur, dan het kozijnen er omheen en dan zaag ik het gat in de muur. Zo past de deur altijd, zonder de grote kieren en zonder klemmen.

Het aanrecht is simpel. Gewoon een houten doosje met latjes erop die de deurtjes voorstellen. Het is geen speelhuis (we hebben twee kleinzoons), dus niet alles hoeft open en dicht te kunnen. De laatjes zijn wel
uitschuifbaar. Het granieten blad is een plaatje hout, waar een gat voor de gootsteen in gezaagd is. Daarna is het blad zwart geschilderd, waarna we er met een kortharige penseel en oude tandenborstel witte en lichtgrijze vlekken op aanbrachten. Een laagje vernis zorgt voor de glans.
Afbeelding

Het fornuis is gebaseerd op een bouwpakketje, gekocht op een poppenhuisbeurs, maar iets aangepast zodat het er uit zou zien als een fornuisje met een buitenliggende gasleiding en -kranen, zoals dat in de 20-er jaren voorkwam.
De gaspitten zijn op de frees in een verdeelapparaat "gedraaid", want een draaibank heb ik niet, maar zo ging het ook.
Afbeelding

Afbeelding
In de klep zit een spijkertje en in de kast van het fornuis een klein magneetje, zodat de klep netjes dicht "klikt".

wordt vervolgd.

Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jul, 2017 16:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Mooi begin, vind vooral je trap netjes en de keuken ook natuurlijk!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jul, 2017 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Interessant project, dit ga ik volgen! :brouw:

Op welke schaal bouw je precies?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jul, 2017 17:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 13 apr, 2017 11:19 am
Berichten: 47
Dag Walter,

Dit is 1:12. Een standaard schaal voor poppenhuizen, waarin de meeste objecten te vinden zijn als potten, pannen, serviesgoed, lampjes e.d..
Er zijn ook 1:24 huizen, maar dat is een veel kleinere markt.

En op mijn modelbaan bouw ik in 1:160 (N-spoor) Daar bouw ik momenteel een ondergronds station.
Zie hier voor de huidige stand van zaken:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... &start=100

Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jul, 2017 18:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ha ja, 1/12... ik had al een vermoeden! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jul, 2017 20:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 13 apr, 2017 11:19 am
Berichten: 47
@Ron,

Ja, de trap. Eigenlijk het eerste onderdeel waar ik aan begon en waar ik best tegenop zag, want ik wilde persé een draai bovenin de trap. Nu heb ik zo'n trap in huis en toen bleek het ineens kinderlijk eenvoudig:
de trap maakt een draai van 90 graden. Er zitten 6 treden in de draai, dus treden van 90 : 6 = 15 graden. Simpel.
Nu had ik vroeger een 3 voor meetkunde, maar dit moest nog wel lukken:
Afbeelding

Voor op- en aantreden zijn allerlei normen, dus het berekenen van de juiste tredemaat was ook eenvoudig. Op de juiste afstand wat gleufjes in de trappaal gefreesd en de bovenste treden er in gelijmd:
Afbeelding

M.b.v. een papieren sjabloontje dat ik op de pc heb getekend, de gleuven in de trapbomen gefreesd:
Afbeelding

Treden in de bomen gelijmd:
Afbeelding

...en hij stáááát!!!
Afbeelding

Onlangs heb ik de zijkanten bekleed, zodat hij aansluit op de gangwand bij de provisiekast en toilet:
Afbeelding

Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jul, 2017 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 29 maart, 2015 19:33 pm
Berichten: 103
Woonplaats: Uitweg
Ben,
Wat een ontzettend leuk project! Ook erg leuk om te zien dat de details ook netjes uitgewerkt worden. Bij de eerste foto van de keuken twijfelde ik even of het geen foto van een echte keuken was, tot ik de kleine krasjes in de deur zag. Pet je af!
Ik blijf dit volgen!

Groeten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jul, 2017 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 13 apr, 2017 11:19 am
Berichten: 47
Onderdeel van de fase die we nu onder handen hebben, is ook het toilet, of liever gezegd de oude poepdoos.
Eigenlijk had ik een oude toiletpot met gietijzeren stortbak willen plaatsen. Die stortbak kon ik zelf nog wel maken, maar zo'n porseleine pot zou ik moeten kopen. Alleen zijn ook die alleen in Angelsaksische stijl te vinden, meestal rijkelijk met bloemetjes versiert. Dat past niet in een oer Hollands huisje.
Maar er was een alternatief. Lang niet alle woningen waren in de 20-er jaren al op het riool aangesloten. Een ouderwetse poepdoos met een kiepeltonnetje erin was dan het standaard sanitair. Meestal bevond dat zich in een houten huisje achter het huis, of aan de rand van een sloot, maar soms ook binnenshuis. Het was dus zaak om het toiletraampje dag en nacht open te laten staan. Doorspoelen kan immers niet. De gedane zaken werden doorgaans afgedekt met een paar handjes zaagsel. De kiepeltonnetjes werden geregeld afgehaald door een man met een z.g. "Boldootwagen". De herkomst van die naam is niet moeilijk te raden :P.

Tonnetjes had je in heel veel soorten, dus dat luistert niet zo nauw. De basisvorm is licht conisch. Het tonnetje staat dus erg stabiel. Rond twee houten schijfjes heb ik houten duigen geplakt, die na te zijn geschilderd met hoepeltjes van fosforbrons worden voorzien en twee kloeke handvatten.
Het tonnetje staat in de poepdoos, waar nog een zinken trechtertje in moet, die er voor zorgt dat er niets buiten het tonnetje terecht komt. Met een schotje wordt het tonnetje aan het zicht onttrokken.
Afbeelding

Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jul, 2017 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Het hangt er ook vanaf waar je je huis situeert, in de stad of op het platteland. Reeds in de 18de eeuw bestonden er al aalputten... op het platteland stond het toilet buiten boven op een put, (de zogenaamde "HUDO" zoals dat bij de scouts word genoemd)... was die vol werd het hele toilet opzij gezet en de put geruimd waarvan de inhoud dan op het veld werd verspreid. Later kwam de aalput met het deksel als het toilet binnenstond, dat had vele vormen: ofwel met een deksel voor de stoel of wel liep de put door tot naar buiten waar het deksel lag. In noodwoningen werd de ton gebruikt en vaak in het begin ook in de steden voordat riolering en aalputten daar algemeen werden maar niet alle toiletten waren aangesloten op de riool, de meeste bleven nog decennia lang met een aalput zitten die soms meerdere keren per jaar moest worden geruimd.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jul, 2017 14:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 13 apr, 2017 11:19 am
Berichten: 47
Walter,

Dank voor deze historische aanvulling :) Van "aalputten" had ik nog niet gehoord. Mijn grootvader uit Soest heeft in de crisisjaren (begin 30er jaren) ook een tijdje putten geleegd. De inhoud verkocht hij aan de boeren in en rond het dorp en hij kon volgens mijn vader 's avonds soms tevreden in zijn handen wrijvend vertellen dat hij vandaag weer een "lekkere vette put" had leeggehaald. :D :D

Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement