Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 maart, 2017 23:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 23:20 pm
Berichten: 8
Weet niet of deze bij civiele luchtvaart hoort, maar ik zet m toch maar hier, omdat het geen bouwpakket is.

Zal me eerst kort voorstellen: Martijn, 39 jaar, toen ik een tiener was aardig wat modelvliegtuigen in elkaar geknutseld, maar daarna nooit meer.
Een goede vriend van me heeft een Utravia Pelican gebouwd, een tweezitter toestel waar ik regelmatig een soort van vlieglessen in krijg. Om de beste man eens iets origineel cadeau the doen heb ik het hele internet afgespeurd naar een schaalmodel van een Pelican. Nergens te vinden. Toevallig had ik kort daarvoor iets over 3D printen gezien op youtube en toen dacht ik dat ik misschien zelf wel iets kon maken.
Moet ik wel 3D kunnen tekenen natuurlijk, heb het ooit op een blauwe maandag geprobeerd maar er niet echt ver mee gekomen. En mega bedragen neerleggen voor pro software ga ik ook niet doen. Wat is er dan gratis én goed? Sketchup bijvoorbeeld. Of Blender. Wat daarmee gemaakt was zag er geweldig uit, vond ik. Maar Blender zou een mega hoge leercurve hebben. Maar er zijn ook honderden tutorials. Dus het werd Blender. Eerst overweldigend, maar later vond ik alles best logisch. En ook al ben ik 4x helemaal opnieuw begonnen, er kwam toch iets van een vliegtuig op mijn scherm:

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk was ik redelijk tevreden. Ondertussen had ik me ingelezen in de do's en don'ts van het 3d printen. Doorzichtig printen was lastig, dus waarschijnlijk geen echte ramen. Hmm, balen.
En een 3D printer is beperkt in de vormen die het kan printen, dus m'n vliegtuig moest in stukken.

Afbeelding

Ik vond iemand via 3Dhubs.com die voor een redelijk bedrag mijn hele vliegtuig kon printen. Beetje verkeken op de spanwijdte, die uiteindelijk 50cm is geworden.

Terwijl ik wachtte op levering van de onderdelen, was ik nog wat met Blender aan het spelen:
Afbeelding

En toen kwamen daar de onderdelen!
Afbeelding

De romp was prima, zag er erg strak uit. Maar de vleugels waren minder. Ik kon er doorheen blazen, zo poreus waren ze. Ik heb alles geschuurd en de vleugels op de romp geplakt. Dit had nogel wat voeten in aarde, want ik had uiteraard geen verbindingstukjes meegetekend in Blender. Dus bij de modelbouwshop een plaatje plastic gehaald en daarmee een soort steun in de vleugel gelijmd.
Daarna spuitplamuur van Alabastine erop. Wat een uitvinding, gevonden dankzij dit forum. Helaas waren de gaten in de vleugel te groot om opgevuld te worden door de spuitplamuur.

Vanavond de hele boel maar in de gewone plamuur gezet. Ik hoop dat het plastic het kan verdragen. Dit plamuren is voor mij ook helemaal nieuw, dus ik hoop dat ik de boel niet vernaggel.

Morgen meer foto's van hoe de boel er nu bij staat. Hopelijk is het dan nog plastic en is het niet vergaan. :o


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 maart, 2017 0:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Een volledig schaalmodel in bouwpakket met een 3D printer gemaakt lijkt me interessant om te volgen en ja: de onderdelen lijken me inderdaad nogal doorzichtig te zijn. Maar laat dat je niet ontmoedigen, ik denk wel dat het goed komt. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 maart, 2017 12:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 23:20 pm
Berichten: 8
Helaas, het kwam niet goed. :?

http://imgur.com/a/367Ql

Nu met de betreffende 3D hub aan het overleggen hoe nu verder. Denk dat ik ze opnieuw teken, nu in delen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 maart, 2017 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2004 20:21 pm
Berichten: 824
wel gaaf dit.
het mooiste zou zijn om deze delen te gebruiken als master om het uit eindelijk in resin te kunnen gieten.

Een 1:32 Cessna 152/172 zou ook mooi zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2017 22:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 23:20 pm
Berichten: 8
Nou, terug van weggeweest, even een update:


Schuren en plamuren terwijl ik wacht op de nieuwe vleugels
Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen had ik het model ook al laten vallen waardoor het hoofd landingsgestel afbrak. Lang leve de secondelijm...

Nieuwe vleugels, in 2 delen dit keer....euh ok....Dat wordt nog meer schuren en plamuren.
Afbeelding

Uiteindelijk heb ik 2 bussen spuitplamuur leegespoten op dit ding. :hammer:
Afbeelding


Na een paar laagjes wit uit een spuitbus van de Action
Afbeelding

Vanavond met een busje zilververf begonnen aan het eerste cockpitraam. Een uur afplakken voor 3 minuten spuiten.
Afbeelding

Helaas heb ik geen mogelijkheid om een gewichtje voorin te plaatsen, dus zal ik het model vast moeten plakken aan een ondergrond. De achterkant is veel zwaarder dan de voorkant.
Ik ben nog op zoek naar een plexiglas display case die groot genoeg is (spanwijdte van 40cm), of kan ik die beter zelf in elkaar lijmen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2017 22:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 23:20 pm
Berichten: 8
BeeJee schreef:
wel gaaf dit.


Een 1:32 Cessna 152/172 zou ook mooi zijn.


Er zijn genoeg gratis 3d modellen van een Cessna te downloaden. Dan moet je m alleen nog omzetten naar iets printbaars. ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 apr, 2017 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2004 20:21 pm
Berichten: 824
Welke kist wordt het?
Ik fotografeerde deze op Teuge, heeft een leuk schema.

photo 406269


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr, 2017 12:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
gaatje boren waar de schroef komt, eventueel ook voor de koelopeningen, en daar lood of zo in steken? Mooi werk en mooi geschuurd...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr, 2017 16:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Ziet er goed uit! Voor het gewicht voorin een tip: Gaatje boren op een onzichtbare plek aan de voorkant en er een draad soldeertin doorheen duwen tot er genoeg gewicht in de neus zit.

E

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 apr, 2017 21:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 23:20 pm
Berichten: 8
Dat durf ik niet. De binnenzijde van de neus is niet hol, maar bevat een ruitjesstructuur. Deze zorgt voor de stevigheid van de neus.De plastic wand is best dun. Het gewichtsverschil is bovendien erg groot, door diezelfde structuur in de staart.

BeeJee, het wordt de PH-HGD, woont ook op Teuge. ;)
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement