Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 16:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 11 maart, 2016 21:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 11 maart, 2016 20:00 pm
Berichten: 7
Woonplaats: thuis
Hallo allemaal,

Ik ben Mart(en), een nieuwe bouwer (zie voorstelhoekje) en ik wil / hoop hier jullie de bouw van mijn NS 1200 van petflesplastic te laten zien.
Even vooraf:
Ik heb vriend/kennis, give it a name, die ont-ze-ttend creatief is, met van alles en nog wat. Hij bouwt trams, auto's, treinen, schildert etc. etc. etc.
Op een keer had hij een kap van een NS 1200, gebouwd van petflesplastic, die hij weg wilde gooien. Ik vroeg of ik de kap mocht hebben; zodat ik er een loc van kon bouwen. Geen probleem. Pakket opgestuurd, netjes ontvangen, grote kap (58cm) eruitgehaald met wat losse onderdeeltjes en dat was het. Inmiddels is de lockap nog steeds jammer genoeg in dezelfde staat, daar ik té veel moeite had met onderdelen vinden. Gelukkig kwam ik op dit forum terecht, waar ik hoop dat men mijn kan helpen, zodat ik alsnog deze loc af kan bouwen.

Als ik weet, hoe ik hier een foto plaats; dan laat ik de kap uiteraard zien!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;
Mart(en)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 maart, 2016 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Ik ben benieuwd. Lastig te verlijmen toch?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 maart, 2016 23:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 11 maart, 2016 20:00 pm
Berichten: 7
Woonplaats: thuis
Ik weet het (nog) niet. Ik heb er nog niet aan gewerkt....

Tot in de pruimentijd!
Groet;
Mart(en)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 maart, 2016 23:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Ben je pruimenboer?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart, 2016 1:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een fototje :roll:
In het kopje berichten aan en van de beheerders vind je het stuk over het plaatsen van foto's.
Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart, 2016 2:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 11 maart, 2016 20:00 pm
Berichten: 7
Woonplaats: thuis
Hierbij een fotophoto 364490

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;
Mart(en)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart, 2016 17:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
De 1200...toen had de NS nog echt materieel rijden, ik heb dit altijd de mooiste lok gevonden, die in de na-oorlogse tijd rondreed


58 cm, daar zijn wat flessen ingegaan denk ik, en het ziet er knap uit. Maar wil je alleen optisch werken, dus puur de wielen en de trolleys of nog verder detailleren?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart, 2016 18:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 11 maart, 2016 20:00 pm
Berichten: 7
Woonplaats: thuis
Voorlopig alleen statisch model gezien de kosten....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2016 1:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Ik denk even mee, als je als statisch model wil, dan kan je hem op blokjes zettenen bij de zijkant een foto van een draaistel zetten. Dan kan je ook het zijaanzicht van de draaistellen, gaan schratchen etc, als het ware een 3d foto. Dan kan je ook een echt draaistel eronder bouwen. Met lege motoren. In tegenstelling tot auto's en schepen, is er aan een elektromotor nu eenmaal weinig te zien.

Dan hoef je alleen uit te zoeken, hoe de wiegbalk, waarmee het draaistel naar het rijtuig verbonden is, een 2, 3 4 punts plaatsing heeft.
De draaistellen, zijn elkaars gelijken en de draaistelhelften zijn elkaars spiegel beeld.

Detail foto's kan je zelf zoeken of anders bij het spoorweg museum zelf maken, maar ik verwacht dat door treinspotters deze allang gemaakt zijn.
Evenzo van de stroomafnemers, en isolatoren en de rest wat zich op het dak bevind.

Ik ken deze loc niet van binnen en van buiten, dus nagaan, wat er zich onder het rijtuig bevindt, of dat alles in het motorcompartiment is geplaatst.

Als je verder gaat, wil ik graag helpen met foto's zoeken, onderdelen benoemen, raad over de materialen 1:1

Aan jou de taak om eerst uit te rekenen, 580 mm is dus de lengte, verder met een trein, centimers zijn voor breikluppies. Dus of de loc is 0,58 m of 580. dan mag mm achterwege blijven. De rijtuighoogte is vast en de perron hoogte ook, zo ook de spoorbreedte.
Deze is 1440 oftewel, 1,44 m. de rijtuighoogte is 1040, of 1,04 m. dus eenvierenveertig en veertienveertig. Dan is de rijtuighoogte duizendveertig.
Deze is vast, bij de NS zijn de hoogtes van de perrons niet gelijk...

Op welke schaal is dit rijtuig gemaakt? Duidelijk niet op H0 of H1, of een H norm, dat is voor de treinbouwers, en die bouwen alleen dioramas. Zoals 1:45 of 1:87, of eerder 1:12. Aan die maten zal je echt voldoen. Mijn start zou zijn uitzoeken en meten aan de hand van je foto, en de informatie die ik gevonden heb, zou ik kiezen, voorbovenkant, middenstijl tussen de ramen dakstijl van de a en b cabine, want aan dit model is heel veel verbouwd en veranderd, in de tijd dat hij dienst deed. Zoo kan er in de neus iets van een installatie zijn, of een holle ruimte, of echt een Ramverbinding, lees Blok beton.


Tot in de pruimentijd
Groet Aris

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 maart, 2016 10:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 26 dec, 2007 14:44 pm
Berichten: 138
Woonplaats: Nijkerk
Bert Takken schreef:
De 1200...toen had de NS nog echt materieel rijden, ik heb dit altijd de mooiste lok gevonden, die in de na-oorlogse tijd rondreed
Eensch... Een 1200 is een imposant amerikaans monster... 8) 58 cm? Schaal 1:30, dus, zo'n beetje...Ok...

@Aris5, kleine correctie, geen 1440 maar 1435mm :mrgreen:

_________________
I use billion dollar satellites to find Tupperware in the woods!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement