Citaat:
Misschien een beetje vreemd dat ik het vraag. Maar die stuurtjes in zo'n tram uit het museum is dus het gaspedaal. Hoe verder je deze open zet, hoe harder je kunt.. (even heel simpel gevraagd zodat ik het snap).
"Bij de tram uit het museum, zie je aan de linkerkant inderdaad een "stuurtje" dit kan ook een handel zijn. Daar onder zie je een brede kast of het is weggewerkt, dat is om het zo te noemen, inderdaad het "gaspedaal" Er zit een "nul" stand op, vanuit dit punt met de klok meedraaien, schakelt, de weerstanden af en ga je sneller rijden. Als je de maximum snelheid bereikt heb zet je hem in de nulstand. Wil je over naar remmen, dan ga je van uit de nulstand tegen de klok in draaien en schakel je het remcircuit in.
Als je een klok neer zou leggen, dan is de 6, de nulstand of vrijloop. En is de 7 de eerste rijstand dan naar de 10 vervolgens naar de 2, zijn de verschillende vormen van rijden/ stroomtoevoer. Van de 6 naar de 5 is de eerste remstand naar de 2 is direct zo snel mogelijk remmen.
Wel bedenken, dat de contacten voelbaar zijn als de minuten streepjes
Daarbij bedenken, hoe sneller hij rijdt, hoe beter hij remt, heb je een vaart van 10 km/h dan zal je naar de 3 of 2 moeten voordat er iets gebeurd. Rij je 60 km/h dan is de 5 al duidelijk voelbaar als remmen, ga je dan direct naar de 3 dan heb je alle passagiers in je nek.
Bii de museum tram, de rechter handel, is een handrem/parkeer rem. Op het plaatje in het verhaal is dit al een handel, met uiterlijk van een auto. Bij de oudere tram, is dit een handel, met de werking van een ratel, en door het opwinden van een ketting trek je de remblokken aan. Die kunnen of in de motor, aan de as, of zelfs tegen metalen banden van de wielen aan zitten. Vandaar de ratel, want het kost flink wat kracht om deze zo vast te zetten dat hij gaat remmen. Zonder de rij/rem controller, krijg je met de handrem de tram niet tot stoppen.
Om het nog leuker te maken, met deze (museum)tram, kan je rustig een rijstand kiezen en deze blijft in de stand, dat je loslaat. Hij gaat niet naar sneller rijden, maar ook niet naar een remtoestand. In principe, kan je gewoon weglopen en een praatje houden in de passagiers ruimte. De tram zal met een vaste snelheid blijven rijden, totdat iemand hem naar de remtoestand brengt