Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 02 dec, 2020 4:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 25 feb, 2016 0:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Citaat:
Misschien een beetje vreemd dat ik het vraag. Maar die stuurtjes in zo'n tram uit het museum is dus het gaspedaal. Hoe verder je deze open zet, hoe harder je kunt.. (even heel simpel gevraagd zodat ik het snap).


"Bij de tram uit het museum, zie je aan de linkerkant inderdaad een "stuurtje" dit kan ook een handel zijn. Daar onder zie je een brede kast of het is weggewerkt, dat is om het zo te noemen, inderdaad het "gaspedaal" Er zit een "nul" stand op, vanuit dit punt met de klok meedraaien, schakelt, de weerstanden af en ga je sneller rijden. Als je de maximum snelheid bereikt heb zet je hem in de nulstand. Wil je over naar remmen, dan ga je van uit de nulstand tegen de klok in draaien en schakel je het remcircuit in.
Als je een klok neer zou leggen, dan is de 6, de nulstand of vrijloop. En is de 7 de eerste rijstand dan naar de 10 vervolgens naar de 2, zijn de verschillende vormen van rijden/ stroomtoevoer. Van de 6 naar de 5 is de eerste remstand naar de 2 is direct zo snel mogelijk remmen.
Wel bedenken, dat de contacten voelbaar zijn als de minuten streepjes

Daarbij bedenken, hoe sneller hij rijdt, hoe beter hij remt, heb je een vaart van 10 km/h dan zal je naar de 3 of 2 moeten voordat er iets gebeurd. Rij je 60 km/h dan is de 5 al duidelijk voelbaar als remmen, ga je dan direct naar de 3 dan heb je alle passagiers in je nek.

Bii de museum tram, de rechter handel, is een handrem/parkeer rem. Op het plaatje in het verhaal is dit al een handel, met uiterlijk van een auto. Bij de oudere tram, is dit een handel, met de werking van een ratel, en door het opwinden van een ketting trek je de remblokken aan. Die kunnen of in de motor, aan de as, of zelfs tegen metalen banden van de wielen aan zitten. Vandaar de ratel, want het kost flink wat kracht om deze zo vast te zetten dat hij gaat remmen. Zonder de rij/rem controller, krijg je met de handrem de tram niet tot stoppen.

Om het nog leuker te maken, met deze (museum)tram, kan je rustig een rijstand kiezen en deze blijft in de stand, dat je loslaat. Hij gaat niet naar sneller rijden, maar ook niet naar een remtoestand. In principe, kan je gewoon weglopen en een praatje houden in de passagiers ruimte. De tram zal met een vaste snelheid blijven rijden, totdat iemand hem naar de remtoestand brengt

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2016 2:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Nu terug naar 1905, de Titanic moest nog gebouwd worden, en nog niet gezonken en aan de eerste wereld oorlog dacht niemand. En de vliegtuiegen of vliegtuig techniek, bestond nog niet.
Het spoor, wat ook op rails rijdt, heeft tot dik na de 2 wereldoorlog geweigerd om van het stoom af te stappen.
Lagers, wat zijn dat, kogellagers, of andere.

Dus toch terug nar wat bekend is, de paard en wagen en de koets.

Wat merkte men snel, de truck/bogie/draaistel. moet uit 1 stuk bestaan. Dat wordt dus gegoten, en met eventuele klink verbindingen, iets anders erbij.

Kwam het koppel, met name de aanzet, dat is als bij een diesel/ in de laagste versnelling, en de motor op het perfecte toerental, zonder koppelingschijf, direct probeert te rijden. Nu een dieselmotor zal stoppen, of even wachten.
De seriemotor, zal dan nog erger worden. Die heeft als eigenschap ook, zonder belasting...iets aandrijven slaat op hol, en (modern gereedschap) 15000 omw/sec. Is de belasting heel groot, dan komt de vervelende eigenschap naar boven, die gaat het ontstaan van zijn kracht tegenwerken.

ook om de seriemotor te beteugelen, is er een overbrengen, dmv een tandwielkast, dat ieder omwenteling van de rotor, in een verhouding 1:3 overgebracht word. In die tijd was het heel nomaal, dat bij de aanzet of rijden of plotseling remmen, de motor door alles heen vloog.

Een oplossing is gevonden in Aspotten en glijlagers en reactiearmen

photo 362366

photo 362367
photo 362369
photo 362370

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2016 3:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Ook zijn we nog in de tijd, dat er geen vliegtuig is. Hoe op te lossen, Auto's rijden nog niet, vrachtauto's zijn net geboren.

Wat nu te doen, de bedoeling is passagiers zo comfortabel mogelijk te vervoeren. nu dan moet je bij de vliegtuigen zijn, die beiden hulp, als ze al bestonden.

Dus de truck was daar, en nu droog te houden, Gekozen werd uit houten spanten een geraamte te bouwen en dit te bekleden met linnen. Dit is dus het dag geworden, omdat de controller droog moet zijn, is er gekozen, om deze te overdekken met hout. De passagiers ruimt, zijn de houten spanten, bedekt met linnen en nu noemt met dat een "waterafstotende coating"

Daar is later dankbaar gebruikt van gemaakt, het houten spanten vliegtuig, bekleed met linnen. Het zou echter nog langer duren, voordat met een vliegtuig passagiers vervoerd konden worden. Deze Dak techniek is dankbaar gebruikt van gemaakt door vliegtuig bouwers, 1 stoel met 1 motor.....

Ach in 1905 dacht niemand met een tram een tram van de rails te schieten, laat staan oorlog en kanonnen inbouwen.

Nu was aan de orde, het draaistel, krachten beheersen, wegvloeien, en als een lege tram rijd of een volle, moet dit ergens op gevangen worden.
Laat staan, dat er al een probleem ontstaat, bij het remmen. en naar aanleiding van de gevestigde orde, de dakafwerking

photo 362376

photo 362374

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 feb, 2016 11:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 nov, 2009 19:51 pm
Berichten: 775
Woonplaats: Bergen op Zoom
Mooi om te zien deze bouw en van de uitgebreide uitleg is veel te leren.
Trams zie je inderdaad niet veel gebouwd worden en qua kits valt het inderdaad ook tegen.
Ik weet dat Occre er een paar in zijn programma heeft. ( http://www.occre.com/model-tram.html )

Zelf ben ik mij aan het voorbereiden om ook een tram te bouwen maar dan een meer moderne, de 102Na van Modelik :D
Dit wordt mijn volgende project als de havenkade klaar is :wink:
Afbeelding

Fred

_________________
We can not do great things in this world.
We can only do smal things with great love.
(Mother Theresa)

http://papiermodelbouw.forum2go.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2016 1:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Fred, dat is ook een mooie. En inderdaad veel moderner. De poolse heeft, een al dan niet gehaal af half afgesloten cabine. De voordeur zit achter de bestuurder, zodat deze warm blijft in de winter. Een mechanische ruitenwisser, al dan niet elektrisch. Zelf beweegbare deuren, met in het interieur deurkasten. Een verlaging naar straatniveau in het rijtuig. Waarschijnlijk voor de bestuurder een voet en cabine verwarming. Voor de passagiers een rijtuig verwarming. De rij-rem schakelkast is door middel van laagspanning schakelaars, die de hoge voltage EM-schakelaars bedienen.

Ik heb de kit bekeken, ook de geleding, vindt ik heel interessant!!! Lijkt mij een uitdaging. Het dak dit is op het kantelpunt, van linnen naar metaal, ook de bediening van de deuren, remmen. Is hier of electrisch, of pneumatisch en/of hydaulisch. zo ook de deur inklem beveiligingen. Onder de voorbumper is de vangbeugel te zien, zal er een vangschep.
Ik ben heel benieuwd als je eraan begint, welke details er nog meer zijn.

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 maart, 2016 22:56 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4748
Woonplaats: Helaas prive nu.
Fijn die uitleg over de werking van zo'n tram.
Wij gaan vaak naar het open lucht museum in Arnhem. Daar rijden nog mooie exemplaren. En ook heb vorig jaar en het jaar ervoor een restauratie gevolgd. Deze worden weer helemaal origineel terug opgebouwd.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik // Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Bumblebee [papieren model]
Uss Enterprise CVN65 [plastic model]
Hunter anno 1797 [ houten model]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart, 2016 1:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Hoi Riksgewijs, als je de volgende keer daar ben. Denk dan de 500 serie, heeft een linnen dak, De 631 is een metalen dak. Alleen als je daar over loopt, dan zakt het in en veert het. Op de 631 zijn naast de dakweerstanden, die zich alleen op de A bak bevinden, houten planken aangebracht. Bij de 500 serie lopen die over het hele dak. De 1050, is de typische bijwagen, waarbij, in de zomer de dakweerstanden werden gebruikt en in de winter, bij het remmen de bijwagen verwarmd werd. Als bijzaak, met alle rijtuigen, heb ik van weinig tot heel veel gereden en gesleuteld. Zelfs de hefinstallatie, die gebruikt wordt tijdens de Revisie heb ik regelmatig gebruikt.

Nu meer foto's. Ik ben met het dak verder gegaan. Waar de bestuurder staat, bestond de carrosserie uit spanten en planken. Op maat gemaakt, veelal zelf individueel aan het rijtuig, dus er is niets uitwisselbaar. Ik ben begonnen met het dak van het a-balkon en b-balkon in een houtkleur te brengen. Hiervoor heb ik meegekeken en gegluurd bij de scheepsbouwers. De oplossing en uitleg is heel summier naar mijn beleving. Aan de hand van een filmpje heb ik dit als resultaat gekregen.
Ik was blij verrast, toen de ega zei dat het op houten planken lijkt, toen ze even keek....

photo 363402

photo 363403

photo 363405

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart, 2016 1:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Verder met de wielen. De banden, zijn van gegoten staal. Dit gaat een ijzerkleur krijgen. De spaken, zijn gegoten van gietijzer. Deze 2 bewerkingen, worden gelijktijdig uitgevoerd. Denk aan de smelttemperatuur, van staal en gietijzer is er een verschil. Zo ook de brosheid.

Wat ook bekend was, smederijen. Hoe maakt je ijzer hard, iets wat van oorsprong een zacht metaal is. Alles verhitten net niet naar het smeltpunt en dan snel afkoelen. Haaa dat betekend gewoon in het water gooien. op deze manier wordt ook gereedschappen gemaakt. Het aantal keer na elkaar, gaat dus de hardheid maken.
Gietijzer is heel hard, maar blijft bros, dit omdat er door het ijzer, veel luchtbellen zijn ingesloten. Vandaar de donkere kleur.

Op de foto is te zien, de banden, zijn gespoten in een metallic ijzeren kleur. Die worden afgeplakt en de spaken ga ik bros maken.

photo 363404

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 maart, 2016 1:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Foto 1 en 2
Alles van het draaistel is in kleur, nu uitpakken en het draaistel ook weer afbreken.
TWK groen, metalen delen blauw en motoren rood


foto 3 en 4
De wielen zijn nu in ijzer met mat zwart, te zien is dat de assen ook al klaar liggen en het hulpstukje.
De passing is zo precies is, ik heb toch een paar flinke meppen gegeven.


foto 5
Zoals ik in het begin over de wielen schreef, ook de binnen afstand tussen de wielen is heel belangrijk!!! Te zien is dat hij 29 is en wel net iets boven de 29,2 maar beneden de 28,3 is. Als het een echte passing 1/1 zou zijn dan was dit al snel 0,1 x 45 een afwijking van 4,5 mm, bij een wiel basis van 1305 is dit 1309,5. Wat neerkomt op een afwijking van 9,96 %

foto 6
Maar zoals op de foto te zien is hebben de flenzen, vrije ruimte. Hij zal echt op zijn banden gaan rijden

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Laatst bijgewerkt door aris5 op zo 06 maart, 2016 1:56 am, in totaal 6 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 maart, 2016 1:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
photo 363694

photo 363695

photo 363693

photo 363696

photo 363698

photo 363699

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement