Modelbrouwers.nl modelbouw
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/

Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto tram 1905, 1:45
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=47506
Pagina 1 van 5

Auteur:  aris5 [ ma 15 feb, 2016 3:13 am ]
Berichttitel:  Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto tram 1905, 1:45

Beste vrienden, na lang zoeken, in bezit gekomen van een Tram, als replica, nu ijzeren wielen heeft mijn hart gestolen.

Wat is de Tram, die brengt mensen van de ene plaats naar de andere, door de stad of zelfs over het platteland...

Historie, in 1895 durfde iemand, om de Tram, die altijd door een paard getrokken werd, uit te voeren als door een motor aangedreven, de auto's begonnen, en de vrachtauto. En er was Stadsstroom, daar gebruik van maken.

Een vrachtauto, en daar was diesel en daar was benzine, en dat in een wereld van Stoom.

De serie motor, hier staat het veld wat de machnetisme opwekt, in serie, met de rotor, tegenwoordig gebruikt, in die knullige dingetjes. Wat heeft een Serie motor ook asl voordeel. Op het moment, dat je wil gaan remmen, werkt die als generator. Dan is het, om sneller/rijden te gaan, een voltage en een hoge stroom. Om te remmen, wordt de motor een generator en wekken we zelf de voltage op en de stroom. Maar die moet ergens heen, en ....

Er moet altijd een tegenwerking zijn, en dat wekt weerstand op, problem van de stoomloc, diesel en benzine terug, maar okee in deze tegenwoordige tijd, was het toen niet zo een gek idee.

Wat was voorhanden, natuurlijk de paardentram, we willen mensen veilig en vervoeren goederen op die wielen en rubberen banden.
Wat ging er fout direct, de spoorbreedte, nu bij vrachtauto is dat geen probleem die rijd toch overal. Dan het geluid, een vrachtauto, LKW of PKW hoort men overal aankomen en de stoomloc ook.

Dan een geruisloos, ding...daar loop je net even voor over, zie je niet, hoor je niet.

Dus voor de veiligheid, er is geen paard voor, een scherm, deze duwt de enkels opzij en de persoon valt in het net, die overleefd het wel, bij de wielen, wegdrijvers, want anders komen mensen eronder. Het heeft heel lang geduurd, voordat LKW ook verdrijvers heeft.

En nog steeds, bij een tram, is het op de bok, van de paard en wagen, heeft ook heel lang geduurd voordat de "bestuurder mocht gaan zitten. en omdat het uitgangspunt is, passagiers veilig, in de vrachtauto zat men al in een cabine en bij de Tram stond iedereen nog steeds op de Bok.

Typische foto van de voorkant. Zo dicht mogelijk erom heen, want we gaan instappenphoto 359985

Auteur:  aris5 [ di 16 feb, 2016 0:36 am ]
Berichttitel:  Re: Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto to Kitano tram 19

De doos is binnen. Ik heb de inhoud bekeken, het bouwplan doorgenomen. Ook een aantal keuzes gemaakt. De kit kan uiutgevoerd worden, met de origenele motoren, en aandrijving. Lege dingen natuurlijk, aan een gelijkstroom motor is plastic is nu eenmaal weinig te zien. Dan is er ook nog de optie een (echte) motor inbouwen, zo'n knullige die je wel eens meer in pakketten tegenkomt, met tandwielen. Dit ga ik niet doen. Net zo min dat ik die motor in een bouwkit van een auto inbouw.
Tijdens het bouwproces, zal ik proberen dingen op te zoeken, zoals, welke (binnen)verlichting, elektrisch of nog met olielampen. Plaatsing van event zekeringen. En wat gewoon is bij een tram in Nederland een bel..
Uitleggen wat de voor en achterkant doe ik niet, want zijn 2 voor of achterkanten. Ook als de bestuurder naar het andere balkon liep, werdt de stroomafnemer gewoon gedraaid. De stroomafnemer, wat ik weet van een elektrische bus, wordt deze meestal stekend, gebruikt, zodat als de bus uitwijkt, de afnemer los kan, en helemaal rond gedraaid en weer aan de bovenleiding gehaakt. Eventueel, kan de bus dan ook op accu's rijden. Bij tram, deze vaak trekkend, omdat bij een kink in de bovenleiding, de stroomafnemer vaker heel bleef. Bij de meeste trams is vrij snel overgegaan naar beugels en pantograven met glijstukken in plaats van rollen. Maar deze tram stond nog in de kinderschoenen, alle ontwikkelingen moesten nog ontwikkeld worden.
Ann het model wat tot 1961 gereden heeft is ook te zien, dat er diverse modificaties geweest zijn.

Maar bedenk, 56 jaar gereden en dan de naar een museum toe waar ze nog steeds kunnen rijden. Een tram was toen gebouwd voor de eeuwigheid!!! Ook heel weinig storingen, als een tas tussen de deur is en de trein of tram, kan niet rijden, nu dat kettinkje dat past overal overen langs en gaan de coupe deuren niet dicht, zit je zelf in de kou. Niet dat het toen comfortabel rijzen was, want regelmatig toch klachten dat de asbakjes niet op tijd geledigd werden of iemand had zijn pijp erop uitgeklopt..

Zo dat was weer veel tekst en weinig foto's. Hier een van de weinige, met veel onderdelen die Ge-update zijn..


photo 359984

Auteur:  aris5 [ di 16 feb, 2016 0:51 am ]
Berichttitel:  Re: Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto to Kitano tram 19

Veel schrijven en weinig laten zien, is niet leuk, dus wat heb ik gedaan, hier komt een foto van de doos, op het moment dat ik hem kocht en foto's van de inhoud. Op ebay kanik er nog 1 vinden, die kost 65 ex vezendkosten en is niet beschikbaar. Deze heb ik gekocht voor 35 euro incl verzenden.
Dat hij misschien een verzamel object is en iedereen hem niet eens uit het plastic haalt. Heb ik maling aan, mijn bedoeling is om te bouwen. De foto's van de framas uit het plastic volgen, ook heb ik de bebruiksaanwijzing echt bekeken. Nu de nietjes in de doos gaan al roesten, de knullige motor, is niet in de doos, ook niet op het onderdelen plan...benieuwd of dat ooit in 1977 opgevallen is. Wel heel netjes een tubetje lijm....

Foto 1, doos, de mijne is ooit nat geworden, dus deze foto heb ik geleend.


photo 360002

Auteur:  aris5 [ di 16 feb, 2016 1:34 am ]
Berichttitel:  Re: Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto to Kitano tram 19

Ik heb alle foto's in landscape gemaakt, echter mijn telefoon begon al met draaien, ik heb ze in het album geplaatst en dacht ze hier recht te zetten

Het bouwplan met uitleg

photo 360551

photo 360552

photo 360553

photo 360554

photo 360555

photo 360556

photo 360558

photo 360557

Auteur:  aris5 [ di 16 feb, 2016 1:40 am ]
Berichttitel:  Re: Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto to Kitano tram 19

De inhoud de spreu of frames...




photo 360559

photo 360560

photo 360562

photo 360563

Auteur:  aris5 [ di 16 feb, 2016 1:43 am ]
Berichttitel:  Re: Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto to Kitano tram 19

De decals, ramen, koper, ijzer en messing en veertjes delen en niet te vergeten, Het vangnet!!!

photo 360564

photo 360565

Auteur:  aris5 [ di 16 feb, 2016 2:09 am ]
Berichttitel:  Re: Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto to Kitano tram 19

Bij de snij tabel van het glas staat in ieder geval heel goed aangegeven, wat de linkerkant is en wat de rechterkant, en wat de voor en achterkant is.

Wel is duidelijk te zien, de banken zijn in de lengte richting geplaatst en er zijn veel staanplaatsen, de truck, draaistel of bogie, Dan komt de spoorbreedte aan bod, de ruimte van de bochten, buiten of binnenspoor, spoor en wiel profielen, blad en spiraalveren, en mechanisch remmen, eerst met kettingen en daarna met staalkabels.

Het stukje diorama klopt ook, een tram rijd wel degelijk op zijn flenzen, want men wist al, als staal op staal eenmaal rolt, stopt het niet, nog steeds voortvloeiend uit de Paardentram

Auteur:  aris5 [ do 18 feb, 2016 2:25 am ]
Berichttitel:  Re: Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto to Kitano tram 19

Van alles kan men doen, ik ben begonnen met op de diorama, de spoorbreedte te meten. De rails benen hebben een binnen afstand van 32. Dit vermenigvuldigd met 45, kom ik uit op 1440. Dat maakt me blij, het is metrisch en normaal spoor, dus afhankelijk van de hoek van de flenzean, kan die overal rijden. De tram is dus niet als de tram uit 1905 die op smalspoor reed 1040 of 760.

Dan mijn eerste idee, de rail is van ijzer, deze in een ijzerkleur brengen, en roeten waar niet geraakt wordt of langdurig niet gereden wordt. Op een stuk recht spoor is dat makkelijk, want de roest zal niet als isolator gaan werken. De delen om de rails, dat lijkt op tegels, met de voeg naar boven, dat klopt, want hij rijd in de stad, op straat, dat er geen tegel omgedrukt wordt, kijken of dat lukt met schaduw. De achtergrond zal dan iets met hegen of bosjes worden, want, veel kilometer heeft deze door het groen afgelegd, hey leuke van trein, metro en tram, is die rijden langs beplantingen en snoeien zelf de bossages op de frofielvrije ruimte.

Blijft over deze kit heb ik gekocht, voor 25 euro, terwijl dezelfde antieke kit een begin bod heeft van 65 euro. Inderdaad uit 1977, en ik kan hem ook aan mijn verzameling toevoegen, met niet gebouwd of zonde om te openen, of hopen zoals ik aan dezde kit gekomen ben, als ik straks dood ben, iemand die de waarde ziet en deze kit aanbied aan iemand die hem ook weer in de kast legt


photo 360563

Auteur:  aris5 [ vr 19 feb, 2016 2:01 am ]
Berichttitel:  Re: Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto to Kitano tram 19

Zo de bouwbeschrijving nog eens doorgenomen, de wielbanden moeten 29 mm tussenruimte hebben. Dit is 1305. Dat betekend dat beidede flenzen een dikte hebben van 135 mm, dus per flens 67,5. Nu dat is knap heftig, van de maten is dus heel duidelijk afgeweken. Bij zwaar spoormaterieel, als de aanzet van de lens 32 mm is, dan is dit al breed.
Zo ook gevonden, bij de sierlijsten voor de/ naast de deur ramen, (zijkant bok) die erbij geleverd zijn. zijn 3 staven, deze zijn ook al 0,8. In reel kwamen ze nooit bij de 15, en deze komen dan uit op 36 mm. Waarschijnlijk een tram om koeien mee te vervoeren.

De sierliesten/handgreep, langs de ramen in de lengte richting is er niet bij, in de beschrijving staat dat deze goudkleurig moet worden. Eerst dacht ik de dunste draad die ik op voorraad heb, dat zou 0,35 worden, maar deze is eigenlijk te dik. Om die siergrepen maken, ga ik gebruik maken, van de metaaldraad 0,8 die ik heb liggen

Omdat de maten in de doos, zoveel afwijken, heb ik bedacht, ik ga niet alles wegzagen, ik pas mijn nieuw aan te brengen materialen aan.
Zo zullen dus, sommige sierlijsten of detail, groter of breder uitvallen, dan het rij/rem handel en de mechanische rem handel, die wel in de juiste verhouding zijn.

Mocht de opmerking koeien vervoeren verkeerd zijn. In 1905, was het heel normaal, dat koeien, paarden, huisdieren pluimvee, zo mee lopen naast de Tram.

Auteur:  Kees de Mol [ vr 19 feb, 2016 2:47 am ]
Berichttitel:  Re: Tram weinig bouwkits te vinden ..Kyoto to Kitano tram 19

Een bijzonder onderwerp want dit kom je niet veel tegen. Jij hebt er blijkbaar echt wat mee want je hebt veel moeite gedaan om aan deze bouwdoos te komen. Door je verslag neem je mij ook een beetje mee want ik vind het een interessant ding terwijl ik meer van de schepen ben. Ik hoop dat je de details goed zal kunnen namaken en neem de tijd om alles goed af te werken. Laat je niet gek maken, ik ben benieuwd en volg je.

Groeten, Kees

ps. Ik ken eigenlijk maar twee trams. De tram in Amsterdam en de 'Blauwe' tram uit lang vervlogen tijden in Katwijk aan Zee


ps ps. O ja ook de kusttram in Belgie nog. :wink:

Pagina 1 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/