Hoi Kees, dank voor je bericht, ik heb gezocht, naar de blauwe tram. Het verschil met de kit die ik heb, dat de blauwe een aantal jaar later ontworpen is, de bestuurder al binnen mocht staan in ieder geval achter een ruit. Ook waren de mensen toen gewend dat er geen paard voor loopt. De latere uitvoering van mijn kit is verbouwd naar deze uitvoering rond, 5 of 6 jaar na het in dienst nemen.
Bij de blauwe tram was het grote verschil, bij deze is er een grotere afstand tussen de assen en definitief uitgevoerd met een pantograaf, met koolstof sleepstuk(ken). Die zijn later ook aangebracht, op mijn kit. Daarna is ook de discussie ontstaan, is het een beugel of een pantograaf.
De ervaring was ook al, mensen in en uitstappen via de voor en achterbalkon is niet zo handig, vandaar het middenbalkon. Zolas bij de blauwe tram, er kwamen toen ook wissels in beeld, die moesten genomen worden, of onder een stukje bovenleiding door te rijden, toen heel modern, of met het wisselijzer. Vandaar een deur op het afgeschafte voorbalkon, zodat de bestuurder, c.q conducteur kon uitstappen.
De overgang naar het middenbalkon, was ook een heel verschil, toen kon de tram gaan rijden, zonder dat er bij de bestuurder een kaartje gekocht hoefde te worden. Dit scheelt op drukke stations waar wel 17 personen instapten, soms 5 minuten. Op tijd rijden of voorspelbaar en een vaste dienstregeling werd belangrijker. Betekende ook dat aan de buiten strippen geen dieren meer vervoerd mochten worden, dat werd nu een groot probleem. Om de passagiers te laten wennen, zijn de metalen staf in de lengte richting, veranderd door holle buis tinnen buis, zodat deze gewoon afbrak. Of gewoon niet meer geplaatst.
Verschil wat ook doorgevoerd werd, doordat de grote pantograaf, zie foto, op het dak ging, is het dak lager gemaakt, zodat, ook hier er in de passagier ruimte een afvoer ontstaat, voor de houtkachel en olie walmen.
Met name door het middenbalkon, wel ook afgesloten kon worden, was er een aparte ruimte, wat voor en achterkant werdt. De ruimte, het dichtst achter de bestuurder, werd 1ste klas. De ruimte achteraan werd 2 klas. Kon men ook kiezen of men wilde staan of zitten op het aantal beperkte plaatsen. 1 klas sta je nu eenmaal luxer. Omdat het passagier aanbod ook groter werd, is het middenbalkon, ingericht als ook passagier ruimte, wanner er grote drukte is, kon de conducteur besluiten het extra stoeltje neer te klappen, zodat er ook een zitplaats ontstaat. Het enige nadeel is, het middenbalkon, werd voor 3 derde klas, hier rookte men geen sigaren, vandaar houten latten op de vloer, in de breedte, ipv vloerbedekking, zodat de kauwtabak vanzelf afgevoerd word.
Dit was ook de tijd dat de bordjes be en geboden kwamen, zoals, "gelieve hier niet op de vloer te spuwen" "plaats voor den conducteur" en "verboden te spreeken met den bestuurder" In de jaren 60 is er een complete hause geweest om die bordjes te stelen,
Als je naar de foto kijkt, zie je ook weer het voorbalkon en het middenbalkon en het achterbalkon, de plaats van de voor en achteras. en het ontbreken van de afstapjes. Nu hoeven de passagiers niet meer in en uit te stappen