Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 04 dec, 2020 1:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 24 nov, 2014 13:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 734
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Hallo medebrouwers,

Na een zeer lange afwezigheid heb ik de weg terug gevonden naar dit leuke forum. Om niet geheel met lege handen op de proppen te komen, start ik even dit brouwverslag ter lerinck ende vermaek :)
Zij die me nog kennen, zullen me vooral kennen van het "Ter Zee" sub-forum waar ik meestal met hout aan het prutsen was, maar tijdens mijn lange afwezigheid heb ik me echter verder laten verleiden door een ander materiaal...

Vergeet plastic, vergeet resin of PE... omhels het nieuwe materiaal... papier.

Even over de bouw van de Cn2t ; ik ben aangevangen met de bouw in de tweede helft van maart, en werk er gemiddeld een twee- tot drie namiddagen aan (afhankelijk van mijn werk in shiften). Dus het is eigenlijk geen nieuwe bouw, en sommigen kennen het verslag reed vanop het Belgische zusterforum, voor diegenen die het nog niet kennen ; welkom in de wondere wereld van papierb(r)ouw.

Eerst even de "kit" bekijken :

Het merk, of bij deze kit misschien beter gezegd ; de uitgever, is het Poolse Modelik, een uitgeverij gespecialiseerd in papieren modellen, die ze als een soort magazine uitbrengen.
Nadeeltje van een dergelijke kit is een beetje dat de leuke activiteit van het in de nieuw aangekochte doos te snuisteren vervangen wordt door het in het nieuw aangekochte magazine te bladeren...

Afbeelding

Zoals in de meeste mannenblaadjes, is ook hier een "centerfold" aanwezig, zei het van een enigszins ander type :wink:

Afbeelding

Het is voor mij ook de eerste keer dat ik een locomotief ga bouwen, al rijd ik bijna iedere dag eentje, maar gelukkig is de aanvang gelijklopend in wijze met die van een truck of een opligger ; met andere woorden, eerst het chassis ...

Hier zien we twee versies van hetzelfde onderdeel ; namelijk de rode, uitgesneden uit het boekje, en de witte, zijnde een laser gesneden exemplaar uit de set die ik erbij had besteld.

Afbeelding

Aangezien ik nog niet veel ervaring had, wist ik in eerste instantie niet goed of ik beide onderdelen al dan niet op elkaar moest kleven, of het ene door het andere vervangen, uiteindelijk heb ik deze onderdelen wel gelamineerd, omdat het geprintte onderdeel markeringen bevatte waar andere stukken moesten geplaatst worden.

Afbeelding

En uiteindelijk, na slechts één namiddagje, was het eerste, grote onderdeel van de loc klaar...

Afbeelding

Om niet te verslikken op te grote brokken, heb ik besloten dit verslag in beetgare stukjes aan te bieden... Dus, tot spoedig met een update :brouw:

_________________
Op de werktafel : - [url]http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=44437[/url]


Laatst bijgewerkt door DanCooper op ma 24 nov, 2014 16:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cn2t Stoomloc 1/25
BerichtGeplaatst: ma 24 nov, 2014 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tiens, dacht dat die al lang afgewerkt was? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cn2t Stoomloc 1/25
BerichtGeplaatst: ma 24 nov, 2014 14:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 734
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Helemaal niet hoor, al zit ie ondertussen toch al op zo'n 80%, denk ik.

_________________
Op de werktafel : - [url]http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=44437[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 dec, 2014 12:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 734
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
En nu de vorige brokjes informatie voldoende tijd gekregen hebben om volledig verteerd te zijn, kunnen we een paar stapjes verder gaan.

We hadden dus eerst het chassis gebouwd, nu werd het dus tijd om dit verder op te bouwen, eerst de (blad)vering, bestaande uit diverse elementen :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een locomotief heeft natuurlijk ook assen nodig, in dit geval drie stuks ; dus de asplaten kregen ook een plaatsje in het chassis :

Afbeelding

Afbeelding

Niet te vergeten... er moeten ook nog eens wielen onder, deze worden opgebouwd uit vier lagen dun karton, en zijn na afwerking echt behoorlijk stevig :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer je wielen hebt, wil je natuurlijk ook graag dat je nog kan stoppen ook, geloof me, zonder remmen kan een locomotief behoorlijk ver doorrollen. Het eerste onderdeel van de reminrichting, is de zogenaamde recmcilinder :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En deze komt dan netjes op het chassis te hangen :

Afbeelding

Tijd om het chassis een kleurtje te geven, in eerste instantie had ik mat rood gebruikt in de airbrush :

Afbeelding
... Vond ik niet zo mooi...

Daarna ben ik overgeschakeld naar satin red, en de kwast :

Afbeelding
... Stukken beter :D

Zo, nu weer eventjes laten verteren (en zien of er eigenlijk wel interesse is) vooraleer we verder gaan met de bouw...

_________________
Op de werktafel : - [url]http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=44437[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 dec, 2014 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Dit is een leuk model.
Heb ik het nu goed dat deze 31,4 cm lang word?

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 dec, 2014 0:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 734
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Leuk om te bouwen hoor al moet ik eerlijk toegeven dat mijn lieve gevleugelde companion (zijnde een valkparkiet) al een paar woordjes geleerd heeft die ik haar niet had willen leren.
De afmetingen heb je een beetje verkeerd, de lengte wordt slechts 242 mm... geen nood ik heb nog zo'n boekje op voorraad, op dezlfde schaal van een iets grotere lok ... model zal dan iets van een 830 mm worden :D

_________________
Op de werktafel : - [url]http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=44437[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 dec, 2014 12:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 734
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Klaar voor nog een hapje loc ?

We hadden dus al het chassis een kleurtje gegeven, de remmen en de wielen zaten er onder dus werd het nu tijd om voor aandrijving te zorgen.
Kenmerkend voor locomotieven zijn natuurlijk de zuigers en de drijfstangen, deze laatste best wel ingewikkeld wanneer de handleiding ééntalig Pools is en je het moet doen met enkele schetsjes.

Maar eerst de zuigers dus :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van deze assembly zijn er dus twee, eentje aan elke kant.

Daarna de drijfstangen :

De enige schets, die enkel de eerste stap aangeeft hoe te beginnen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En met een likje verf en wat vervuiling, geeft dit dan het volgende :

Afbeelding

Afbeelding

Volgende keer beginnen we dan weer met een kenmerkend onderdeel, namelijk de ketel...

_________________
Op de werktafel : - [url]http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=44437[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 feb, 2015 13:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 734
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Eens zien waar we gebleven waren, kwestie van het verslag toch min of meer in de juiste volgorde te plaatsen hé.

We hadden dus het chassis en drijfwerk klaar, tijd dus om aan de ketel te beginnen.

Deze bestaat in wezen uit een gerolde koker, met aan de binnenkant enkele schotten ter versteviging :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terzelfder tijd, moest er ook nog een vuurkamer gemaakt worden (op de foto kan je overigens zien dat de bouwvolgorde niet helemaal gelijk loopt met de volgorde van het verslag :) ) :

Afbeelding

Afbeelding

Vuurkamer en ketel samengevoegd, het begint zowaar op een locomotief te gaan lijken :)

Afbeelding

Afbeelding

Belangrijk onderdeel van alles waar verbranding in gebeurt, is natuurlijk de uitlaat... of in dit geval de schouw :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Behalve de schouw, staan er ook nog twee koepels op de ketel van dit machientje, de grootste van de twee is de zogenaamde "stoomkoepel", in wezen bevat deze koepel het hoogste punt van het inwendige stoomcircuit. Niet echt gemakkelijk om uit vlakke stukken papier een bolvormig iets te maken zonder kunstgreepjes toe te passen :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niet helemaal tevreden... wat putty op de koepel :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toch beter, niet ?

Afbeelding

En de tweede koepel erbij met een likje verf :

Afbeelding


Zoals steeds, als er vragen of onduidelijkheden zijn, vraag maar op...

_________________
Op de werktafel : - [url]http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=44437[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 feb, 2015 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1426
Woonplaats: Aalten
Mooi, mooi, mooi :) Gewoon doorgaan, ziet er prima uit ;)

_________________
Grtz, Ronald

Mijn Blog: http://metusajunction.blogspot.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jul, 2015 0:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 734
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Oeioei, blijkbaar heb ik dit brouwverslag een beetje verwaarloosd, waarvoor mijn oprechte excuses. Nu moet wel zeggen dat ik al enkele maanden geen modelbouw meer heb aangeraakt, wegens tijdsgebrek en dergelijke, toch staat de loc toch iets verder dan op de voorgaande foto's.
Klaar om zonder al te veel blabla een portie fotootjes te verorberen ?

Daar gaan we dan.

We hadden de ketel dus gebouwd, aan beide kanten van de ketel komt een kraantje (tja, stoomlocs en kraantjes zijn schijnbaar onafscheidelijk), op het echte ding zijn het al geen grote kraantjes... op schaal dus nog een pak minder groot ; ter vergelijking heb ik er een tandenstoker bij geplaatst :

Afbeelding

Nog wat prulwerk ; de cylindervormige dingen zijn de overdrukbeveiliging (te vergelijken met dat dingetje op een snelkookpan dus), die zwengel is de stoomversie van wat men bij een electrische loc de tractiekruk noemt :

Afbeelding

Ook bij papieren modellen altijd op je hoede blijven voor eventuele fouten in de kit ; situatie en schema :

Afbeelding

Afbeelding

Ook de voorkant van de ketel wordt uiteraard verder gedetailleerd :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Evenals de stookplaats :

Afbeelding

De overdrukbeveiliging waar ik het daarnet nog over had, nu op zijn plaats en afgewerkt met twee kraaltjes uit vrouwlief haar hobbydoos :
Afbeelding

Had ik al vermeld dat stoomlocs kraantjes hebben ?

Afbeelding

De hendel om de rijrichting te kiezen :

Afbeelding

Nogal prominent aanwezig zijn de zandingsbuizen om bij slechte adhesie te voorkomen dat de wielen al te veel gaan doorslippen, deze in de juiste vorm krijgen was niet bepaald een pretje, maar het is uiteindelijk toch gelukt :

Afbeelding

Ook nog wat werk verricht aan de stuurplaats, de hendel met de bol is de parkeerrem, ook de bodemplaat is aangebracht en voorzien van een paar laagjes verf :

Afbeelding

Tijd om naar het volgende onderdeel te gaan ; de bunkers, deze aan beide zijden van de ketel opgestelde "kisten" zijn in twee compertimenten verdeeld, één voor kolen, en één voor water :

Afbeelding

Ook de handgrepen om het op- en afstappen te vergemakkelijken zijn verwerkt en deze kisten :

Afbeelding

Een mooi lc plaatje vertelt ons het bouwjaar en de fabrikant van deze loc :

Afbeelding

Tijd om de machinist een beetje tegen de koude wind te beschermen :

Afbeelding

En als laatste een dryfit van alle reeds gemaakte onderdelen :

Afbeelding

Zo, dat was het dan alweer, ik zal proberen spoedig weer eens aan het werk te gaan...

_________________
Op de werktafel : - [url]http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=44437[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement