Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 19:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 06 okt, 2014 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 03 feb, 2014 11:39 am
Berichten: 383
Woonplaats: Arnhem
Zo dan. Hier het verslag van dat waarmee ik me de laatste weken heb bezig gehouden.
De bouw van een vitrine-kast op maat.

De afmetingen zijn als volgt: 67cm breed x ongeveer 162cm hoog met zijwanden van 1 x 28cm diep en 1 x 48cm diep.
En op die manier kan hij precies in een hoek staan die ik nog "vrij" had. Was niet helemaal vrij, want er hingen twee boekenplankjes,
maar die hebben het veld moeten ruimen. Netzo als de pc, die ik neer heb gelegd, terwijl die eerst stond.

Via marktplaats een partij plexiglas op de kop getikt. Raamdisplay materiaal van een makelaar,
bestaand uit 8 platen van 140cm x 65cm x 6mm en 16 dubbelgevouwen platen van 65cm x 30cm x 3mm.

Eerst es begonnen met het doorhalen, met de frees in de dremel, van de dubbelgevouwen platen.
Met een stuk spaanplaat ertussen, in de workmate geklemd.
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens met de dremel met frees en afstandhouder, direct na de bocht, het materiaal doorgehaald,
Afbeelding

wat resulteerde in een verstopte dremel na twee platen. Dus dat was eerst schoonmaken. Zo'n 8 van de 16 platen doorgehaald.
Afbeelding

Vervolgens begonnen met het uitdenken van de kast en het maken van een onderstel.
De drie panelen van de kast had ik al aanelkaar vastgemaakt met plankendragers, die ik gevonden heb in
de koopjeshoek van een zweeds woonwarenhuis.
Afbeelding

Uiteindelijk het onderstel afgekregen en geplaatst over de computerkast.
Het stukje muur waar de vitrine voor zou komen te staan, zag er niet uit nadat ik de boekenplankjes had verwijderd,
dus daar moest ik wat aan doen. Uiteindelijk een eigen foto, met posterprint software uitgeprint, op gewoon a4 papier en vervolgens
met bisontix op het al bestane behang geplakt. Weg lelijke muur en een leuke achtergrond bij een vitrinekast voor meerdere vliegtuigen

Voor de liefhebbers en kenners : De foto is een stukje van de baan van Volkel, geschoten tijdens de luchtmachtdagen in 2013, met daarop een aantal brandweerwagens.
Afbeelding

Toen kon de kast, tot zover klaar, op zijn plaats worden gezet.
Vervolgens meerdere dragers gemaakt en bevestigd om de platen op te kunnen leggen. Dat leggen viel nog wel tegen omdat de platen gebogen waren na het doorhalen.
Afbeelding

Dus daar moest ik iets op verzinnen. Door de plankendragers, uit zweden :),
kreeg ik het idee om over de breedte van de kast een strook plexiglas rechtop
te monteren waarop de plaat kwam te rusten en door het vastzetten van de
plaat op de dragers, wordt de plaat vlak getrokken.
( ik heb verschillende andere manier geprobeerd, druk, hitte etc om de platen recht te krijgen, zonder blijvend resultaat )

De eerste oplossing was niet stevig genoeg.
Afbeelding

Vervolgens het maar op de volgende manier gedaan.
Afbeelding

Uiteindelijk was dit het resultaat, waarvoor ik de platen ook nog op maat moest maken. Ze staken een paar centimeter te ver uit aan de voorkant.
Afbeelding

Maar goed, toen moest ie nog dicht, oftewel een deur ervoor. Ik had nog twee grote platen over. Die op maat gemaakt, 2 x ( 35cm x 139,2cm )
Afbeelding

en met gehaald materiaal, scharnieren en draaipunten, heb ik die klapdeur kunnen monteren zoals hieronder is te zien.
Afbeelding

De kast staat en is dicht. Voorlopig is ie even klaar. Er moet nog wel ooit es een keer wat verlichting in komen, maar dat is
van later zorg. Ik heb er wel rekening mee gehouden dat dat kan. De platen zitten op zo'n 15mm van de achterwand, dus daar kan nog een kabelgoot
komen en bij het draaipunt van de deur, aan de onderkant, zit ook nog wat ruimte om een snoer door te trekken.

Al met al een geslaagd project, en door zoveel mogelijk materiaal te gebruiken wat ik al had.

_________________
Groet,
J@pio

" :) Life is all about finding people who are your kind of crazy :) "


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 okt, 2014 23:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 okt, 2014 23:00 pm
Berichten: 23
Netjes gemaakt,

ikzelf werk toevallig in een bedrijf waar ze vitrinekasten maken.
als je er uiteindelijk verlichting in wilt hebben zou ik voor de LED verlichting kiezen,
hebben ze mooie spotjes voor en ja kan met dunne febkabel werken waardoor je een niet al te grote kabelgootje
nodig zult hebben, het nadeel is wel dat je dan een driver nodig hebt.
een ledstrip zou ook leuk staan aan de kant van de deur die je dan bevestigt op een 45 graden profiel
waardoor je dus het hele strip van boven naar onder kan plakken waardoor je dan ook geen last meer hebt van draden die je naar beneden moet trekken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 nov, 2014 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 3:30 am
Berichten: 2637
Zeer netjes gedaan en goede uitleg van wat je gedaan hebt.
En nu maar goed schoonhouden :mrgreen:

_________________
Mijn website
photo 564445 photo 564444


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement