Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 8:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 29 jun, 2014 10:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jun, 2014 9:53 am
Berichten: 10
Hallo iedereen.

Regelmatig kijk ik op dit forum voor ideeen en tips. Het leek me wel eens tijd om ook wat te doen om misschien voor een ander ook wat te kunnen betekenen. Sinds een jaar of drie ben ik bezig met een molen die in de tuin moet komen. Omdat je vaak tuinmolens ziet die eigenlijk niet veel meer weg hebben van een echte molen ben ik op zoek gegaan naar bouwtekeningen van een bestaande molen om deze te gebruiken als leidraad voor mijn eigen molen.

De molen van de foto heb ik als uitgangspunt gehouden maar permiteer me zelf wel de vrijheid wat betreft kleuren etc. De tekening die ik gebruik komt van de Muiderkring en is een publicatie uit 1986. De molen zoals deze heden in Leiden staat wijkt af van de bouwtekening. waarom weet ik niet maar heb de tekening maar aangehouden.

Afbeelding

Omdat het uitgangspunt was om het in de tuin te zetten heb ik als materiaal PVC gekozen. Mede omdat dit op mijn werk veel gebruikt word en daarom de rest stukken mooi kan gebruiken. Als lijm heb ik Hard PVC lijm genomen.

Inmiddels na een jaar of drie is er wel het een en ander af zoals je op onderstaande foto kunt zien.

Afbeelding

Wat nog rest zijn de daken omlijstingen en afwerking. het geheel komt op een basisplaat te staan wat ik wil afwerken als ondergrond van gras etc. Hoe weet ik nog niet.

De hele molen is verlicht met LED strips (RGB) en wordt aangestuurd door een 433MHz zender/ontvanger module.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jun, 2014 21:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Prachtig model, hoor. Komt die echt in de tuin? We zouden graag zien hoe je bijvoorbeeld het interieur verlicht hebt, en hoe je het gebouw in elkaar gezet hebt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jun, 2014 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jun, 2014 9:53 am
Berichten: 10
Bedankt, Het is inderdaad de bedoeling dat hij buiten komt.

Later deze week zal ik eens kijken om wat meer gedetailleerde foto's te maken en uploaden van de verlichting en constructie.

Wat betreft de opbouw is vrij eenvoudig, ik heb de tekening op de computer over getekend en daarna alle onderdelen 1:1 uitgeprint. Vervolgens uitknippen en op het plaat materiaal plakken en met een decoupeerzaag uitgezaagd. Vervolgens alle buitenwanden aan elkaar lijmen. Alleen de achtkant heeft van binnen spanten om de boel stijf te maken.

Afbeelding

Afbeelding

De Bovenkap is massief opgebouwd uit kleine stukjes plaat die op elkaar gelijmd zijn. Eerst de maat bepalende spanten uitgezaagd vervolgens uitgevuld en daarna (lees héél veel) vijlen en schuren.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna heeft het projekt een hele poos stil gelegen door een grote verbouwing en belandde het een beetje in de ijskast. Mede omdat ik niet wist hoe de wieken te gaan maken. Totdat een kennis van me het idee kreeg ze uit te frezen op een CNC frees.
Ook deze uitgetekend en in lagen van 3 mm uitgefreest. Daarna het geheel op elkaar gelijmd totdat ik 2 halve wieken had.

Afbeelding

Daarna een mal gemaakt voor de kroming van de wieken en met de verstripper voorzichtig verwarmen totdat de juiste vorm erin komt. De dwarslaten op een cirkelzaag gezaagd en erop gelijmd.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jul, 2014 0:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat ziet er inderdaad stevig uit. Heb je de raampjes voor het gebouw onderaan ook zelf gemaakt of zijn die ergens te vinden?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jul, 2014 9:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een origineel en mooi project! En net zo Nederlands als de Fokker-modellen die je op dit forum kan tegenkomen! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jul, 2014 20:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jun, 2014 9:53 am
Berichten: 10
Leuk positieve reacties dank. Wat betreft de ramen die heb ik uitgefreesd en daarna de ' kozijnen' er overheen geplakt. De ramen in de hoofdgebouwen zijn in dikker kunstof gemaakt en kon deze niet frezen. Daarom op de ouderwetse manier. Boren en uit vijlen. Dit was wel een geduld klus wat menig vrije tijd heeft gekost.

Als rasechte Hollander moet het zo goedkoop mogelijk en het enige wat uit de winkel komt tot nu toe zijn een paar spuitbussen verf en een potje lijm. :D

Het volgende onderdeel moet het schuine dak worden. Dit moet eigenlijk een soort dakpan reliëf worden. Ik heb alleen nog geen idee hoe dit te maken. Tips welkom. Tevens moeten er nog boeiboorden op komen met nog wat kleine bij gebouwtjes.

De verlichting is LED strips die je gewoon kunt plakken. Bij de Hornbach in de koopjeshoek. Mocht alles meenemen voor 10€. Blijkt het thuis ruim 17meter te zijn :). Omdat ze geen trafootje meer hadden was het on verkoopbaar. In China heb ik een aansturing met zender besteld voor een paar euro en dat werkte met de strips. Omdat het speciale connectors waren heb ik voorzichtig geprobeerd draadjes op de strips te solderen en dat ging hartstikke goed.
Zodoende voor nog geen 20€ voldoende lampjes voor de molen. Omdat het RGBstrip is kun je nagenoeg elke kleur maken die je wilt.

Morgen ben ik thuis en zal er een foto van maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jul, 2014 21:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jun, 2014 9:53 am
Berichten: 10
Hierbij de beloofde foto's van de verlichting

Afbeelding
De LED Controller

Afbeelding
De LED strips op een stukje kunstof geplakt

Afbeelding
In de Molen

Afbeelding
De bekabeling

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jul, 2014 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Mooie molen hoor. Ik herkende hem direct van toen ik vroeger naar de mts fietste. Mooi dat je hem ook voor buiten hebt gemaakt, dat zal genieten worden als je de tuin in kijkt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2014 2:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wel oppassen voor diefstal...

Ze zouden al die rotdieven op een dijnenveger van de marine moeten laten werken.
Ja, een dijnenveger.
Die dieven kennen het verschil tussen mijn en dijn immers toch niet!

© een cabaretiet uit de jaren zeventig

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2014 9:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jun, 2014 9:53 am
Berichten: 10
Voor diefstal is de vrouw inderdaad ook bang. Ik heb van de inbraakcentrale nog een draadloos deur contact over. Misschoen kan ik die erin zetten. Hij komt sowieso in de achtertuin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement