Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 20:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ducati Monster motorblok
BerichtGeplaatst: zo 20 apr, 2014 11:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 apr, 2014 10:27 am
Berichten: 5
Hallo,

Na lange tijd inactief geweest te zijn wilde ik weer eens wat bouwen.
Misschien dat sommigen me nog kennen van onderstaande topics;

viewtopic.php?f=5&t=16452&hilit=norton
viewtopic.php?f=5&t=19596&hilit=norton&start=0

Ik bouw voornamelijk motoren omdat ik daarvan een beetje weet hoe ze bij de 1:1 versie in elkaar zitten, dat helpt altijd als je wat meer detail wilt aanbrengen.
Heb dus al een aantal 1:9 en 1:12 modellen van tamiya en revell gebouwd
Deze keer wordt het echter iets anders. Een tijd geleden heb ik een 3d printer gekocht waarmee ik oa. prototypen produceer.
Toen ik een 3d model tegen kwam van een Monster blok leek het me wel eens leuk om die te bouwen en aan mn broer cadeau te doen aangezien hij er een rijd.
Het model is verschaald naar 1:3 en zal op een standaard komen staan die ook wordt geprint.
Voor zover ik me kan herinneren zitten hier ook een paar echte duc rijders dus vergeef me aub mocht ik eens een detail over het hoofd zien :wink:

Ik ben begonnen met de 2 carterhelften te printen, waarna vervolgens 2 losse cilinders en losse koppen zijn gemaakt.
De delen heb ik op elkaar gelijmd met kit en voorzien van een laag kunststof hechtprimer gevolgd door een aantal lagen filler.
Bij 3d printen leg je steeds laagjes op elkaar en zeker bij wat grotere prints maak je die laagjes wat hoger om niet 3 dagen per onderdeel te moeten printen. Die laagjes probeer ik met filler dus zoveel mogelijk weg te krijgen. Daarna alles ik alles met de airbrush of met een penseeltje

Carterhelften, cilinders, koppen en spruitstukken:
Afbeelding

Links:
Afbeelding

Injectorhuizen en een inlaatkelk:
Afbeelding

Mocht er interesse zijn kan ik wel wat meer verdiepende uitleg geven over het printen zelf.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 apr, 2014 12:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Gaaf gebeuren, al valt het op dat er nog best wel wat aan geschuurd moet worden als ik bijv de koelribben bekijk.
Maar jij tekent eerst de onderdelen in een autocad achtig programma en dan printen?

ben benieuwd naar het type printer en wat nu eigenlijk de bijkomende kosten zijn (beetej naar mijn eigen toekomst toe vragend)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 apr, 2014 13:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 apr, 2014 10:27 am
Berichten: 5
Ja klopt, als je het perfect wilt hebben moet je bij bepaalde onderdelen nog aardig wat nabewerken. Dat is vooral het geval bij de staande cilinder. De liggende kun je mooi rechtop printen (met de koelribben in de hoogte). Dan kun je gewoon steeds de omtrek printen. De staande cilinder is lastiger, als je die ook rechtop zet moet je steeds een koelrib in de lucht printen omdat er niets onder zit. Die heb ik dus op zijn kant gelegd en een support structure eronder geprint. Dit is een soort rooster waar je lagen kunt leggen die anders geen ondersteuning zouden hebben. Na het printen breek je dat af maar vaak geeft dat toch iets van "littekens"

Het nabewerken zelf gaat ook niet zo makkelijk als bij het kunststof waar modelbouwdozen normaal van worden gemaakt. Ik print voornamelijk met PLA of ABS. PLA geeft zonder nabewerking meestal de mooiste afwerking maar heeft een laag smeltpunt waardoor het al snel zacht wordt als je het schuurt, zeker machinaal. ABS is soms wat lastiger te printen maar is wel makkelijker te schuren.

Wat betreft de kosten;
Ik gebruik een Ultimaker1, die koste iets minder dan een jaar geleden ongeveer 1500 euro inclusief wat upgrades. Ze zijn nu al wat goedkoper, mede doordat er nu een opvolger is met wat meer standaard upgrades die ik nog zelf heb moeten bouwen. Een rol PLA of ABS van 750 gram kost ongeveer 35 euro. Om een idee te krijgen, ik denk dat ik voor dit project ongeveer 1/4 rol gebruik. Wel is ondanks de milde winter de energierekening iets omhoog gegaan, maar dan staat hij ook bijna elke dag aan ... :roll:

Zoals gezegd heb ik dit model gewoon van internet afgeplukt, er is al een site waar ongeveer iedereen die iets heeft getekend zijn files kan zetten zodat de hele community er plezier van heeft.
http://www.thingiverse.com/
Als ik zelf iets ontwerp doe ik dat met Creo Parametric (voorheen Pro/Engineer). Dit is een redelijk high end 3d modelleer pakket met een vrij steile leercurve maar in principe kun je elk pakket gebruiken dat 3d modellen genereert, zelfs google sketchup ed.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 apr, 2014 19:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Thanks Peter. die link heeft wel hele mooie dingen te bieden

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 apr, 2014 21:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 apr, 2014 10:27 am
Berichten: 5
Weer wat werk verricht.
De gasklephuizen en inlaatkelken gemonteerd.
Daarna de gasklepbediening geprint, een stukje gevlochten vislijn zilver geverfd en op de gasklep gelijmd. Het loden bolletje is een klein stukje satéprikker dat ook zilver is gemaakt.
Afbeelding

Ondertussen de rechtse en linkse engine cover geprint
Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 apr, 2014 12:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk aan deze. Is het niet mogelijk om zelf het model in te lezen in Creo en dan zo op te splitsen in brokken die makkelijker uit te plamuren en schuren zijn?

Beneiuwd naar het vervolg

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 apr, 2014 18:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 apr, 2014 10:27 am
Berichten: 5
Ja, het is een step-file dus ik kan onderdelen samenvoegen of juist delingen maken.
Sommige boutjes heb ik zo ook toegevoegd. Sommige onderdelen zouden op die manier inderdaad makkelijker te schuren zijn alleen ik denk dat je dan weer naden krijgt op plekken waar ze niet horen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 apr, 2014 21:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 apr, 2014 10:27 am
Berichten: 5
Inmiddels het linkse en rechtse carterdeksel gelakt:

Afbeelding

Afbeelding

En nog 2 delen geprint; de buitenklok voor de koppeling en een assembly met de koppelingsplaten:
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement