Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 jun, 2012 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 23:09 pm
Berichten: 4674
Woonplaats: Ergens anders in Leeuwarden
Ziet er mooi uit zo. Veul beter dan die gelazerstraalde naden. Ga je hem "als nieuw" maken? Of krijgt de wagen ook nog gebruikssporen?
Succes met deze originele bouw!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 jun, 2012 8:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Ik wil hem wel wat gebruikerssporen geven, alleen weet ik niet precies hoe ik dat moet gaan aanpakken. Een scheur in het dekzijl en en gebroken wiel is nog wel te doen, maar hoe ik dat ga aanpakken bij de planken weet ik niet. Iemand tips?

Gr

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 jun, 2012 10:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 23:09 pm
Berichten: 4674
Woonplaats: Ergens anders in Leeuwarden
Wegens grote foto's doe ik even linkjes plaatsen. Ik weet niet of dit precies dezelfde karren zijn als de jouwe, maar het gaat om de ideeen die je misschien op kan doen.

Wat me bij deze opvalt is de verweerde verf. De koets lijkt me geverfd geweest te zijn en verweert door de elementen. Da's in jouw geval dus een kwestie van verven en schuren. De verf zal in de nerven blijven zitten (als je niet te hard schuurt, uiteraard).

Op dèze is mooi een aantal details te zien, waaronder een arsenaal aan spijkers, maar ook bijvoorbeeld de pioniersgereedschappen die aan de kar zijn gehangen. Ook de ijzeren band om de wielen niet vergeten te verweren.

Voor voorbeelden van versleten hout zou je eens naar oude schuurtjes kunnen kijken. Afgebladderde verf, versleten plekken waar men met de hand, steeds op ongeveer dezelfde plek, de deur open doet, versleten drempel (hou daarbij bijvoorbeeld de treeplank van je wagen in gedachte) enz.

Mogelijkheden genoeg, met je steppen-schoener! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 jun, 2012 10:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Thx voor de tips. In een later stadium zal ik eea eens gaan bewerken met een schuurpapiertje.

gr

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jun, 2012 21:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Hallo,

Tijd voor een update... Foto's zeggen genoeg :)


Alle spantdelen van de koets zijn in de beits gezet. Bij een enkel deel moet de achterzijde nog gedaan worden.
Afbeelding

Ik heb vast een start gemaakt met de lading. Dit moeten kisten voorstellen. Deze ga ik nog beplanken.
Afbeelding

Omdat ik de koets er oudere uit wil laten zien gebruik ik oa deze foto als referentie.
Afbeelding

Als de spantdelen droog zijn ga ik die in elkaar lijmen. Daarna volgt het onderstel. Op diverse foto's zie ik dat het onderstel en de wielen meestal rood zijn. Ik ga de onderdelen eerst wit verven en daarna er overheen met rood. Dan wil ik met wat schuurpapier het wit op sommige delen terughalen en het rood vervagen. Dit om het er ouder uit te laten zien. Is dit een goed idee of kan ik dat beter op een andere manier gaan doen?

Tips en feedback zijn zeer welkom :))

gr

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jun, 2012 17:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 01 jan, 2012 23:00 pm
Berichten: 1426
Hee echt een leuke kit. Je bent al mooi op weg!

Groeten Nick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jun, 2012 21:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Nog meer foto's. Ik ben vandaag een flink stuk opgeschoten.

De bak is af. Het zitgedeelte heeft mijn dremel en schuurpapier ontmoet. Ik wil de koets een oude look geven. Dit zijn de eerste stappen daarin.

Afbeelding

Ik heb op verschillende delen een extra laag beits aangebracht. Dit heb ik gedaan om oa de koets weer een oudere look te geven. Er gaat nog een schuurpapiertje overheen.

Afbeelding

Close-up :)

Afbeelding

Ik ben gestart met het onderstel. De delen zijn eerst beplankt. Daarna wit geverfd en daarna met rood erover heen. Straks schuur ik het rood grotendeels weg zodat de kleur mooi vervaagt.

Afbeelding

Nog even een foto uit de BB. Zo wilt men dat de kisten, die in de koets komen, gemaakt worden. Dat ga ik dus niet zo doen.

Afbeelding

Tot zover,

Gr Peter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jun, 2012 15:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Ik ben weer wat verder.

Het onderstel is deels af. De wielen doe ik als laatst.

Afbeelding

De onderkant heb ik in de beits gezet. Vervolgens heb ik er zand ovrheen gedaan om het er wat viezer uit te laten zien.

Afbeelding

Afbeelding

De koets heeft inmiddels kennis gemaakt met schuurpapier.

Afbeelding

Ik vind dat de naden tussen de planken er mooi uitkomen.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende stap is de koets vullen met lading. Ik ga kisten maken in verschillende formaten. Verder zitten er watertonnen bij de kit.

Tot nu toe ben ik niet ontevreden.

gegroet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jun, 2012 22:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 01 jan, 2012 23:00 pm
Berichten: 1426
:shock: die verweringen zijn echt super! Jij kunt zeer goed overweg met een dremel!

Groeten Nick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2012 19:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Citaat:
die verweringen zijn echt super! Jij kunt zeer goed overweg met een dremel!

Groeten Nick


Thx, het is leuk om te doen. Gewoon een beetje aanklooien met een dremel :brouw:

Ondertussen weer wat opgeschoten met de lading. Ook hier heeft vriendje dremel me geholpen. Sommige effecten zien er beter uit dan andere. Ik ga nog maar eens met een schuurpapiertje aan de slag. Hier alvast wat foto's vanuit verschillende hoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder zal de lading gaan bestaan uit planken, tonnen en doek.

Feedback en tips zijn welkom.

Proost,

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement