Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 3:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Piano 1:10
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2010 20:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 20:11 pm
Berichten: 4
Hallo allemaal

Ik ben nieuw hier maar kijk hier al wel een tijdje rond als gast. Door de geweldige dingen die ik hier zie begint het bij mij ook te kriebelen. Zelf heb ik nog nooit iets in die aard gedaan, maar daar moet ooit verandering in komen :) .

Ik heb dus het plan om een piano te bouwen op een schaal 1:10. Het gaat om de Bösendorfer 290 Imperial, deze dus
Afbeelding
Ik heb een mail gestuurd naar Bösendorfer met de vraag of ze geen technische tekeningen ofzo hebben van de piano, want ik vind echt niks op het internet. Ik zou het wel zelf kunnen gaan meten, maar de enigste piano die ik weet staan staat in Brugge, en dat is niet bij de deur. Hopelijk levert dat dus iets op.

Een ander probleem is dat ik er dus totaal niets van ken. Ik zou mijn model in hout willen maken, maar ik heb geen flauw idee welk hout ik zou moeten gebruiken, hebben jullie daar misschien een idee van?

Ik heb echt wel zin om dit model echt te maken, dus ik hoop dat ik er zo snel mogelijk aan kan beginnen. Ik zit wel in mijn eerste jaar hoger onderwijs, dus ik ben alleen in het weekend thuis, het zal dus niet snel gaan :) .

Hopelijk tot de volgende!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Piano 1:10
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2010 20:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 23:09 pm
Berichten: 4674
Woonplaats: Ergens anders in Leeuwarden
Hey, welkom hier.
Ik zou als ik jou was balsa hout gebruiken, dit is makkelijk in vorm te krijgen, en laat zich verder eenvoudig bewerken. Kijk anders even extra goed rond in het scheepvaartgedeelte van het forum, daar zal je de meeste houtbouwers vinden en dus de nodige tips en trucs tegenkomen. Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Piano 1:10
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2010 21:04 pm 
Offline
Ferrari Master
Ferrari Master
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jan, 2008 23:21 pm
Berichten: 3026
Woonplaats: Leiden
welkom! Dat is een ambitieus projekt! En dat wordt ook een hele aparte spuitklus....pianozwart daar kun je je in spiegelen...veel succes

_________________
Groet Ton

Promocom Ferrari 126C2 1:8= in ruste op de werkbank
MG Models Ferrari TR250 1958 1:12 = in de ijskast
Pocher/Autograph Ferrari F40 1:8 = klaar
Triumph TR 6 verbouw=op de werkbank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Piano 1:10
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2010 22:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 20:11 pm
Berichten: 4
Bedankt voor de reacties!
Ik ga zeker eens ergens in een doehetzelfzaak of modelbouwshop kijken voor dat hout, moet wel te vinden zijn. En wat het spuiten betreft, dat stel ik graag nog even uit :) Eerst zien dat de bouw zelf klaar is en dan kunnen we wel weer verder.

Aangezien ik nog altijd geen binnenafmetingen heb, ben ik juist maar begonnen met de buitenkant in karton te maken, kwestie van een idee te hebben hoe groot dat ding gaat zijn, en ik moet zeggen dat het aardig opschiet. Foto's heb ik nog niet, maar ik zal ze er zo snel mogelijk proberen op te zetten.

Tot de volgende!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Piano 1:10
BerichtGeplaatst: di 02 nov, 2010 0:06 am 
Offline
Ferrari Master
Ferrari Master
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jan, 2008 23:21 pm
Berichten: 3026
Woonplaats: Leiden
Op blz 106 worden afmetingen genoemd

http://www.boesendorfer.com/catalogue/index.html

Ook is er op blz 17 een foto van bovenaf genomen van de 200.

En hier staan ook nog heel wat tekeningen en maten in als referentie

http://www.bosendorferlasvegas.com/pdfs/BösendorferGuideforDesigners.pdf

Op deze manier is er aardig wat te reconstrueren :D

_________________
Groet Ton

Promocom Ferrari 126C2 1:8= in ruste op de werkbank
MG Models Ferrari TR250 1958 1:12 = in de ijskast
Pocher/Autograph Ferrari F40 1:8 = klaar
Triumph TR 6 verbouw=op de werkbank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Piano 1:10
BerichtGeplaatst: di 02 nov, 2010 0:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 20:11 pm
Berichten: 4
De buitenafmetingen heb ik, daarmee heb ik het kartonnen model kunnen maken. Het gaat me vooral om de afmetingen van het metalen frame en het klankbord enzo, hetgeen echt in de piano zit. De verhoudingen zitten bij elk model ook anders, dus ik kan niet echt exacte afmetingen uit die foto van de 200 halen. Toch bedankt voor het opzoekingswerk! :wink:
Die andere link naar bosendorferlasvegas had ik nog niet gezien, dat is wel interessant! Bedankt!!
Ik zal maar afwachten wat die mail naar Bösendorfer oplevert, en anders zal ik toch eens naar Brugge moeten.
Maar we hebben tijd! :)

Voor vandaag heb ik wel genoeg van steunplankjes zagen, dus ik ga nu wat opruimen en dan mijn bed in.

Tot de volgende!

Maarten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Piano 1:10
BerichtGeplaatst: vr 26 nov, 2010 19:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 20:11 pm
Berichten: 4
Ik heb deze week een mail terug gehad van Bösendorfer, met alle exacte afmetingen van de buitenkant, ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was! De binnenkant zal ik dus toch zelf moeten afleiden ahv foto's. Ik heb millimeterpapier gekocht en daar ga ik morgen eens de piano netjes op uittekenen, en dan zijn we al weer een stapje verder.

Tot de volgende!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Piano 1:10
BerichtGeplaatst: di 07 dec, 2010 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 15 aug, 2008 16:19 pm
Berichten: 99
Woonplaats: Arnhem
Hallo,

Mooi project. Ik heb enige weken geleden op Discovery een stukje gezien over hoe ze een vleugel maken. Ik dacht Steinway oid, een Duitse fabriek in ieder geval. 'How do they do it?' was de naam van het programma naar ik meen maar het kan ook 'How stuff's made' zijn geweest. De houten kast wordt in ieder geval gemaakt van in de vorm gelijmd fineer. Kun je ook doen: maak een mal van de binnenkant (zagen, schaven en vooral schuren uit een blok hout of zo), dunne laagjes fineer insmeren met lijm en tegen elkaar tegen de mal aanklemmen tot de lijm droog is. Het frame waarop de snaren zijn gespannen was gegoten metaal dacht ik. Het klavier en de hamers was een geheel dat in de vleugel werd geschoven voordat er iemand met een zeer fijn gehoor op losgelaten werd om het ding te stemmen en af te stellen. Mijn vader heeft al 30 jaar een Bluthner vleugel (toen waren ze nog betaalbaar en de vleugel die hij heeft gekocht werd nog vanuit Belgie de grens over gesmokkeld ook) maar ik heb me nog niet verdiept in hoe het allemaal werkt. Is wel interessant, toch. Als je fotos van deze kunt gebruiken wil ik er wel wat voor je maken als ik met Kerstmis weer eens bij mijn ouders langs ga.
Ik heb ooit eens, begin jaren '80, een modelletje gemaakt van het weefgetouw van mijn moeder, zou grappig zijn om daar de vleugel van pa bij te zetten. Maar het weefgetouw werkt echt en om dat nu ook met die vleugel voor elkaar te krijgen.....

Veel succes met je project.


Cor

_________________
"Don't think unless I tell you to...."

Bezig met:
Monogram Jaguar E type 1:8
Italeri Willys MB en Fire jeep 1:24
Tamiya Cromwell + PE + separate tracks 1:35
en nog van alles..........


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Piano 1:10
BerichtGeplaatst: ma 01 aug, 2011 16:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 02 jul, 2011 14:04 pm
Berichten: 1
Ken je de film Note by Note, the making of Steinway L1073?
Te vinden op Youtube.

Hoe ver staat het project?

Wil zelf een Steinway D-274 bouwen, ook 1:10.
Ben erg benieuwd naar je ervaringen.

Gr.
Johan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement