Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 18:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 dec, 2010 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
die afgebeelde bus is die een Verheul-Leyland.. de V met de Tijger erin is het Verheul logo.
de carrosserie is qua uiterlijk wel identiek aan de den Oudsten's..

't grote verschil tussen de Daf en Leyland bussen was het frontje.. Tussen de Koplampen was de Leyland DICHT, en de DAF had daar een Grille van "Strekijzer" in zitten.. ik kon als klein jochie dus al op grote afstand zien of we een DAF of een Leyland bus hadden, en de DAF's hadden mijn voorkeur, die waren stiller en krachtiger..

Afbeelding

't Kitje is dus een Den Oudsten DAF.. Verheul DAF's zijn er naar mijn weten nooit gebouwd.. Verheul is "ter ziele" gegaan toen ik nog een kleine jongen was.. er is ook ooit een grote brand geweest.. de Importeur van de personenauto's van British Leyland, (Austin, ROVER en Landrover) heeft later in 't oude Verheul pand gezeten.. toen dat op de fles ging is er een importeur van sport ondergoed ingekomen.. en die zitten er tot op de dag van vandaag nog altijd.. (in Gouda, een paarhonderd meter vanaf het Aquaduct in de A12

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 dec, 2010 12:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Arie,

De afgebeelde bus is inderdaad de eerste Verheul-leyland versie.
Toendertijd het vlaggenschip van NZH waar ook voor het eerst de strakke logo op is verschenen.

Maar de bus is van ver voor mijn tijd, hij komt uit 1967.
Ik ben zelf geboren in 1980, dus echt herinderen dat ze rond reden doe ik niet.
Maar de Den Oudsten - DAF's MB 200 zeer zeker nog wel.
Vandaar ook een beetje twee strijd over welke ik eerst wil gaan bouwen in 1:24.
Deze eerste oer-streekbus of de iets jongere versie?

Dit besluit valt waarschijnlijk pas wanneer ik in het museum ben geweest en 1 van de 2 me het meeste heeft gedaan.
Maar welke het ook wordt, hij zal waarschijnlijk wel mooi naast deze staan. :wink:
Afbeelding

Grt SAM

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 dec, 2010 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 okt, 2004 10:35 am
Berichten: 982
Arie Kabaalstra schreef:
die afgebeelde bus is die een Verheul-Leyland.. de V met de Tijger erin is het Verheul logo.
de carrosserie is qua uiterlijk wel identiek aan de den Oudsten's..

't Kitje is dus een Den Oudsten DAF.. Verheul DAF's zijn er naar mijn weten nooit gebouwd.. Verheul is "ter ziele" gegaan toen ik nog een kleine jongen was.. er is ook ooit een grote brand geweest.. de Importeur van de personenauto's van British Leyland, (Austin, ROVER en Landrover) heeft later in 't oude Verheul pand gezeten.. toen dat op de fles ging is er een importeur van sport ondergoed ingekomen.. en die zitten er tot op de dag van vandaag nog altijd.. (in Gouda, een paarhonderd meter vanaf het Aquaduct in de A12


Mijn vader werkte ten tijde van de brand bij Verheul. Hij werd in de avond gebeld dat de fabriek in brand stond. Hij dacht aan een slechte grap, omdat hij jarig was. Bij de fabriek aangekomen heeft hij met anderen nog wat waardevolle autos naar buiten gereden. (het was ook depot voor Engelse sportwagens, Jaguar, Rover, etc). De administratie is in het gebouw gebleven...

Afbeelding

Vervolgens is het een depot voor Engelse leger landrovers geweest, tot zeker in de jaren 80. (Landrovers tot het oog reikte).

Nu nog een jaar Engelvaart (eigendom van Zeeman) en dan gaan ook de laatste resten tegen de vlakte, en komt er een kantorencampus. (de kantorenmarkt is tenslotte oververzadigd...)

_________________
Bugatti Portal :: Bugatti Register ::


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement