Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 17:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 31 mei, 2010 9:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
Het druist hier op het forum al van de doe-het-zelf spuitcabine's en dat niet zonder reden. Die krengen kosten klauwen vol geld en voldoen dan net niet aan je eisen. Handige brouwers als wij zijn steken we dan de handen uit de mouwen en gaan aan de slag met allerlei hout, plaatmateriaal en andere ongein.

Zo ook ik. Een paar eisen had ik wel. Hij moet niet te groot zijn, genoeg zuigkracht hebben (duh) en het liefst ook mobiel in enige vorm. Een erg belangrijk punt was dat ik ook wou gaan spuiten zonder de lucht weg te leiden naar buiten. Ik brouw nu op mijn werkkamer waar ook mijn vriendin werkt en als ik hier het raam open zet begint er eentje te klagen dat ze het koud krijgt of dat het tocht ;)

Het formaat van de kist die ik wou gaan maken leidde mij vol nieuwsgierigheid toch maar eens naar IKEA. Die verkopen veel handige spullen die je met een beetje grofgeweld tot mooie dingen om kunt bouwen. Zo zag ik dat ook bij het 'archiefladekastje' Mackis.
Afbeelding

Dit kastje op zijn achterkant en zonder lades en tussenschot betekende een verdomd mooi recht en compact kistje! Nu de ventilator nog...
Door het formaat was er niet echt veel plek voor een normale toilet ventilator. Op zoek dus naar iets kleiners... Een PC-fan bood uitkomst!
Een avondje internet afstruinen en zoeken naar een krachtige ventilator resulteerde in de conclusie dat ik er toch maar beter twee kon gebruiken. Qua ruimte past dat ook, zo gezegd, zo gekocht. Twee ventilatoren met ieder een vermogen van 110 CFM ook wel 187 m3/h. Maal twee en met wat aftrek door een filter zou ik zo rond de 300 m3/h uit moeten kunnen komen... Niet slecht en dat met slechts 37dB :)
Afbeelding

Eerst maar eens even dat ladekastje een voorkantje kleiner maken! De lades heb ik met de hand uit elkaar kunnen trekken en de bodempjes bewaar ik nog voor later. Om de fans te monteren heb ik een stuk resthout op maat gezaagd en door middel van vier afstandsblokjes wordt die straks op zijn plek gehouden in de kist.
Afbeelding

Leuk en aardig die kleine krachtige fans, maar die dingen draaien op 12 volt en dat komt niet vanzelf uit de muur. Een computervoeding zou ik natuurlijk in kunnen bouwen, maar die dingen zijn nogal zwaar dus zocht ik het ergens anders. Een 12 volt netstroomadapter met een capaciteit van 2000 mAh was hier voldoende (aangezien de fans beide 0,52 Ah trekken, parallel zijn geschakeld en dus samen 1,04 Ah trekken). Bij Conrad had ik al snel een passende adapter gevonden, maar de stekker die daar aanzit past niet in het aansluitbusje dat ze verkopen. Ander stekkertje erbij en die moet ik er dan even aan solderen. Kortom, beetje knutselen, maar in de test opstelling werkte als naar behoren.
Afbeelding

Nu ik zeker wist dat dit werkte konden de ventilatoren op hun plek gebracht worden. Met de bijgeleverde schroefjes heb ik ze op hun plek gezet, maar ik had nog wel een kiertjes rondom die ik voor de zekerheid met wat houtlijm heb weten te dichten (ietwat slecht te zien op de foto, droogt namelijk doorzichtig op ;) ).
Afbeelding

Snel dan alles eens even testfitten om te kijken hoe het staat! Best indrukwekkend twee van zulke joekels naast elkaar...
Afbeelding

Naast de adapter heb ik voor het gemak ook maar wel een knopje aangebracht. Op die manier hoef ik niet elke keer de stekker uit de cabine of het stopcontact te trekken als ik hem uit wil zetten (onderin zie je de aansluiting voor de adapter).
Afbeelding

Enig soldeer- en knipwerk verder waren de aansluiting, schakelaar en kroonsteentje netjes met elkaar verbonden. De beide stekkertjes die je erboven uit ziet komen passen op de fans en waren netjes bijgeleverd!
Afbeelding

Alles past prima in de achterste ruimte zo te zien.
Afbeelding

Wel leuk al die lucht die aangezogen gaat worden, maar het moet ook ergens heen. Ik ben hier nog niet helemaal zeker van mijn zaak, maar voor de zekerheid heb ik twee gaten uitgezaagd die net zo groot zijn als de gaten aan de voorkant. Later kan ik er altijd nog een paar bij boren ;)
Afbeelding

Genoeg aan de achterkant gewerkt, vooraan zijn we nog niet klaar! Om de luchtaanvoer te verbeteren wil ik vanaf het gat een soort trechter naar de fans toe maken. Eerst heb ik dat met hout geprobeerd, maar dat ging niet zo gemakkelijk. Aangezien karton zich een stuk makkelijker laat bewerken en ik dat ook nog in overvloed heb na de verhuizing ben ik daar maar mee aan de slag gegaan. Karton, een scherp mes en smeltlijm gaan goed samen. Kost wat geplak, lijm en passen en meten.
Afbeelding

Zover ben ik nu dus. Nu moet ik me nog storten op het goed dicht maken van de bovenkant (geen vals lucht) en dan nog de zij-, boven- en onderkant die ik er nog bij aan ga maken... Daar over later meer!

Ondertussen heb ik niet stil gezeten... Voor de voorkant heb ik een filter gemaakt van een stuk kunsstof filter dat normaal in een wazemkap wordt gebruikt en een rooster dat ik bij de bouwmarkt heb gekocht. Even met de dremel een stuk uit geslepen en voor het idee een en ander met tape vast gezet.
Afbeelding
Afbeelding

Dit filter past precies in het aluminium U-profiel dat in de doos zit en op deze manier komt er weinig tot geen verf stof meer in de lucht of in de fans. Ik zal later deze week nog wat foto's maken van de constructie en de hele opstelling in elkaar geschoven.

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Laatst bijgewerkt door flim op ma 31 mei, 2010 19:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 mei, 2010 17:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 jul, 2006 19:30 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Almere
Leuke oplossing zo , wellicht kan je een filter kopen voor een keuken afzuigkap en deze opmaat knippen voor de voorkant van je spuitcabine.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 mei, 2010 19:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
capetonian schreef:
Leuke oplossing zo , wellicht kan je een filter kopen voor een keuken afzuigkap en deze opmaat knippen voor de voorkant van je spuitcabine.


En Capetonian gaat door voor de koelkast! :brouw:

Klopt, ik heb ondertussen ook weer even wat toegevoegd aan het verslag (op die manier hou ik alles in 1 bericht, is voor de volgende bezoeker iets handiger lezen denk ik :)

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 mei, 2010 20:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 jul, 2006 19:30 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Almere
flim schreef:
Klopt, ik heb ondertussen ook weer even wat toegevoegd aan het verslag (op die manier hou ik alles in 1 bericht, is voor de volgende bezoeker iets handiger lezen denk ik :)


Eigenlijk is dat juist lastiger.... de nieuwe lezer leest iets en moet steeds terug gaan naar de opening post om de correcte foto bij te zoeken..... het handiger om steeds een nieuwe post met daarin de nieuwste foto's of update te plaatsen in je thread, evt aansluitend op het commentaar van anderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 mei, 2010 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
capetonian schreef:
flim schreef:
Klopt, ik heb ondertussen ook weer even wat toegevoegd aan het verslag (op die manier hou ik alles in 1 bericht, is voor de volgende bezoeker iets handiger lezen denk ik :)


Eigenlijk is dat juist lastiger.... de nieuwe lezer leest iets en moet steeds terug gaan naar de opening post om de correcte foto bij te zoeken..... het handiger om steeds een nieuwe post met daarin de nieuwste foto's of update te plaatsen in je thread, evt aansluitend op het commentaar van anderen.


Daar heb je ook een punt... Misschien had ik gewoon moeten wachten en wachten tot ie helemaal af was en dan het hele verhaal in een keer posten. Goed. Vanaf nu update ik niets meer tot ie echt af is!

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 mei, 2010 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 03 apr, 2010 18:48 pm
Berichten: 582
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam
Jammer!

_________________
Nu op de brouwtafel:

- Mijn "Brouw-kast" - - - Binnenkort foto's!

- Republic P-47 Thunderbolt


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 mei, 2010 22:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 jul, 2006 19:30 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Almere
Tja ... het is jou thread ... maar de bedoeling van een thread is om vooruitgang te tonen. Wat is mis met telkens een nieuwe update? Mensen kunnen dan ooh-en en aah-en of kritiek leveren en vragen stellen. Jou jammer zijn als je nu gaat wachten tot dat ie af is voordat je weer eens een bericht gaat posten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 mei, 2010 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
Damn... Oke. Als er nieuws is, is het hier te vinden :P Je hebt me overtuigd plus het jeukt me toch behoorlijk in de vingers om een update de deur uit te doen als het zover is ;)

*Als een blad aan de boom ben ik omgewaaid. Heerlijk! :P*

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 mei, 2010 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 03 apr, 2010 18:48 pm
Berichten: 582
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam
Mooi!

Groeten,

Jesse

p.s. Dat waren wel 2 hele korte berichten achter elkaar... :twisted:

_________________
Nu op de brouwtafel:

- Mijn "Brouw-kast" - - - Binnenkort foto's!

- Republic P-47 Thunderbolt


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2011 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 3:30 am
Berichten: 2637
Lang leven de Ikea :brouw:
Ben wel benieuwd of het goed werkt of niet want dan kan ik wat dingtje 'lenen' van jou projectje ;)

_________________
Mijn website
photo 564445 photo 564444


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement