Voor het eerst een topic in de motor afdeling.
Een Indian board track racer 1/12 van het Italiaanse merk Cix Models. Een kerstgeschenk van man en dochter.
Het is een resin kit, iets wat ik nog nooit gedaan heb dus dat wordt trial and error. Er zitten sowieso onderdelen bij die nieuw voor mij zijn.
De gaten voor de spaken zijn nog niet voorgeboord dat mag je zelf doen en er dan natuurlijk zelf inzetten. Bij de ketting kan je kiezen of je de resin versie neemt of zelf de photo etch neemt en ook die mag je dan zelf in elkaar zetten. De mensen die mij inmiddels een beetje kennen weten dat het de photo etch word
En dan alle kabels moet je ook zelf buigen van draad.
Dat alles met een handleiding van 10 bij 10 centimeter met een paar aanwijzingen! Dat gaat nog wat worden. Dus tips van harte welkom!
Voor de volgers die het leuk vinden heb ik een stukje geschiedenis, zo niet kan je door scrollen naar de foto’s
Het racen begon in het begin van de 20ste eeuw. Er werden steeds meer motoren geproduceerd en verkocht.
Dus onderlingen wedstrijden konden niet uitblijven. In 1909 werd de eerste echte professionele baan geopend in Los Angeles. De motoren reden inmiddels meer dan 150 km per uur. Over houten banen, hout was er in overvloed, tussen de 0,5 en 2 miles lang. Het hout werd niet afgewerkt en had daardoor constant onderhoud nodig. Langer dan vijf jaar gingen ze niet mee. De zijkanten liepen 60 graden omhoog. Net zo iets als de hedendaagse wielerbanen.
In 1915 waren er inmiddels 24 banen verspreid over Amerika en reden er fabrieksteams van o.a. Indian, Harley Davidson en Excelsior.
Veiligheid was helemaal niet aan de orde. De racers droegen een leren helm, handschoen en beenkappen en dat was het. Er vielen regelmatig doden tijdens de wedstrijden. En mocht je een valpartij overleven dan zat je onder de splinters.
Eind jaren ‘20 was de bijnaam van de motordrome, Murderdrome. Dat samen met de Depressie zorgde ervoor dat het racen net zo snel als het opgekomen was ook weer verdween.

En dan de doos met inhoud:

De mensen die mij kennen weten dat ik nooit OOTB bouw maar bij deze wel!
Alleen word het niet een glanzen model alsof het net uit de fabriek komt maar meer alsof hij zo van de track komt. Zoals onderstaan de foto. De bedoeling is dat er later nog een stukje baan bijkomt als diorama.

U eerst maar eens alle onderdelen nakijken en schuren en dan kijken waar ik ga beginnen.
Esther