Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 4:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2022 10:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Ik heb onlangs deze kit van Tamiya 2de hands overgekocht van iemand. Het betreft een Ducati 900 NCR Racer.
Best een oude kit, die dateert al van 1981, en je komt em haast niet meer tegen dezer dagen! Tamiya had ook verschillende uitvoeringen van de Ducati 900 uitgebracht in die tijd.
Verder is de doos in uitstekende staat.
Die wordt gebouwd out of the box, sinds de kit heel wat detail heeft. Misschien her en der nog wat loodgieterswerk, maar dat ga ik pas zien wanneer er referentie foto's worden vergeleken met het model.
Ik heb voor de kleur een potje Classic Ducati Red gekocht van Zero Paints. Is geen verloren geld, aangezien ik nog een knalrode Ducati in de kast heb liggen om te bouwen.

Dan nu, de inhoud van de kit en 1e stapjes.
photo 566722
photo 566713
photo 566714
photo 566715
photo 566716
photo 566717

Begonnen met het bouwen van moter. De cilinder koppen bestonden uit meerdere delen, dus deze ook maar ff opgeschuurd om naadjes tussen de lamellen weg te krijgen en ondertussen ook geprimed.
Ook het frame en koetswerk zijn in elkaar gestoken zodanig deze kunnen drogen en opgeschuurd worden.
photo 566718
photo 566719
photo 566720

Dat is het voorlopig. Ziet er alweer tof projectje uit, ge kunt ni veel misdoen he me nen Ducati!
Kevin

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2022 10:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 382
Kevin,
Leuk weer een verslag erbij. :D .
Ik ga je zeker volgen. Cilinders zien er super strak uit. Ik heb zelf van Tamiya de Ducati 900 Mike Hailwood en de Ducati 888 gebouwd beide kits waren heerlijk om te bouwen.
Pasvorm perfect en erg gedetailleerd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2022 18:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Welkom Kevin,

Je komt gelijk met een hele leuke.
Ik heb zelf de gewone 900SS liggen, dus kan hier vast een beetje afkijken :mrgreen: .

Persoonlijk zou ik de chroom sprue direct in een badje dikbleek of Mr Muscle gooien om het chroom kwijt te raken.

Tamiya heeft wel de neiging om erg dikke "bekabeling" bij de kit te voegen. Ik los dat meestal op door een klein stukje van de originele af te knippen en er een dunnere draad in te lijmen voor het zicht.
Ik heb daarvoor een com-kabel van de PC uit elkaar getrokken ( voordeel: je hebt gelijk een hoop leuke kleurtjes :D ).

Verder zien de koppen er geweldig uit.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 okt, 2022 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Bedankt boys!

Citaat:
Pasvorm perfect en erg gedetailleerd.

Nou moet ik wel zeggen dat de pasvorm niet altijd even strak is.. kheb een beetje geprutst met de cilinders op het blok recht te krijgen, best wat schuurwerk ook om alles netjes vlak te hebben. Ook de carburateur van 1 van de cilinders lijkt niet 100% aan te sluiten op zijn cilinder.. Tzijn klein details allemaal, want voor zover ik em heb gebouwd past alles heel mooi in elkaar voor een kit uit die tijd!

Citaat:
Persoonlijk zou ik de chroom sprue direct in een badje dikbleek of Mr Muscle gooien.

hmmm heb dat ook al zitten denken.. want op de echte referentiefotos lijkt al het chroom (van het blok allesinds) best wel 'duller en doffer'. En het met chroom van tamiya heb je haast zonnebril nodig..
Ik ga allesinds het chroom omtrent het blok ontchromen en opnieuw behandelen met een glanzende zwarte onderlaag en een verfje uit het gamma van Green Stuff World. (Mijn favoriet ook voor chroom te airbrushen)
Eerst maar es om wat Mr Muscle lopen in de winkel.


Citaat:
Tamiya heeft wel de neiging om erg dikke "bekabeling" bij de kit te voegen.

Is niet de 1e keer dat ik dit hoor.. Ik heb al 3 tal 1/12 motos van tamiya gemaakt maar nooit echt gelet op de diameters van de kabeltjes..
Ik ga er deze keer zeker op letten, en eventueel aanpassen waar nodig!


hier nog een kleine update

Blok en cilinders in Aluminium uit het gamma van Tamiya Lacquers
photo 566818

paar onderdeeltjes chroom gedaan zoals vermeld hierboven met GSW Airbrush Chroom
photo 566817

De carburators (Dellorto's?)
photo 566819

En dan alles aan elkaar geplakt (na wat schuur en paswerk)
photo 566820
photo 566821
photo 566822

Verder ook nog de velgen in Pale Gold van Alclad II (Ik gebruik 8/10 keer metallic kleuren van Alclad)
En de rubber slicks in een multitool vastgezet en de naad weggeschuurd, waarna de banden gemoisturized zijn met wat polishing wax dat ik had liggen van Zero Paints.
photo 566824


Dit was het alweer voor deze keer
Kevin

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Laatst bijgewerkt door DubbelDraaiDeur op zo 30 okt, 2022 11:39 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 okt, 2022 20:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Was ff aan het googlën op de NCR.

Kwam op deze terecht. Staan mooie details foto's op als referentie.
https://www.motorrad-fuchs.com/en/singl ... S_NCR.html

De velgen zijn wel heel mooi gelukt. Goud is altijd een K kleur om netjes te krijgen.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2022 21:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1402
En als je dan de plaatjes van de echte fiets ziet? Daar zit bijna nergens niks geen glimmend chroom op.
Het beruchte (onder anderen) Tamiya chroom is niet echt. En niet alleen bij Tamiya maar bij ongeveer alle modelbouw merken. Zeker bij motorfietsen en automobielen.
Ik begon meestal met het chroom in de dik-bleek te dompelen en het daarna te bewerken zodat het er wat realistieser uitzag.

Overigens is het best wel geinig om het motorblok van een Ducati 888 in het ncr frame te hangen.
Ik kan het niet meer laten zien maar het oogt heeeeel lekker.

Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2022 15:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Rob, ik heb ondertussen verschillende versies gezien waarvan 1 met fel chrome moterdeksels
Ik kan het ook dull chrome of dull aluminium maken, zodanig ik het effect heb zoals de meeste plaatjes van de echte moto, maar toch wil ik graag ook een eigen twist er aan geven. Dus opnieuw behandelen met GSW Chrome is best wel ok. Het is iets donker qua finish, wat best wel leuk staat met het rood..
Maarja, de kappen op het blok gaan er past op het einde op, dus ondertussen kan ik nog altijd brainstormen en wat uittesten en eventueel aanpassen om het gewenste resultaat te verkrijgen

Nou wat nieuwe updates.
Om een busje Mr Muscle ovenreiniger gelopen in de Albert Hein, en eens uitgetest..
Sjoooow, dat spul gaat hard man!
Chrome deeltjes in potje dumpen, wat ovenreiniger in het potje spuiten, 2 minuutjes laten staan en laten inweken, en de onderdeeltjes komen er volledig chroom vrij uit. Schrobben was niet nodig!
Voorvork en blokdeksels ontchroomd, klaar voor nieuwe behandeling.
photo 567573

Dan ook het koetswerk wat al samen was gelijmd, opgeschuurd en in de grondverf gezet. eerst grofweg de naden wegschuren, daarna grijze Tamiya primer, weer opschuren met fijnere korrel waarna de roze grondlaag werd aangebracht. Kwam ook uit een spuitbus van Tamiya.
Ze zeggen toch altijd dat een rode paintjob er beter uitspringt met een roze primer ipv standaard grijze of witte primer..
Lekker smooth dat koetswerk..
photo 567571
photo 567572

Ook het frame heeft een roze onderlaag gehad, waarna de rode Ducati verf van Zero Paints werd aangebracht. Deze is afgewerkt met de diamond clearcoat, ook van Zero Paints, en dit 48h laten harden.
photo 567575

Batterij aangesloten met 2 kabeltjes die onder het chassis verdwijnen.
photo 567576
photo 567574

Dan was het blok aan de beurt om te bekabelen.. Ik heb de gas- en bougiekabels van een fijnere diameter kabel voorzien. De rest is volgens het boekje gedaan.
Op sommige referentiefotos zag ik koelleidingen lopen naar de cilinderkoppen (Ik denk toch dat het koelleidingen zijn) dus deze ook maar even gefabriceerd van wat ellebogen en T-fittingen. om de aansluitingen wat steviger te maken, heb ik de fittingen voorzien van wat albion rod.
De hoofdleiding verdwijnt ook gewoon onder het chassis, je ziet er toch niks meer van straks.
photo 567577
photo 567579
photo 567578

Dan het blok in chassis gehangen met dit als voorlopig resultaat.
Der moet nog wat klein detail afgewerkt worden, en ook lichte weathering op het blok, maar dat volgt nog!
Ook ben ik op 1 of andere manier een bougie kwijtgeraakt.. Maar eens kijken om eentje te scratchen dan..
photo 567580
photo 567581

Kevin

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2022 12:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 382
Kevin je bent lekker bezig zeg. Die T en elleboog koppelingen, wat mooi zijn die dingen. Ik ga ze denk ik ook maar eens aanschaffen. Ik heb gezocht of ik nog iets zie wat verbetert kan worden, nou ik niets vinden :D .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2022 16:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Jha klopt, die koppelingen zijn echt leuk om mee te werken. ze komen in verschillende maten en soorten, voor elk wat wils dus! Zeker een aanrader als je vaak extra loodgieterswerk doet!
Dankjewel voor het compliment ook ! :) Kdoe men best :)

Nou even een vraagje voor de veteranen onder ons,
1 van de meer storende dingen in een modelkit van een motor, is de ketting.. die is in 1 stuk gegoten, en is voor mij persoonlijk iedere keer weer een 'gamebreaker' als ik aan het brouwen ben..
Nou heb ik voor de Monkey van Tamiya een upgrade set aangeschaft, daar zaten honderden kleine onderdeeltjes in om zelf je ketting in elkaar te steken.
Kost wel wat tijd, en veel geduld, maar resultaat is echt zovele maal beter als het gegoten stuk!
De NCR heeft heelaas geen upgrade kit, en dus vraag ik me al een tijdje af wat te doen met de lelijke ketting uit de kit.. dacht zelf gewoon gaatjes boren in de ketting, heb ik ook eens geprobeert op een ketting uit de spare parts box, maar dat is em lijk toch nog net niet..
Ook ben ik opzoek gegaan naar een 'standaard' 1/12 ketting assembly, maar die is niet echt te vinden?
Tips en tricks iemand?

Kevin

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2022 17:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
.

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement