Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 7:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 15 okt, 2022 15:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 382
Ik zou beginnen met de Ace 1924 1:16 maar toch maar voor deze gekozen. Het wordt weer een uitdaging net zoals de eerder gebouwde van Gunze Sangoy.
Genoeg onderdelen dacht ik zo.
photo 566344
photo 566345
photo 566346
Begin gemaakt met blokje. Moet zeggen die seconde lijm (gel) pakt erg goed en snel op dat white metal. Moest blok delen tot 2 keer toe weer los snijden omdat ze wat scheef zatten en een beetje schuiven is niet mogelijk met deze lijm. Je drukt de delen aan en zitten direct vast.
photo 566343


Laatst bijgewerkt door Rvg op di 25 jul, 2023 19:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 okt, 2022 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12238
Woonplaats: Eibergen
Welke sec. lijm gebruik je dan?

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 12:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 382
Blokje bijna af. De dynamo ligt nog te drogen want deze heb ik met de Molotow stift chrome gemaakt. En later moet er nog een zijkant op. Moest wel wat gevijld worden aan de de ronde nokkenas deksels die aan elke zijde van de cilinderkop zitten om ze passend te krijgen. Ik ben trouwens zo blij met mijn borensetjes van Ali ( ca 3 euro :D ). Want er moeten veel gaatjes van 0,5 en 1 mm worden geboord.
Ronald op de foto zie je ook de seconde lijm welke ik gebruik ; Patex seconde gel. Hiervan heb een tijd geleden enkele gekocht in de aanbieding bij Lidl.,Waarschijnlijk zijn ze nu alleen te koop als Patex Gold seconde lijm gel. Het is een handige dispenser alleen als deze geen lijm maar geeft na indrukken van de zijkanten knip ik het plastic weg en dan blijkt dat er nog zeker een kwart lijm in tubetje zit.
Op het blok en cilinder wat zwarte wash aangebracht. Geeft direct meer diepte.
photo 566510
photo 566509
photo 566502
photo 566503
photo 566501
Begonnen met het frame. Leuk dat hiervoor ook diverse PE delen gebruikt worden. Ook het onderste deel ( soort vierkante koker balk) is een PE onderdeel. Op de foto gedeeltelijk in de primer, inmiddels geheel met primer gespoten.
photo 566507
photo 566508
photo 566506


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 13:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 382
Na gronden van frame de pennetjes aan de onderkant met vloeibare masking aangetipt. Ik wel deze na het zwart spuiten wel chrome houden.
Prima spul na spuiten kan je het er zo afhalen.
photo 566511


Laatst bijgewerkt door Rvg op di 06 dec, 2022 18:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 17:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
die plooi doet pijn aan de ogen ;-) . Al leg je er een latje op bij het plooien om een rechte rand te krijgen op klem je het in een tandenloze tang... Nu ja, achteraf is er waarschijnlijk niet veel meer van te zien.

Mooi werk aan het chassis en de motor verder

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 17:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 382
Silenoz schreef:
die plooi doet pijn aan de ogen ;-) . Al leg je er een latje op bij het plooien om een rechte rand te krijgen op klem je het in een tandenloze tang... Nu ja, achteraf is er waarschijnlijk niet veel meer van te zien.

Mooi werk aan het chassis en de motor verder


Ja ik baalde ook van die plooi. Bij vorig model was er een buig snede in onderdelen toen ging buigen goed. Nu voor het eerst zelf gebogen. Doe ik voortaan dus anders/ zoals jij aangaf . Gelukkig is het niet echt zichtbaar later denk ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2022 18:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 382
Kleine update: 1 helft van een wiel gespaakt. Gewoon instructie volgen maar wel zelf nippels van aluminium buis gesneden en op de spaken geschoven.
photo 566650
photo 566649
photo 566648
Op de carburateurs zit standaard geen benzineleidingen in de kit. Zelf met een messing buisje deze gemaakt. Weet niet of ze zo op de juiste plaats zitten. Maar in ieder geval wel zoals in het echt aan de binnenkant van de carburateurs. Moet de carbs nog wel verven en de leidingen met een transparate gele verf verven. Dit laatste doe als de leidingen gemoteerd zijn op de benzine kranen want ander breekt deze gele verf eraf zodra ik de leidingen buig. ( mij vorig model ondervonden).
photo 566651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2022 7:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12238
Woonplaats: Eibergen
Waarom niet eerst beide velg helften verlijmd en de naad dicht gezet met putty, nu blijf je altijd die naad zien.

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2022 11:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 382
Ronald,
Ik ga het met 2e wiel proberen zoals jij zegt. Ben alleen benieuwd hoe dat gaat. Ten eerste is de naaf groot en daardoor ben ik benieuwd of ik de spaken na plaatsen van naaf nog goed in de gaatjes krijg. En of ik de spaken bij de naaf aan de binnenkant goed kan lijmen .
Ten tweede na de naad te hebben dicht gesmeerd en geschuurd moet ik de gaatjes vanaf de buiten kant weer uitboren. Het boren zal geen probleem zijn maar of de richting hiervan dan juist is ??
Ik ga het gewoon dry fit proberen met tweede wiel en als dit lukt kan ik altijd nog de tweede helft van 1e wiel erop plakken en na afwerken naad de spaken erin zetten.
Moet wel zeggen dat bij de Tohatsu welke ik eerder heb gebouwd de naad wel zichtbaar is maar vind dit niet erg storend. Maar ja je weet hoe dat gaat. Wielen spaken is iets waarvan ik ook eerst dacht dat dit geen extra waarde had.
Nou nadat ik eenmaal aan het zelf spaken ben begonnen zal ik nooit meer een model maken met de originele, of ze moeten echt heel dun en mooi zijn. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 okt, 2022 16:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 382
Ik kwam er achter dat er 1 benzinekraan in de kit ontbrak. Deze dan zelf maar maken van een stukje van een onderdelen rek ( plat en rond), een dun koper draadje, een stukje rubber slang en een dun aluminium buisje. Ik vind stiekem de zelf gemaakte mooier.
photo 566858
photo 566861
photo 566882
Carbs voorzien van een stationair stel schroeven en op cilinders gelijmd.
photo 566860
photo 566859
Wat een verschil als je wash toepast zie hier bijvoorbeeld de naven . Met en zonder wash.
photo 566862


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement