Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2020 9:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 379
Op dit forum las ik een verslag van erikprotarerik van de Manx en wist direct dat ik deze ook wilde bouwen.
photo 522342
Spaken moet ik nog even met staal keur washen en de spaakuiteinden nog aantippen met Molotow chrome stift
photo 522350
De luchthappers van de voor velg uit gezaagd en gaasje gemaakt. Ik moet het ronde gat nog uitboren. Dit is dry fit want ik moet alle zwarte delen nog spuiten.
photo 522349
Carburateur gepimpt. Ik heb in de doorzichtige benzine leiding een geel draadje gestoken en een gaasje op luchtfilter geplakt.
Aardig resultaat vind ik zelf en dat terwijl de gehele carburateur maar 6 onderdelen heeft.
photo 522348
photo 522347
photo 522346
En blokje op diverse plekken voorzien van echte schroefjes uit een zonnebril.
photo 522352
photo 522351
photo 522344
photo 522343
photo 522341
In hengelsportwinkel kleine busjes gekocht met een binnen diameter van 1,2 en 1,6 mm. Zijn van messing met een zwarte coating, als die iets opschuurd geeft dat een mooi verweerde messing look. Die van 1,2 mm gebruikt ik op de uiteinden van kabeltjes van 1mm welke ik zelf nog had.
Voor de rest van de kabels welke als olieleiding worden gebruikt, gebruik ik de meegeleverde kabel van 1,2 mm en daar gebruik ik op uiteinden die van 1,6 mm. Zijn niet echt makkelijk te zagen omdat ze zo klein zijn, maar lukt gelukkig wel.
photo 522329
Op de schetsplaten tussen blok en versnellingsbak heb ik met een spijkertje, moertje en een soort knelnippeltje de spanners gemaakt.
Zijn orgineel verdikt opgegoten op onderdeel. Dat eerst vlak gevijld.
photo 522328
photo 522327.
Ook diverse delen van wat roest voorzien. Ik doe er eerst wat matte blanke acryl lak op en dan met een kwastje de droge roest.
Roest maak ik door in een bakje staalwol met azijn en wat water samen te voegen. Binnen een paar dagen krijg je dan al roest. Het bakje moet je in het begin wel ergens weg zetten want er komt tijdens oxideren ,denk ik een giftige, damp vanaf. Ik zet hem dan in schuur.
photo 522319
Ketting klaar en gaatjes achter tandwiel uitgeboord.
photo 522326
photo 522325.
Blok en bak samengevoegd.
photo 522320
photo 522322
Ga net zoals erikprotarerik heeft gedaan, het zadel met leer bekleden. Hoop dat dit mij ook zo goed gaat lukken.


Laatst bijgewerkt door Rvg op za 27 feb, 2021 15:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2020 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Leuk onderwerp en mooie vorderingen. Je carburateur ziet er prachtig uit. Boven op het blok zie ik wat roest zitten en op een racer is dat toch uit den boze. Ik denk dat je ook nog heel veel kunt winnen door de spaken netjes glad te maken. Nu zie ik daar nog een gietrand/flash zitten. Verder lekker zo doorgaan :D

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2020 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooi project met een icoon van een bike.
Vaak live gezien bij de Historische motorraces in Barneveld en Hengelo (Gld)

Je stopt er ook weer hele mooie details in. :brouw:

Succes verders,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2020 19:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 379
Freddy, ik heb inmiddels al de spaken glad gemaakt. Ik plaats expres foto voor afwerking. Houd ik je scherp :D .
Roest komt omdat hij al een tijdje stil staat in vochtige schuur. Alle gekheid op een stokje . Als hij af is moet ik op sommige plekken wat roest verwijderen. Bedankt voor tip.
Eddy, leuk dat je de bouw volgt, doe mijn best.
Vandaag het gaas in de voor velg geplaatst. Kwam een oude afwasmachine filter tegen met mooi fijn mazig gaas erin.
photo 522471
photo 522473


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2020 12:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 379
Zadel bekleed met echt leer. Van een oude portemonnee . Ik heb eerst het leer wat dunner gemaakt door de binnenkant af te schrapen.
Ik wilde alles uit 1 stuk maken en dat is gelukkig gelukt. Ik heb eerst het leer en zadel met bison kit ingesmeerd en even laten drogen.
Hierna het leer en zadel boven een dampende waterkoker gehouden en zo het leer wat kunnen uitrekken. Er zaten toen wat kleine plooien in, maar nu nadat het gedroogd is, is het resultaat super strak. Nog even een biesje gemaakt van een draadje.
photo 522510
photo 522511
photo 522512


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2020 14:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 379
Vandaag luchthappers afgemaakt.
photo 522651
photo 522648
In de kit zat een wit slangetje waarvan de handvatten gemaakt moet worden.deze was erg dun . Gelukkig wist ik dat ik nog een setje krimpkous had. Leuk geworden denk ik uiteinden richting balhoofd wat opgekruld.
photo 522653
photo 522649
Schokbrekers en voor spatboard af.
photo 522650.
De tank en oliereservoir wit gespoten en liggen te drogen in de schuur. Als oliereservoir droog is en voorzien van decals en hierna gevernist is kan ik pas deze in bouwen in frame samen met het blok..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2020 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Dat zadel ziet er wel heel strak uit. Mooi met die rode bies.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2020 19:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 379
Ja zadel is echt top geworden .Trouwens. Ik ga het in vervolg vaker zo doen. Trouwens Eddy, je gaat lekker met de BMW.
Het bouwen gaat nu snel. Mijn vrouw heeft Corona :shock: en ligt ziek op bed , hierdoor moet ik 10 dagen in quarantaine .
Gelukkig ben ik nog niet ziek. Voor de zekerheid maar direct de Laverda van Italeri besteld.je moet toch wat in vrije tijd als je niet naar buiten mag.
De rem hevels voorkant af. Ik heb er stalen kabeltjes in gemaakt. En de eerder genoemde busjes op uiteinde kabels geplaatst. Groot verschil met origineel.
Origineel. photo 522689
Nu met kabeltje. photo 522690
En geheel klaar. photo 522691


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 12:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 379
Ik moest om de voorvork verend te houden wel wat werk verrichten. Zodra hij inveerde liep hij vast aan de bovenkant tegen de zwarte buitenpoot bussen. En doordat spatboard de poten aan de onderkant uit elkaar drukte. Erg vreemd, ben benieuwd of iemand dit ooit werkend kan krijgen zonder iets te veranderen.
Ik heb de zwarte bussen aan de binnenkant afgevlakt. Spatboard steun aan beide buiten zijden afgevlakt. En de nokken waar het spatboard op rust ook wat uitgevijld. Met dry fit doet het nu.
photo 522719
photo 522721
photo 522720
Nu nog de boel bijtippen met chrome stift en monteren. Ben benieuwd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2020 23:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 jul, 2020 8:53 am
Berichten: 379
Voorkant klaar en gelukkig veert hij. De spaken met wat verf minder glimmend gemaakt. Ooit wil ik wel eens wiel zelf gaan spaken maar, vind tot nu het resultaat zoals ik het nu voldoende.
photo 522836
photo 522837
Tank en olietank wit gespoten . Ik weet dat orgineel eigenlijk zilver/alumium kleur moet zijn, maar vind wit wel sjiek staan. Van de week even vernis erover. Ik heb er nu even het leren riempje opgelegd welke ik denk ik ga gebruiken ipv een stalen strip of de zilverkleurige decal.
photo 522838
Verder hier en daar nog wat boutjes en moertjes gemonteerd en twee olieleidingen in kop aangebracht. Voorste schetsplaten uitgeboord om meer detail te krijgen aan voorkant. Ik heb trouwens zelf de klepveren gemaakt van wat zilverdraad. De onderdelen van de veren uit kit zijn nu niet echt super.
[photo data-id="522839"]https://mode lbrouwers.nl/media/cache/85/5a/855aa48367a5eccd8ab792ad026e4466.jpg[/photo]
photo 522840


Laatst bijgewerkt door Rvg op do 12 nov, 2020 12:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement