Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 14:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 maart, 2016 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3838
Goed bezig Bert, het is een oude kit en zo te zien aardig wat werk om er iets van te maken. Succes!

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 maart, 2016 17:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Thanks Jo
dat maakt de hobby toch best leuk, niet waar en van die oude kits is nog best wel wat van te maken


Zo, een paar naalden geregeld.........o voordat jullie hele enge dingen denken. wij gebruiken deze naalden om bij de bekende 0.2 l en de 1 l pakken met sap of limonade de langsnaad door te spuiten om te controleren op lekkage.
Als 1 van jullie eens wil zien wat ik bedoel.....neem een pak wicky 0.2l oid, controleer of er aan 1 zijde een vertikale naad loopt.(zo niet en aan de onderzijde zitten geen flappen, dan heb je de verkeerde verpakkingssoort) als het pak leeg is knip dan ongeveer 5 mm van de bovenzijde en 5 mm van de onderzijde van het pak als je deze opgevouwen heb, dus de flappen aan boven en onderzijde open vouwen en er een plat pak van maken. Knip dan van boven naar beneden het pak open aan de gladde zijde, dus niet waar de naad loopt. Vouw het pak open en kijk dan aan de aluzijde naar de naad, precies op de naad van onder naar boven spuiten wij dan een inktsoort precies onder het plastic laagje.
Dit is 1 van de 5 papiercontroles die elk half uur worden uitgevoerd voor het pakje bij jullie op tafel staat.

Zo voldoende over mijn werk, althans wat ik de operators moet leren.

Ik had dus berekend dat de schietbuisdikte 0.88 mm moest zijn, Walesha had dat ook al gedaan.

1 van de maten naalden was 0.87 mm, nou, daar kon ik mee leven.

photo 366857


Dus eenmaal thuis het hele grote pistool gepakt, de koelgaten door en door en de loop en monding gescheiden.

photo 366859

Dan maar een gat door en door geboord en er 1 naald in geschoven, wow, best gaaf zo, al moet je er wel op gewezen worden, want het is toch klein.

De loop weer teruglijmen lukte wel, maar ik moet het wel even bijwerken, want het past niet geheel mooi meer

nu laat ik het even uitharden, dan de andere naald op maat maken en opvullen, dan de monding weer er oplijmen en de MG verder gaan afwerken

photo 366858


Ik had dus al geschreven dat ik nog wel even wat bij moet werken he

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 maart, 2016 17:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Komt goed Bert! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 maart, 2016 17:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
mhh, lijkt me heel dun te zijn eerlijk gezegd.

ook eens vlug mijn oog op het www geworpen en het volgende tegengekomen:

http://www.gunco.net/forums/252-belt-fe ... anted.html

Als je de dunste maat neemt op het uiteinde: 0.851" omrekent naar mm kom ik op 21.6mm wat in 1/9 ongeveer 2.4mm is.

lijkt me ook plausibeler om aan de druk die intern opgebouwd wordt, om het projectiel vaart te geven, te kunnen weerstaan.

Ik weet wel dat dit vergezocht is, maar... enkel de buitenmaat telt... als het gaatje in de vlammendemper dan 0.9mm is zie je van de rest niks meer

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 maart, 2016 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja, Silenoz... modelbouw is voor een deel ook illusie hé, het kaliber van een MG34 was 7.65mm, de binnenmaat van de loop maar welke buitenmaat had die loop dan?
Als je 7.65mm omzet naar 1/9 kom je uit op 0.85mm, dat is wel de binnenkant, de wanddikte van de loop is een ander verhaal. Maar zoals ik zei, er speelt altijd op schaal altijd wel een beetje "illusie" mee en weinige gaan op dergelijke details letten.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 maart, 2016 18:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Silenoz heeft wel een beetje gelijk, getuige onderstaand plaatje

Afbeelding

maar als ik op schaal zo'n dikke buis erin doe, zie je er eigenlijk niets van, kwam ik net achter, dit is dus een stukje dichterlijke vrijheid om aan te geven dat er een koelmantel en schietbuis is

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 maart, 2016 10:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja Bert, inderdaad heeft hij gelijk maar de vraag is nog maar hoe dik de loop zelf aan de buitenkant was?
Nu ja, zoals ik zei en wat je ook laat merken: illusie speelt ook een beetje mee en het kaliber... tja er is sprake van NATO munitie, dus: 7.62mm maar dat is zo bij de moderne MG3 en niet de MG34.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 maart, 2016 11:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
als je de afmetingen bekijkt en de tekst leest vanop de webpagina die meegegeven werd dan zie je dat deze afmetingen gemeten zijn op het wapen of op de replica ervan, dus naar ik vermoed redelijk accuraat (taps van 0.851" naar 1" op de buitenmaat van de loop). Ik bedoel daarmee niet dat het dient te veranderen, maar gewoon waarom het me iel lijkt.

Ik weet ook wel dat een gat boren in de kunststof op zo'n lengte niet gemakkelijk is (happen boor, uitzetten kunststof, ...), en de maten juister krijgen zonder over te gaan naar een koper buitenmantel bijna niet te doen is

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 maart, 2016 11:53 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
de 7.62 is nato kaliber, de MG34 speelde met de 7.92

dus die omgerekende maat is dan inderdaad die 0.88 binnenmaats, beetje afgaande van de verhoudingen, de mantel zal geschat (ik zit nu druk mijn brood te verdienen :lol: ) zo'n 4 mm zijn bij het model, dan dan zou de loop volgens schaal iets van 2 mm moeten zijn. Zal vanavond eens kijken als ik een stukje soldeerdraad er in kan hengelen en hoe dat er uit ziet. Alles om jullie maar gelukkig te krijgen :brouw: :brouw:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 maart, 2016 12:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Er bestaan buisjes in aluminium en koper met een buitendiameter vanaf 1mm hoor. Die zijn niet zo gek duur en vind je op het internet of in winkels zoals Lucas creativs.
Ik heb al gekeken of ik hier zoiets heb liggen maar tot nu nog niet gevonden in de chaos hier, ik ga eens verder kijken en ik laat je wel iets weten.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement