Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zundapp KS750 Esci 1/9
BerichtGeplaatst: za 12 maart, 2016 13:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Overgenomen van een medelid dit antieke bouwdoosje. Ik denk dat dit eind jaren 70 uitgebracht is, maar zejer weten doe ik dit niet, kan ook op de doos of in de papieren een jaartal terugvinden. wel weet ik dat de doos voor 35,95 gulden toendertijd is aangeschaft en getuige het handschrift van de nummers een ouder iemand.
Deze persoon is al aan het bouwen en schilderen geweest en zo te zien met een kwast. Nu moet ik er bij zeggen dat het schilderen erg strak gedaan is, het plakken daar en tegen met Bisonkit of zo.

Maar goed, eerst de motor maar eens voorstellen, de bmw is bekender en eerlijk gezegd vind ik die mooier, maar de zundapp heeft op zijn manier toch ook wel een soort van lompe charme

Voorgeschiedenis

Al in de aanloopjaren naar de Tweede Wereldoorlog besefte de Wehrmacht dat er behoefte was aan een licht, terreinvaardig voertuig dat zowel voor verkenningsopdrachten als het snelle vervoer van personen gebruikt kon worden. Motorfietsen, met name zijspancombinaties en tricycles, hadden hun nut al tijdens de Eerste Wereldoorlog bewezen, maar toen waren er nog weinig terreinvaardige militaire voertuigen gebouwd. Dit waren dan ook vrijwel uitsluitend omgebouwde civiele voertuigen geweest, die zelfs als mitrailleurdrager waren ingezet. Overal ter wereld werden nieuwe driewielers ontwikkeld, hetzij als zijspancombinatie, hetzij als driewieler. Deze werden zelfs aangepast om luchtdoelgeschut en mortieren te dragen. In de jaren dertig werden ook in Duitsland proeven genomen met licht verbouwde, civiele zijspancombinaties, gebaseerd op de BMW R12, de BMW R71, de Zündapp KS 600 en de zware viercilinder Zündapp K 800. Uiteindelijk gaf de Wehrmacht zowel BMW als Zündapp de opdracht een militaire zijspancombinatie te ontwikkelen, waaraan een aantal eisen werden gesteld:

500 kg belading, overeenkomstig met drie soldaten met hun wapens, munitie en bepakking
een kruissnelheid van 80 km/h en een topsnelheid van 95 km/h, een minimumsnelheid van 4 km/h om met marcherende troepen mee te kunnen rijden
4,5 x 16 inch banden (daarmee waren ze uitwisselbaar met die van de KdF-Wagen en de Volkswagen Kübelwagen)
150 mm bodemvrijheid en ruimte in de spatborden voor het aanbrengen van sneeuwkettingen

Ontwikkeling

BMW had al vanaf 1921 ervaring met zware boxermotoren en produceerde al sinds 1925 kopkleppers. Zündapp had pas in 1933 haar eerste, door Richard Küchen samen met zijn broer Xaver ontwikkelde boxermotoren uitgebracht. Na een hooglopende ruzie met productieleider Erich Zipperich was Richard Küchen in 1934 naar DKW vertrokken. Ernst Schmidt had de boxers doorontwikkeld tot kopkleppers. De succesvolle KS 600 was van zijn hand. Küchen had al tijdens de Eerste Wereldoorlog laten blijken niets op te hebben met de "Wehrdienst", maar hij werd als een soort van vervangende dienstplicht teruggeplaatst bij Zündapp om aan het nieuwe Wehrmachtsgespann te werken.

Aanvankelijk werd bekeken of de 600 cc Zündapp KS 600 kon dienen als basis voor het Wehrmachtsgespann. Vrijwel de hele machine zou echter verstevigd moeten worden, waardoor men sneller een geheel nieuwe motorfiets kon ontwikkelen. Al in 1939 werden de eerste twee prototypen aan het Oberkommando des Heeres ter beschikking gesteld voor proefnemingen. Dit waren 700 cc modellen, waarbij de cilinders elk 5º hoger stonden om voldoende bodemvrijheid te verkrijgen. De uiteindelijke versie zou een cilinderinhoud van 751 cc krijgen.

Al snel bleek dat de KS 750 veel beter was dan de BMW R 75. BMW kreeg de opdracht de KS 750 in licentie te gaan bouwen, maar weigerde. Daarop kreeg BMW de opdracht de door Küchen ontworpen zijspanwielaandrijving, het hydraulische remsysteem en de wielen over te nemen. Bovendien kwamen BMW en Zündapp overeen zo veel mogelijk onderdelen uitwisselbaar te maken, zodat de onderdelenvoorziening eenvoudiger zou worden. In 1940 leverde Zündapp zeven testexemplaren af, en het Oberkommando verklaarde in april van dat jaar dat de machine ingezet kon worden. In het voorjaar van 1941 begon de productie van de KS 750. De machine werd geleverd aan het Heer, de Luftwaffe en het Afrikakorps. De productie liep zelfs na de oorlog door tot in 1948. Neurenberg lag na juli 1945 in de Amerikaanse bezettingszone. Na de oorlog werden nog een kleine 350 exemplaren geproduceerd. Ook de BMW fabriek in Eisenach, die in de Sovjet-bezettingszone lag, nam nog na de oorlog proeven met modellen op basis van de R 75/KS 750. Deze werden in een kleine oplage geproduceerd door AWO in Suhl. Deze AWO Type 275/3 was ontwikkeld op basis van de BMW, maar men was overtuigd van het voordeel van de hoger liggende cilinders van de Zündapp. Daarom kreeg de AWO 700 een 166º boxermotor. Bij AWO werden zeven prototypes en tien productiemodellen gebouwd. Tot productie in de Verenigde Staten, de Sovjet-Unie of China is het nooit gekomen.
Motor

De motor was een op 751 cc gebrachte tweecilinder kopklep boxermotor met twee kleppen per cilinder. De cilinders waren ter verhoging van de bodemvrijheid iets opgetild, waardoor het een 170º motor was. Waarschijnlijk was er een gewone 180º krukas toegepast, waardoor de motor onmerkbaar iets onregelmatig liep. De cilinderkoppen waren van aluminium, en waren samen met de kleppendeksels ruim voorzien van koelribben, om ook voldoende rijwindkoeling te krijgen bij zeer lage (mars) snelheden. Alle lagers waren rollende lagers. De nokkenasaandrijving en de aandrijving van de oliepomp geschiedden met tandwielen vanaf de krukas. Er was slechts één carburateur toegepast, een Solex BFR30 autocarburateur, die voor de KS 750 werd aangepast zodat de motor bleef lopen onder een grote hellingshoek 'wel tot 45 graden'. Accu ontsteking werd bewust weggelaten, om problemen met de accu te voorkomen. Daarom werd magneetonsteking toegepast. Toch was er een loodaccu aan boord: deze was achter de linker cilinder geplaatst. Hoewel de cilinderkoppen identiek waren aan die van de KS 600, waren ze niet uitwisselbaar omdat het 5º hoekverschil van de cilinders andere boorgaten vereiste.
Aandrijving

De koppeling was een droge, tweeschijfs platenkoppeling. De versnellingsbak had vier versnellingen vooruit en één achteruit. Als de lage gearing was ingeschakeld, waren de hoogste drie versnellingen geblokkeerd. Door het hoge motorkoppel kon de machine op de verharde weg in de tweede versnelling wegrijden. In het terrein was de eerste versnelling voldoende. Alleen in zware terreinomstandigheden was de lage gearing nodig. Maar deze werd ook als "kruipversnelling" gebruikt, om marcherende troepen te kunnen begeleiden. De versnellingen werden met de voet geschakeld, maar dat kon ook met de hand gebeuren. Als met de voet geschakeld werd, bewoog de handversnelling mee, en werkte op die manier als versnellingsindicator. De achteruit en de hoge- en lage gearing werden uitsluitend met de hand geschakeld. Alle vertandingen waren recht, waardoor de versnellingsbak een enigszins gierend geluid veroorzaakte (vergelijkbaar met een moderne auto die achteruit rijdt). Het differentieel was een verdeeldifferentieel: 70% van de aandrijving ging naar het achterwiel en 30% naar het zijspanwiel. Daardoor trok de combinatie niet scheef bij het accelereren, zoals de meeste zijspancombinaties wel doen. Op de achteras zat een differentieelsperinrichting. Er was geen voorloop toegepast: om de aandrijflijn te vereenvoudigen zat het zijspanwiel naast het achterwiel.
Remsysteem

Op het achter- en het zijspanwiel werd voor het eerst een hydraulisch remsysteem toegepast. Ook dit werkte asymmetrisch: het zijspanwiel had een wielremcilinder van 19 mm, het achterwiel een van 22 mm. Een snelkoppeling sloot het systeem af wanneer het zijspan werd afgekoppeld. De voorrem werkte mechanisch en werd door een bowdenkabel bediend. De trommelremmen van 250 mm waren identiek, omdat de wielen uitwisselbaar waren en er ook een reservewiel aan boord was
Rijwielgedeelte

Het frame van de KS 750 was geheel nieuw ontworpen en het eerste buisframe dat Zündapp voor de zware machines toepaste. Om het sterker te maken was het opgetrokken uit 5 mm dikke ovale buizen. De voorvork was een ingekapselde parallellogramvork, die beter geschikt was voor het gebruik van een zijspan. Dat bleek ook uit de testen en dit was één van de redenen dat de KS 750 beter voldeed dan de BMW R 75.
Zijspannen
BW 40

Zündapp bouwde aanvankelijk zijn eigen BW 40-zijspan aan de machine. Dit maakte de combinatie 25 mm smaller dan het latere BW 43-zijspan. De BW 40 had een buisframe met torsievering op de zijspanbak. Het zijspanwiel was niet afgeveerd. De letters "BW" stonden voor "Beiwagen", het getal "40" voor het eerste productiejaar: 1940.
BW 43

Vanaf 1943 werd besloten slechts één zijspan te gebruiken voor zowel de BMW R 75 als de Zündapp KS 750. Dit werd het eenvoudiger te produceren zijspan van BMW, de Seitenwagen 286/1. Bij Zündapp ging het BW 43 heten. Dit zijspan had een rechthoekig buisframe met een swingarm wielophanging. In het achterste framedeel bevond zich de aandrijfas van het zijspan evenals de torsieveer voor het zijspanwiel. De zijspanbak was op zichzelf aan de achterkant door twee bladveren afgeveerd, aan de voorkant in rubber gelagerd. Door de verschillende aandrijf- en veertechnieken waren de zijspannen niet uitwisselbaar.
Tank

De KS 750 had net als de BMW R 75 een 24 liter tank. Bij de BMW zat bovenop de tank het luchtfilterhuis, waardoor de doorwaaddiepte aanmerkelijk groter was. De Zündapp had bovenop de tank een kastje waarin papieren, de gebruiksaanwijzing en de reservedelenlijst opgeborgen waren.
Technische gegevens en productieaantallen
jaar aantal framenummers
1939 2 prototypen
1940 7 600 000–600 006

testexemplaren
1941 288 600 007–600 295
1942 7.228 600 296–607 523
1943 7.131 607 524–614 654
1944 3.515 614 655–618 169
1945 115 618 170–618 284
1946 205 620 001–
1947 76
1948 68 620 349–
Zündapp KS 750
Periode 1940-1948
Categorie Wehrmachtsgespann
Motortype kopklep
Bouwwijze 170º tweecilinder boxermotor
Plaatsing langs
Boring 75 mm
slag 85 mm
Cilinderinhoud 751 cc
Max. Vermogen 26 pk bij 4.000 tpm
Max. Koppel 51,5 Nm/5 kgm pk bij 2.650 tpm
Topsnelheid 95 km/h
Aandrijving aandrijfas
Versnellingen 4 vooruit, 4 achteruit, hoge en lage gearing
Rijwielgedeelte plaatframe
Leeg gewicht 420 kg
Voorvork ingekapselde trapezium
Achtervork star

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart, 2016 14:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Waarom ik begonnen met aan dit model terwijl ik het nodige nog op tafel heb staan?
tja, wat zal ik zeggen?
Gezien het feit dat ik in de schuur moet spuiten en de temperaturen nog iets te laag zijn, moeten een aantal projecten die nu wachten op een spuitbeurt even wachten en ik heb niet zoveel zin om daar op te gaan wachten.
O , de boxart is wel gaaf om te laten zien denk ik

photo 363479

De Zundapp is welliswaar 1/9, maar heeft maar weinig onderdelen in verhouding, nu was het sowieso een minimalistische motor die je met een beetje moeite in het echt ook zo uit elkaar had liggen........................zag een mooi exemplaar op een site, maar vreemd genoeg vond de vrouw de aanschafprijs van 40000 us dollar te hoog, ondanks het feit dat ik er best nog wel wat van af zou kunnen krijgen, tis per slot van rekening toch een oud gebakkie met achterhaalde technieken, toch?

De onderdelen die voor mij al in elkaar gezet waren even bij elkaar gelegd

photo 364516

photo 364519


De zijspanbak en het onderstel zijn in een soort hooglans groen geschilderd, maar dat gaat veranderen, dat wordt Sandgelb, net als mijn BMW, alleen niet zo zwaar verweerd deze keer, maar dat zal later wel zichtbaar worden waarom.

De sprues

photo 364520

photo 364521

En dan de bouwbeschrijving, echt een stukje nostalgie

photo 364517

photo 364515

het is wel een soort zoekplaatje, de meeste fabrikanten zijn er met dit soort zaken wel op vooruit gegaan.

En een decalvel, maar ik ben bang dat deze niet veel zullen zijn zodra er een druppel water bij komt

photo 364518

De wielen wil ik eens gaan proberen zelf te herspaken, op deze schaal gaat het zich lonen

Eens kijken of ik een plaatje kan vinden van de uitvoering die ik wil gaan maken

Afbeelding

foto van www.alltimers.nl geleend, breng hem over twee weken wel terug

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart, 2016 14:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Wat heb ik zelf gedaan?

Eerst maar eens alle gietnaadjes etc wel te schuren en het bagagerek losgemaakt. Op de een of andere manier is het frame iets vervormd waardoor het bagagerek scheef staat, ik had de hoop dat dit met de montage van het spatbord wel recht zou trekken, maar helaas. Ook wat plekjes geplamuurd.

photo 364522

photo 364525



De voorvork kan verend worden uitgevoerd, al vraag ik mij af hoeveel nut dat heeft, vaak breekt dit op de kunststof asjes, maar ja, het is wel luxe.

De constructie van de vering
photo 364528


en de voorvork inc; spatbord

ben alleen bang dat deze iets te ver naar voren staat

photo 364526

Ook maar even het duozadel, althans de constructie in elkaar geplaakt. wel lekker al die grote onderdelen hoor

photo 364524


Ben inmiddels al ietjes verder, maar dat laat ik later wel weer zien

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2016 2:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Heel mooi kitje, schitterend!!

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2016 18:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Tussen alle bedrijven door toch nog wat kunnen doen aan de hobby. Op zich is de kit best wel accuraat en verschillende details kunnen van model tot model verschillen, vaak zijn ofwel oorlogsfoto's de bron van referentie geweest, maar nog vaker een gerestaureerd model en daar kunnen nog wel eens verschillen in zitten. zo ook bij de bevestiging van het bagage/duozit rek. Bij de een zit het aan de binnenkant van de frameoren vast en bij de ander met wat smallere staanders aan de buitenkant van het frame.

Ik hou voor het gemak maar een gerestaureerd model aan. Daar bleek ook het zadelframe van de duo iets anders te zijn dan de in de kit aangeleverd exemplaar

photo 364688

als we dan even op de foto kijken, nee, de ster is van de flits en niet van de zwaargepolijste lak.. Ik heb vaak de tablet er bij voor de foto's.

photo 364689

tja toch wat kleine details he

Dus maar even rommelen en dan krijg je al snel zoiets als dit

photo 364692

Ook maar eens de tank en duo op het frame gedryfit, evenals de vork er in gehangen
wordt toch een aardig groot model

photo 364690

Zeker als we de zijspan er bij zetten. Nee dit is de kleur die de vorigee eigenaar er op gezet had hoor, de mijne wordt, zoals beloofd sandgelb

photo 364691


Nog even voor de mensen die mijn BMW niet kennen, hij staat als het goed is, nog steeds bij hanjo in de shop ergens. Moet nodig eens gaan kijken of het ding nog leeft, ja, ook Hanjo

photo 14912

photo 14913


(de chips zijn er daadwerkelijk opgeschilderd, dus geen haarlaktruk :lol: :lol: )


gelijk is wel te zien hoeveel onderdelen er uitwisselbaar zijn met de BMW, zeker na 1943 toen de zijspan op beide werden gebruikt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2016 22:52 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 28 nov, 2005 21:59 pm
Berichten: 1922
Woonplaats: Veenendaal
Wel jammer dat de chips er op zijn geschilderd Bert, Hoewel dat ook realistisch over komt, ik wou juist aandachtig gaan volgen hoe je nou die chips uitvoert, ik bouw zoals je weet voornamelijk clean builds, maar ben een groot liefhebber van wrecked and rusty builds, ik ben dus van plan in de toekomst te gaan Chippen. Had inderdaad al een aantal filmpjes bekeken met de "Haarlak" truc maar wou het nog duidelijker uitgevoert zijn worden. :D
Maar gelukkig weet ik dat het dus ook gewoon geschilderd kan worden. :)

_________________
Afbeelding
http://www.hobby2wheels.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2016 0:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 nov, 2013 11:58 am
Berichten: 134
Woonplaats: woerden
He lekker eindelijk weer een mooi restauratie project van een vintage model


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 maart, 2016 1:40 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ik heb wat kleine dingetjes gedaan aan de zundapp.
naast het verlijmen van het achterlicht (en ondertussen mij afvragen waarom de hoofdletters niet meer willen) en de achterbeugel even wat kleine extra's details toegevoegd

Naast het verlijmen van ieder genoemde zaken heb ik de duobeugel afgemaakt en verlijmd.

photo 365644

Op de foto zie verder nog wat andere kleine dingen, zoals de gaten voor de bedrading en de kabelklemmen voor de stroomvoorziening naar het achterlicht. Ook twee boutjes op het achterspatbord toegevoegd welke de binnen- verstevigingsstrip van het spatbord vastzet.

photo 364525

Op bovenstaande foto is bij het achterspatbord op het frame twee doppen te zien, welke bedoeld zijm de veren van het voorzadel vast te zetten, maar als op de foto's kijkt blijken deze veerschotels hoger te zitten en vast te zitten op een draadeind zodat de hoogte instelbaar is en dus de doorvering van het zadel bepaald
Ik heb ze dus alsvolgt gemaakt

photo 365643

maar omdat het toch een fragiel constructie is, heb ik de zadelveren wel laten zakken tot op het frame, wat overigs ook bij de 1/1 te zien is/was

photo 365646

Nu weer even laten drogen en morgen eens kijken of ik de kabel er netjes opkrijg

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 maart, 2016 13:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Nadeel van een wat smallere keuken is, dat wanneer de rest van het gezin wakker wordt en zo, ze opvallend vaak achter je langs moeten, of staan te roken, strak naast mijn werkplek. meestal ruim ik de boel dan maar weer op want ik vind het best wel vervelend als er mensen strak naast je staan terwijl je bezig bent.
Maar goed, toch wel een beetje gedaan.
Ik heb het motorblokje maar eens opgegraven

photo 365681

photo 365682

Op zich niet verkeerd, beetje slordig verlijmd en niet goed uitgelijnd. Maar pakken we er een foto bij van een echte dan zien we toch wel wat verbeterpuntjes

Ik ben dus eerst maar eens begonnen met het verwijderen van de beschermbak over de carburateur

photo 365683


En zoals op de referentiefoto zichtbaar is horen daar luchtsleuven in en die opstaande bevestigingsplaatjes horen daar niet bij.
Dus even een momentje later, uhhh best wel wat meer momentjes, had ik dus luchtsleuven aan beide kanten van de kap

photo 365684

Ik zit nog een beetje te dubben of ik die beschermingskapjes op de cilinderkoppen zal maken, ik moet die dingen totaal scratchen en het zijn niet de meest gemakkelijke vormpjes. Ook moet ik eigenlijk aan de bovenzijde de koelribben gaan inzagen, want raar genoeg zijn die nogal massief uitgevoerd.

Ik moet nog even op zoek naar de benaming en functie van die 3 ronde vormen aan de achterzijde van het blok. Ik denk dat dit een soort extra zandfilters zijn omdat de, zo te zien, aangesloten zitten aan de achterzijde van de kap en met ijzerdraad vordt er iets vangezet. wel een typische constructie voor een filtersysteem

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 maart, 2016 14:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 0:48 am
Berichten: 286
Woonplaats: Maassluis
Ik laat niet zo heel veel van me horen op dit forum, maar volg in alle stilte hoor (en met mij volgens mij nog wel een aantal... :wink: ). Het ziet er in ieder geval tot nu toe goed uit!

Ik vroeg me af hoe je die sleufjes erin gemaakt hebt zonder de boel eromheen te beschadigen.

Succes verder!

gr.
Hans


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement