Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 30 maart, 2016 16:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
bedankt Walter, maar inmiddels van een andere duitser (de BR52) maar even wat geregeld, ik gebruik die stukjes rond toch waarschijnlijk niet en anders is er altijd wel weer wat te vinden wat ik kan toepassen


ah verdorie, moet ik natuurlijk wel eerst het plaatje uploaden he.

Zo, ik bedoelde deze dus, het is rond bijna 2 mm, maar het toont al stukken beter, das waar
(en makkelijker te verlijmen dan metaal :lol: )

photo 366959

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 apr, 2016 13:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
jeeh, waarom wordt er nooit bij verteld, dat wanneer je je velgen wilt herspaken je eerst een eeuwigheid bezig bent met het boren van gaten? :lol: Daar kwam ik dus achter.
Okee, mijn pogingen, althans tot zover maar in beeld en tekst vorm maar weer.

De velgen die bij de kit zaten waren al geplakt geschilderd en voorzien van de massieve banden

photo 367323

Op zich wist de vorige bouwer wel hoe hij moest schilderen met een kwast, daar is niets over te zeuren, behalve dan de foutieve kleur en soort (glanzend). 3 van de velgen waren in deze bruin gele kleur en 1 in het groen.

Bij het afnemen van de banden druk je eigenlijk al snel de velgen naar binnen of kapot, maar och, ik wilde ook eens wielen opnieuw bespaken .
Dus eerst van de velg en naaf de spaken er afgeknipt

photo 367325

Zonder de velgen helemaal glad te maken, de gaten van de buitenkant af ingeboord (ben alleen bang dat ik net een maatje te grote boor heb gepakt.)
Door de velgstompjes kan je prima zonder berekenen de gaten boren. Toen de boel glad geschuurd en vastgelijmd. Dit is misschien een domme zet, want ik weet niet of ik de boel netjes in de band kan drukken, en misschien was het beter om de velgen los van elkaar te bespaken, maar dan zit je misschien met de uitlijning bij montage verkeerd. ik heb nu 2 wielen geboord dus ik wacht even met de andere twee samen te bouwen.
Maar de velg eenmaal geboord en samengevoegd geeft het volgende plaatje.
Inmiddels had ik de velgen al even in de schoonmaakthinner laten dobberen, de meeste verf is er nu wel vanaf

photo 367326


Binnenzijde moet nog wel even bijgewerkt worden zodat de velgbasis mooi 1 geheel wordt

Ook de naaf maar ingeboord, ben benieuwd of dit gaat werken want van de smalle kant kan je de spaken niet mooi doorsteken, daarbij is de naafkap eigenlijk niet goed, dit hoort een gewone kokervorm te zijn en niet taps toelopend zoals bij het model.

photo 367327

Ik ga dus eerst bovenstaand setje bespaken met visdraad, kijken of het werkt, ander ga ik over op spelden

De spaken moeten omgerekend 0.4 mm zijn las ik op een ander forum, ik had nog wat vislijn, althans mijn zoon, dus daar jat ik maar wat draad vanaf

Even een draadje een paar keer doorgehaald, puur voor het effect

photo 367328


Ik moet weer even andere dingen doen en dan straks even kijken of ik de naaf en velg in een mal kan krijgen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 apr, 2016 19:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Voor mijzelf eerst maar eens een schetsje gemaakt hoe het patroon van velgen zou worden, toen effe in mijn luie stoel aan het vlechtend kantklossen gegaan en de velg bespaakt. Het is nog niet gecentreerd, het ging namelijk even op het beeld. Persoonlijk vind ik die 0,4 mm iets te iel, maar er komt nog wel wat lichtkleurige verf op, en dan zal het misschien ook wat groter tonen.

photo 367364

Ik zal eens aan de hand van de ref foto's zelf gaan meten in plaats van klakkeloos van een ander uitgaan, maar sowieso toont het al beter dan het origineel. Ik moet wel, als ik de definitieve spaakactie ga uitvoeren, even wat dikker materiaal zoeken wat op de basis van de velg komt, dus de verdikking bij de velg zeg maar.



Jesses, waar ben ik aan begonnen?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 apr, 2016 19:28 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Toch even aan de meterij begonnen
Op 4 verschillende foto's heb ik gemeten, maar omdat ik soms totaal niet kan rekenen, rekenen jullie even mee?


Velg model = 47 mm
spaak = 0.4 mm...............theoretisch wordt dat dan een spaakdikte van 36 mm in het echie

op de foto's de velg steeds verschaald totdat deze 12 cm was, de spaakdikte is dan 1.5 mm
als ik dan reken;

(1.5/120)*47 = 0.58 mm

ik heb dus een verschil van 0.18 mm

Denk dat ik toch maar even 0.5 draad ga zoeken, de rest spuiten we er wel bij

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 apr, 2016 17:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Waarom kan ik nu nooit eens recht uit de doos bouwen en moet ik altijd het weer moeilijker maken dan ik aankan?


omdat ik domweg gewoon de spaken had weggeknipt moest ik dus wel opnieuw spaken, dat hebben jullie hiervoor al kunnen lezen, ook mijn eerste probeersel al kunnen bewonderen.
maar het is toch mooier als de naaf goed in het midden zit, het wordt anders zo'n gehobbel.

ik heb het wel volgens de KISS methode gedaan, ja inderdaad headbangend was ik dus gemaakt voor de liefde.

Nee, ik bedoelde dus wat anders, KISS is iets wat ik mijn chef ook probeer aan te leren en voor diegene die de term niet kennen....................Keep it Simple Stupid oftewel vrij vertaald, waarom moeilijk als het ook makkelijk kan.
Dus met een stukje afval hout, paar spijkers en een afgeknipte blindnagel toch een mooi malletje gemaakt.

photo 367532

en met de velg erin zet het er dan zo uit

photo 367533

en ja, ik heb maar 1 probleem zie ik nu. hoe krijg ik mijn vlechtwerk weer teruggehaald als ik de draad door de naaf heb gestoken. sh*t, daar heb ik dus even NIET goed over nagedacht.
dus misschien eerst maar de draden er doorheen toveren en dan op de mal alles gaan aanspannen. ach dan toch maar eerst de bovenkant doen en zorgen dat de naaf laag blijft

Ik heb wel besloten om het iets te dunnen draad te gaan gebruiken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 apr, 2016 17:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
zelf heb ik ook al eens rondgekeken daarvoor in verband met mijn Honda NXR.

Deze vond ik informatief:



Misschien heb je er wat aan

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 apr, 2016 18:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
ja, deze kende ik al, alleen lopen de spaken bij mij anders, aan de ene zijde zou het kunnen, maar aan de trommelremkant lopen deze door de trommelnaaf en niet over de middenas.maar mijn idee is wel afgeleid van deze video, al heb ik mijn velgen doorboord

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 apr, 2016 21:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Even kijken, volgens mij was ik jullie nog een foto schuldig van de mg34

photo 367570

Nou daar is tie dan. ik heb de vuurflitsdemper iets aangepast en de boel vast gemijmd, alleen de randjes nog bijwerken, met name aan de voet van de koelmantel. dan mij eens verdiepen in de rst van deze bovenmaatse proppenschieter

ben ook eens begonnen aan de velg in mijn mal, met de stelstukken er nu bij, maar daar ben ik opnieuw nog niet helemaal mee eens, mijn gevoel zegt dat ze te lang zijn.
zo ja, dan moet ik van deze drie mm lange stukjes nog een stukje afhalen. ach, blijf je lekker bezig

goed, het spul ligt klaar

photo 367569


En zo het "in progress" uit

photo 367571

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 apr, 2016 21:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
ja hoor die spaaknippels zijn te lang, maar waarschijnlijk 1 geluk, ik hoef ze alleen maar in tweeën te delen. :lol: :lol: :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 apr, 2016 8:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Boeiend om volgen die spaken, dat is iets om te onthouden en te blijven volgen natuurlijk. :D
Enne... die MG ziet er goed uit hoor! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement