Ja... ik ga 2 figuren maken.. de derde mini komt in een diorama wat ik wil gaan bouwen..
't ombouwen.. ach.. als je je bedenkt dat ik dit hele figuur al gemaakt heb aan de hand van een oud Tamiya Figuur
viewtopic.php?f=26&t=2722&hilit=racing+riderdus nu zet ik mijn eigen kitje in elkaar.. en verbouw em zodat ie past op een Dandy..
Vergeleken met een MiniBike is een FJR1300 natuurlijk een luie stoel.. die zijn dan ook gemaakt om 1000 Km op één dag af te leggen.. op een minibike rij je per racedag niet meer dan 70 Km.. maar da's ook best een hele afstand.. dat voel je wel aan het einde van de dag..
de lengte van een race was altijd een discussiepunt. je had rijders die 10 minuten voluit konden gaan.. en dan "in mekaar zakten"... terwijl ik meer een rijder van de "Lange adem" was.. wat mij betreft mochten races 20 minuten duren.. een sessie op een circuit-dag duurt ook zolang.. 'k heb ooit een officieus record gezet. 2x45 minuten "back-to back".. ofwel... volle tank.. 45 minuten knallen.. pits in.. tanken, remmen stellen.. en weer 45 minuten "naar buiten".. velen begrepen niet hoe ik dat volhield.. in die anderhalf uur heb ik zo'n 90 kilometer afgelegd..
éér je het racen met een minibike onder de knie hebt, ben je wel een paar uurtjes verder.. je begint met een paar rondjes onwennig rondtuffen.. dan durf je wat meer gas te geven.. gaat wat harder de bochten in.. je begint te wennen aan de zithouding, alles lijkt meer en meer op zijn plek te vallen.. en dan komt het moment dat je voor het eerst een knie aan de grond rijdt.. dat is het moment dat je de rijtechniek beheerst.. en dan ga je aan je snelheid werken..
en .. dan veranderd alles weer.. omdat je harder gaat.. gaat de machine anders reageren.. heb je eerst last van onderstuur.. dat de machine over zijn voorwiel wil glijden.. krijg je met hogere snelheden te maken met overstuur.. als je het gas erop gaat zetten in de bochten.. dan begint de achterkant te glijden.. je stuur gaat tegenwerken, dus je moet je houding weer aanpassen.. lichaamsgewicht verder naar binnen..onderarm op je bovenbeen laten steunen om je stuur vast te kunnen houden..
op de oudere machines met 5" wielen.. en ook de Dandy's met 4".. kon het gebeuren, dat als je ECHT gas gaf, en Meters aan het maken was.. dat het stuur zo heftig heen en weer sloeg, dat je blaren op je handen kreeg.. in de 2de of 3de sessie.. gingen je blaren open.. en dat doet pijn.. ik heb't meegemaakt dat het bloed door mijn handschoenen heen kwam.. maar dat voel je pas NA de wedstrijd.. tijdens een wedstrijd heb je daar geen notie van..
ik merkte het in België bij een 2-uurs enduranche waar je 15 minuten op, 15 minuten af rijdt, pas NA een sessie dat ik door mijn schoen heen gesleten was, en dat ik mijn kleine teen nagel helemaal kwijt was.. Duct-tape erop, en gaan.. Pijn is voor na de wedstrijd..
Minibike racen is een heftige tak van motorsport..
't spreekt voor zich dat je in topconditie moet zijn.. ik zwom wekelijks.. ging niet stappen in het weekend voor een race.. en ik deed doordeweeks oefeningen om soepel te blijven.. als ik zat te lezen bijvoorbeeld, zat ik in kleermakers zit, of met mijn benen in de knoop..kama sutra?.. dat is voor beginnelingen..