Nieuwe ronde, nieuwe kansen..Sinds ik wat beter in't vel steek, wordt het tijd om het brouwtempo weer eens een beetje op te vijzelen..
Enter de
Yamaha Phazer 250Intro!De Yamaha Phazer 250 uit 1985 is een typisch exponent uit de japanse keuken, een licht handelbaar "supersport" motorfietsje
de Phazer mag dan "slechts" een 250 cc machine zijn, zijn topvermogen van 45Pk en een maximaal toerental van 16.000!! toeren liegen er niet om ( ter vergelijking, mijn eerste motor, de
Kawasaki Kr-1 250cc had "slechts" 42 Pk)
dit best wel aardige vermogen, gecombineerd met het "Genesis-concept motorblok" en een goed uitgewerkt rijwielgedeelte gaven deze machine prettige rij-eigenschappen.
Naar verluid zelfs zo prettig dat ene K Robberts ( 3voudig wereldkampioen 500cc ) het de leukste straatfiets vond die hij ooit reed, en dat terwijl hij gewend was aan racers met het 3voudige vermogen!
dat "genesis" betekent dat de cilinders van het motorblok onder een hoek van 45° naar voren hellen, om een laag zwaartepunt te krijgen..
Tot zover deze korte intro:
Tamiya-san uit hetzelfde japan was zo vriendelijk om een Phazertje in schaal 1:12 te maken en dat in een kartonnen doosje te stoppen:
en als we dan het deksel van de doos sleuren:
Inderdaad... een boel plastiekjes, rubberdelen, en een bijbehorend "zo moet het ongeveer worden boekje"
Nu is mijn documentatie van deze Phazer beperkt te noemen, hetgeen gaat betekenen dat ik dit "Phietsje" redelijk OOTB in mekaar zal gaan plakselen... redelijk..
Want!
Hier ging het al meteen mis.. dit ronde uitsteeksel moet de startmotor symboliseren.. en daar zit een gapend gat in..
Nu is dat wel fijn, want dat betekent dat het geen massieve klomp plastic is, met bijbehorende sinkholeproblematiek, alleen hadden ze er even een dekseltje bij moeten verzinnen.. dat hebben ze helaas achterwegen gelaten, dus....
hebben we daar maar even een staafje plastiek ingekleefd.. 't stukkie wat nog uitsteekt is middels een vlammetje wat zacht gemaakt en in de holte gedrukt, vijl en schuurpapier deden de rest..
Even later stond het merendeel van het motorblok ineengeplakseld, en werd het tijd voor de eerste sproeironde:
Het blokkie "glimp" hier nog aardig, maar de verf is nog nat...
voorzover?.. Arie is tevree...