Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 14:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2011 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Nieuwe ronde, nieuwe kansen..

Sinds ik wat beter in't vel steek, wordt het tijd om het brouwtempo weer eens een beetje op te vijzelen..
Enter de Yamaha Phazer 250

Intro!
De Yamaha Phazer 250 uit 1985 is een typisch exponent uit de japanse keuken, een licht handelbaar "supersport" motorfietsje
de Phazer mag dan "slechts" een 250 cc machine zijn, zijn topvermogen van 45Pk en een maximaal toerental van 16.000!! toeren liegen er niet om ( ter vergelijking, mijn eerste motor, de Kawasaki Kr-1 250cc had "slechts" 42 Pk)
dit best wel aardige vermogen, gecombineerd met het "Genesis-concept motorblok" en een goed uitgewerkt rijwielgedeelte gaven deze machine prettige rij-eigenschappen.

Naar verluid zelfs zo prettig dat ene K Robberts ( 3voudig wereldkampioen 500cc ) het de leukste straatfiets vond die hij ooit reed, en dat terwijl hij gewend was aan racers met het 3voudige vermogen!
dat "genesis" betekent dat de cilinders van het motorblok onder een hoek van 45° naar voren hellen, om een laag zwaartepunt te krijgen..

Tot zover deze korte intro:
Tamiya-san uit hetzelfde japan was zo vriendelijk om een Phazertje in schaal 1:12 te maken en dat in een kartonnen doosje te stoppen:

Afbeelding

en als we dan het deksel van de doos sleuren:

Afbeelding

Inderdaad... een boel plastiekjes, rubberdelen, en een bijbehorend "zo moet het ongeveer worden boekje"

Nu is mijn documentatie van deze Phazer beperkt te noemen, hetgeen gaat betekenen dat ik dit "Phietsje" redelijk OOTB in mekaar zal gaan plakselen... redelijk..

Want!

Afbeelding

Hier ging het al meteen mis.. dit ronde uitsteeksel moet de startmotor symboliseren.. en daar zit een gapend gat in..
Nu is dat wel fijn, want dat betekent dat het geen massieve klomp plastic is, met bijbehorende sinkholeproblematiek, alleen hadden ze er even een dekseltje bij moeten verzinnen.. dat hebben ze helaas achterwegen gelaten, dus....

Afbeelding

hebben we daar maar even een staafje plastiek ingekleefd.. 't stukkie wat nog uitsteekt is middels een vlammetje wat zacht gemaakt en in de holte gedrukt, vijl en schuurpapier deden de rest..

Even later stond het merendeel van het motorblok ineengeplakseld, en werd het tijd voor de eerste sproeironde:

Afbeelding

Het blokkie "glimp" hier nog aardig, maar de verf is nog nat...

voorzover?.. Arie is tevree...

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2011 0:00 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Leuk kitje Arie....die zwerft ook nog ergens bij mij op zolder rond.
En ik hoop dat je een beetje 'the flow' erin kan houden....is bij mij ook al jaren een groot probleem want er komt zowat niets uit m'n vingers :oops:
Maar even wat anders: zie ik nu 'Impuls' op het prijstickertje staan?? :D
Dat was een leuk zaakje in Gouda.....al jaren verdwenen maar ik kwam er regelmatig en kende de eigenaar, mr. Metaal, wel goed.

Veel plezier met deze kit!!

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2011 0:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Arjan Ouwendijk schreef:
Maar even wat anders: zie ik nu 'Impuls' op het prijstickertje staan?? :D
Dat was een leuk zaakje in Gouda.....


jee.. heb jij even goei'ogen.. of herkende je het prijsstickertje?.. ik heb deze kit gekregen van een vriend, die er het geduld niet meer voor kan opbrengen.. en hij doet meer met RC tegenwoordig.. en als iets beschilderd moet worden zoals een camo-patroon op een wild willy, dan laat ie mij dat doen.. :) tegen betaling in natura in de vorm van een kitje ( zoals deze dus )

hij zal deze kit wel gekocht hebben in de tijd dat we nog bij elkaar in de klas zaten.. de tijd dat hij nog lang haar had, en ik kort haar..

Omdat ik em OOTB wil gaan bouwen (voorzover ik dat ga volhouden) zal ie niet al te veel tijd gaan kosten.. denk aan 2-3 weken..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2011 0:24 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Arie Kabaalstra schreef:
jee.. heb jij even goei'ogen.. of herkende je het prijsstickertje?


Eeeh, nee.....ja :mrgreen:
Het prijstickertje kwam me nog heel bekend voor.....ik was er dan ook kind aan huis.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2011 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Jee... wat zitten er veel boutjes op zo'n blok.. ben blij dat ik zelf een Ducati heb..

Afbeelding

Ook de koelribbetjes middels een drybrush van een kleurtje voorzien..
Afbeelding

en met een gouden penseeltje wat schruufkes op de gasfabrieken ondergekledderd.
Afbeelding

'k laat het even lekker aandrogen.. nog wat koelwaterleidingstoestanden in de verf gooien.. dan kunnen die morgen aan het blok worden toevertrouwd..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov, 2011 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 sep, 2006 17:47 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Westland
Arie Kabaalstra schreef:
Jee... wat zitten er veel boutjes op zo'n blok.. ben blij dat ik zelf een Ducati heb..


Holy clattering clutchplates Batman , wat heeft een Stukgaati dan?..houtschroeven?
:mrgreen:

Toen ik in België racete had je een speciale klasse waar ze met deze phazers aan de start stonden. Gewoon tussen de TZ Yamaha's en RG Suzuki's. Ze deden nog leuk mee ook.
Ze gingen in ieder geval sneller in de rondte dan ik met m'n 650.
Leuk om zo'n Phazer voorbij te zien komen op het forum. :brouw:

_________________
Van die dingen ja.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov, 2011 13:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
er zitten niet zo heel veel boutjes in mijn blok om de boel bij elkaar te houden.. heeft mogelijk ook van doen met het feit dat ie 2 cilinders minder heeft..

schiet me zo inene te binnen.. de Phazer is gebouwd volgens het Genesis Concept, met de cilinders 45 graden voorover..bij mijn Duc's staan de Cilinders op 90 graden, en 0 graden.. gemiddeld ook 45... 't zou nog wel eens kunnen kloppen, dat Genesis verhaal.. ook omdat ze door die plaatsing vrij rechte inlaat kanalen kunnen maken.. 't is bij een Duc niet anders..

dat een 250 viertakt sneller inde rondte kan gaan dan een 2-taktje met dezelfde inhoud.. 't klinkt gek.. maar qua vermogen scheelt het weinig.. maar een viertakt heeft meer koppel...

'k heb ook wel eens gehoord van iemand die met een Kawasaki ZZR 250 sneller rondging dan met een KR-1.. terwijl die toch ECHT meer vermogen had dan de ZZR..
't bleek em te zitten in de betere geometrie van de ZZR.. ik dacht dat mijn KR-1 Goed stuurde.. tot ik voor het eerst op een Ducati stapte..wat een verschil!!

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov, 2011 14:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 sep, 2006 17:47 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Westland
Geometrie is zo'n belangrijke factor in de racerij. Waarom denk je dat de Nortons zo lang competatief mee konden doen? juist...featherbed frame.
Als je de kans krijgt Arie om eens een rondje op een Norton Dominator of van mij part een Triton te maken..gelijk doen! En dan nog hé , ik dacht dat mijn Norton goed stuurde tot ik op de Scott Silk (in een Spondon frame) van m'n vader stapte. Dan weet je helemaal niet wat er gebeurd. Alle motoren die je daarna rijd lijken een frame te hebben van natte spaghetti.
Zo'n Kawa Kris (zo noemde ik ze altijd :mrgreen: ) moest je eerst goed "opwinden"..dan weet jij wel wat ik bedoel :wink: Ik had altijd het gevoel dat het allemaal wat te licht was uitgevoerd , al stuurde het echt niet slecht.
Kijk , zo'n KR-1 of een Gamma 250 zijn gemaakt voor op de weg. Als je 2-takt fabrieksracers neemt zijn ze toch vaak sneller dan hun 4-takt varianten. 2-takt blokken wegen een stuk minder en in de racerij is dat heel wat.
In de race in België waren het toch de oude TZ's fabrieksmachines , Bultaco's en Maico's die als eerste over de streep kwamen gevolgd door wat 4-takten en 2-takten. Hebben niet meer vermogen als de 4-takten maar gewoon een stuk lichter en een geometrie puur voor het racen. (steile balhoofdshoeken , korte wielbasis enz.)
Maar volgens mij raken we wat off-topic :lol:
Leuk hé , dat motor-virus :wink:

_________________
Van die dingen ja.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 dec, 2011 14:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Hee Kabaalstra!.. Wakker worre!!

Huh?.. wattisser Kenny?..
Afbeelding
Ja..Hiero.. er ligt hier van alles op je werkbank een beetje stof te verzamelen.. doe'ter is wat an?
Ok Kenny.. je hebt gelijk..

DUS!.. De "puntbak".. in 2 delen.. ineengeplakseld blijf je met een naad zitten, die nauwelijks netjes af te werken is vanwege het omliggende randje..

Afbeelding

Juist.. Randjes zijn makkelijk te herstellen.. dus.. de vijl erover. 't randje geamputeerd, en de naad dichtgesmeerd.. Hachee-kidee

Afbeelding

Na het dichtschmotzen van de naad, was het zaak om de boel middels een schuurstick vlak te rossen, en van een randje te voorzien.. dus wat strookjes erop geplakseld

Afbeelding

Stukkie aan de onderkant afgesneden, en daar een derde stukkie ingesmeten, de achterzijde rijkelijk gesausd met kleefspul

Afbeelding

Even laten drogen... even wachten... nog even wachten... NOG even wa.. PING!!! Ok... klaar nu.. schuurstick erlangs.. en oooh kompereskiek'n

Afbeelding

en als crash op de taart, de boel even in de kierenverklikker geblaft.. geen kier meer te zien..

Afbeelding

Ooh wat zijn wij heden blij!..
omdat ik besloten heb de zwarte uitvoering te maken, blijft deze kleur.. en komt er gewoon nog een tweede laag overheen, alvorens ie zijn glimjas krijgt.. maar dat komt wel als ik de rest ook in 't zwart heb gespetterd..

Zo goed Kenny?..
ehh.. ja... Ooh's & Aah's enzo..
Hee Kenny!.. Geen Ooh & Aah geroep in mijn topics he?.. da hoort nie!..
Ok.. Mooi opgelost met die strippies enzo.. 't ziet er lekker strak uit zo...Toppie!..
Dank je Kenny..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2011 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Kenny schreef:
Ok.. Mooi opgelost met die strippies enzo.. 't ziet er lekker strak uit zo...Toppie!..


En hij heeft nog gelijk ook :mrgreen:

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement